هیجانهای خود را میشناسند و میدانند چرا این هیجانها بروز پیدا میکنند.
رابطه بین احساسها و افکار خود را درک میکنند.
چگونگی تأثیر احساسها روی انجام کار را تشخیص میدهند.
- ارزیابی صحیح از خود (خود ارزیابی): شناخت تواناییها و محدودیت ها. این افراد:
از تواناییها و ضعفهای خود آگاه هستند.
با تجارب خود فعال برخورد میکنند.
حس شوخ طبعی دارند و از این دید به خود نگاه میکنند.
- اعتماد به نفس: اطمینان به ارزشها و قابلیتهای خود. این افراد:
خود را با اطمینان مطرح میکنند و در لحظه حضور دارند.
دیدگاههای خود را مطرح میکنند.
علی رغم فشارها و نا امنیها میتوانند تصمیمات درستی اخذ کنند.
-
- تنظیم خود (خود تنظیمی): شامل سبکهای ابراز هیجان که در برگیرنده سبکهای پرخاشگرانه، انفعالی و قاطعانه و به طور کلی شیوه های مدیریت هیجان میباشد.
- خود کنترلی: مدیریت هیجان و تنش ها. این افراد:
هیجانهای آشفته و احساسهای تکانشی خود را به خوبی اداره میکنند.
در مقابل تحریکهای خارجی، آرام، مثبت و تحریک ناپذیر هستند.
افکار روشن دارند و میتوانند روی مسائل تمرکز داشته باشند.
- قابل اعتماد بودن: صداقت و یک پارچگی در حد استاندارد. این افراد:
در رفتار خود اصول اخلاقی را رعایت میکنند.
از طریق اعتبار و درستی خود، در دیگران اعتماد ایجاد میکنند.
اصول مورد قبول اکثریت را قبول میکنند.
- هوشیاری: آگاهی نسبت به تعهدات، قولها و مسؤلیت ها. این افراد:
به تعهدات خود عمل میکنند و به قول خود وفادار هستند.
خود را مسئول رسیدن به اهداف خود میدانند.
کارهای خود را سازمان یافته انجام میدهند.
- سازگاری: انعطاف در موقعیتهای متغیر. این افراد:
در موقعیت هایی که ایجاب میکند رفتارهای متفاوتی داشته باشند به آرامی تغییر وضعیت میدهند.
مسؤلیتها و تاکتیکهای خود را با توجه به شرایط سازگار میکنند.
نگرش آن ها نسبت به حوادث و وقایع انعطاف پذیر است.
- ابتکار: راحتی و باز بودن در مقابل دیدگاههای نو و تازه. این افراد:
دنبال ایده های تازه از منابع گسترده و حتی قدیمی هستند.
ایده پردازی میکنند و عقاید نو خلق میکنند.
دیدگاههای تازه مطرح میکنند و تفکر خطر پذیر دارند (اهل ریسک هستند).
-
- خود انگیختگی:
-
- ظرفیت موفقیت: تلاش برای رسیدن به حداکثر استاندارد کاری. این افراد:
در مورد اهداف خود به چالش میپردازند و مخاطرات آن را بررسی میکنند.
جهت کاهش تردید ها، خود به کسب استقلال میپردازند و راه هایی برای انجام بهتر کارها مییابند.
به دنبال یادگیری راههای انجام بهتر کارها هستند.
- تعهد: اولویت بندی اهداف فردی، سازمانی، گروهی. این افراد:
در جهت دستیابی به اهداف فردی، گروهی یا سازمانی، گاهی حتی ایثار هم میکنند.
در انجام هر وظیفه و مأموریتی احساس تعهد دارند.
در تصمیم گیریها و انتخاب ها، ارزشهای کار گروهی را به روشنی به کار میگیرند.
فعالانه به دنبال فرصت هایی برای انجام کارها و مأموریتهای گروهی و جمعی هستند.
- پیشقدم بودن: مترصد فرصتهای تازه بودن. این افراد:
برای شکار فرصت ها، آماده هستند.
اهدافی را مافوق آن چه ضروری یا وظیفه آن ها است پیگیری میکنند.
قادر هستند افتتاح کننده فعالیتهای گروه یا سازمان باشند.
دیگران را به راههای غیر معمول تجهیز و ترغیب میکنند و در تلاشهای خود شجاعانه عمل میکنند.
- خوش بینی: اصرار روی پیگیری اهداف گروهی یا سازمانی علی رغم موانع و مشکلات. این افراد:
با وجود مشکلات و موانع عدیده برای رسیدن به اهداف پافشاری میکنند.
به جای ترس از شکست از حس امید در کسب موفقیت بهره میگیرند.
به جای این که موانع را نقص شخصی ببینند آن ها را به عنوان مسائل قابل حل نگاه میکنند.
توانشهای اجتماعی:
-
- آگاهی اجتماعی
- همدلی: درک نقطه نظرها و احساسهای دیگران و علاقمند بودن نسبت به این احساسها و نقطه نظرات. این افراد:
متوجه اشارههای دیگران هستند و به دیگران خوب گوش میدهند.
نسبت به نقطه نظرهای دیگران حساسیت و درک نشان میدهند.
به دیگران بر اساس درکی که از احساسها و نیازهای آن ها دارند کمک میکنند.
- رشد دادن دیگران: درک نیاز دیگران به رشد و پیشرفت، تکیه روی تواناییهای دیگران. این افراد:
نسبت به تواناییهای مردم و رشد آن ها توجه نشان میدهند.
نسبت به نیاز مردم برای رشد و پیشرفت بازخورد مثبت نشان میدهند.
در مواقع مورد لزوم در مقام رایزن، و مربی پیشنهاداتی ارائه میدهند که منجر به چالش گرفتن مهارتهای افراد و رشد آن ها میشود.
- نیرو گذاری در موقعیتهای گوناگون: دنبال کردن فرصتها از طریق ارتباط با مردم گوناگون. این افراد:
از طریق ارتباط با افراد مختلف، فرصتها را توسعه میدهند.
با افراد مختلف با احترام گذاردن از راههای مختلف ارتباط برقرار میکنند.
تفاوت جهان بینی و حساسیتهای گروههای مختلف انسانی را درک میکنند.
تنوع را به عنوان فرصتی برای خلق محیطی جهت رشد افراد میپذیرند.
در مورد مسائل متعصبانه و غیر قابل تحمل، به چالش میپردازند.
- آگاهی سیاسی: مطالعه هیجان گروههای اجتماعی و قدرت حاکم. این افراد:
روابط قدرتهای کلیدی جامعه را با دقت مطالعه میکنند.
شبکه های اجتماعی بحران زا را کشف میکنند.
به دنبال شناخت قدرت هایی هستند که شکلدهنده دیدگاههای مشتری ها، مراجعین و حتی رقبای آن ها هستند.
وقایع و موقعیتهای درون و برون سازمانی را به دقت بررسی میکنند.
-
- مهارتهای اجتماعی
- نفوذ: کاربرد تاکتیکهای مؤثر برای اقناع دیگران. این افراد:
در قانع کردن دیگران مهارت دارند.
با لحن ظریف و هنرمندانه در شنونده نفوذ میکنند.
برای جلب نظر دیگران و حمایت از نظر خود روشهای پیچیده مانند روشهای غیر مستقیم را به کار میگیرند.
به طور هنرمندانهای وقایع را به سمت رسیدن به یک نقطه نظر مؤثر هدایت میکنند.
- برقراری رابطه: ارسال پیامهای روشن و متقاعد کننده. این افراد:
با موقعیتهای دشوار ارتباطی، به گونهای قدرتمند برخورد میکنند.
به خوبی گوش میدهند، به دنبال درک متقابل هستند و از در میان گذاردن اطلاعات با دیگران استقبال میکنند.
با دیگران به راحتی ارتباط برقرار میکنند، در این رابطه شفاف هستند و در مقابل خبرهای بد همان قدر پذیرا هستند که در مقابل خبرهای خوب.
- رهبری: الهام بخش و هدایت کننده گروهها و افراد. این افراد:
سرچشمهها و منشأ اشتیاق کاری برای افراد سازمان هستند.
به سوی رهبری موقعیتها بدون ملاحظه نظر دیگران گام بر میدارند.
دیگران را به سوی انجام کار به گونهای هدایت میکنند که مسؤلیت آن ها سلب نشود.
با سرمشق شدن برای دیگران آن ها را رهبری میکنند.
- پیشگام تغییرات در سازمان: تشخیص به موقع ضرورت تغییر در سازمان. این افراد:
نیاز به تغییر و رفع موانع را به موقع تشخیص میدهند.
با شناخت نیاز به تغییر، بن بستها را به چالش میطلبند.