(پیش آزمون گروههای کنترل و آزمایش)
متغیر ها
مقدار آزمون اسمیرانف
سطح معناداری آزمون کولموگروف اسمیرنف
درک و فهم
۰٫۶۳
۰٫۸۱
اطلاعات
۱٫۰۲
۰٫۲۴
محاسبات
۰٫۷۹
۰٫۵۴
تشابهات
۰٫۸۶
۰٫۴۳
لغات
۰٫۷۱
۰٫۴۹
هوش کلامی
۰٫۶۶
۰٫۸۳
با توجه به آزمون فوق و سطح معناداری همه متغیرها که بیشتر از ۰۵/۰ است، می توان استنباط نمود که:
همه متغیرها از توزیع نرمال پیروی میکنند .
جدول آمار استنباطی شماره ۴-۳-۲ :
آزمون کولموگروف اسمیرنف برای بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها
(پس آزمون گروههای کنترل و آزمایش)
متغیر ها
مقدار آزمون اسمیرانف
سطح معناداری آزمون کولموگروف اسمیرنف
درک و فهم
۰٫۲۴ جدول آمار استنباطی شماره ۲-۳-۴ :
آزمون کولموگروف اسمیرنف برای بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها
(پس آزمون گروههای کنترل و آزمایش)
۰٫۶۹
اطلاعات
۰٫۳۳
۰٫۷۶
محاسبات
۰٫۴۹
۰٫۳۱
تشابهات
۰٫۷۰
۰٫۴۷
لغات
۰٫۵۵
۰٫۸۳
هوش کلامی
۰٫۹۸
۰٫۲۳
با توجه به آزمون فوق و سطح معناداری همه متغیرها که بیشتر از ۰۵/۰ است، می توان استنباط نمود که: که همه متغیرها از توزیع نرمال پیروی میکنند.
جدول آمار استنباطی شماره۴-۳-۳ :
آزمون تحلیل کوورایانس برای بررسی فرضیه اصلی شماره ۱ :
” آموزش به شیوه قصه گویی، بر میزان هوش کلامی کودکان پیش دبستانی تأثیر دارد”
جدول آمار توصیفی
آزمون ها
گروه ها
تعداد
میانگین
انحراف معیار
پیش آزمون
گروه کنترل
۱۵
۷۹٫۱۲
۴٫۲۰
گروه آزمایش
۱۵
۸۱٫۲۳
۳٫۹۳
پس آزمون
گروه کنترل
۱۵
۸۰٫۱۴
۲٫۸۸
گروه آزمایش
۱۵
۱۰۷٫۲۱
۳٫۸۹
جدول آزمون ام باکس Box’s M
مقدار آزمون
۶٫۶۳
مقدار F
۴٫۲۵
درجه آزادی اول
۵
درجه آزادی دوم
۲۶
سطح معناداری
۰٫۱۹
با توجه به اینکه سطح معناداری در آزمون ام باکس باید از ۰۵/۰ بزرگتر باشد، در این آزمون نیز بزرگتر از
۰۵/۰ و برابر با ۱۹/۰ گزارش شده است که نشان میدهد پیش شرط آزمون یعنی برابری کوواریانس ها برقرار استبا توجه به مقادیر به دست آمده در جدول آمار توصیفی فوق در این آزمون میانگین نمرات پیش آزمون متغیر هوش کلامی در گروههای کنترل و آزمایش به ترتیب برابر با ۷۹٫۱۲ و ۸۱٫۲۳ میباشد که این میانگین ها در پس آزمون گروههای کنترل و آزمایش به ترتیب برابر با ۸۰٫۱۴ و ۱۰۷٫۲۱ گزارش شده اند که دارای تفاوت قابل توجهی بوده و شاهد کاهش میانگین در پس آزمون گروه آزمایش می باشیم.
آزمون لاندای ویلکز Wilk’s Lambda
مقدار آزمون
مقدار F
سطح معناداری
۰۳/۰
۲۵۶٫۶۰
۰۰۰۱/۰
هرچه مقدار آزمون لاندای ویلکز به صفر نزدیکتر باشد نشان میدهد که میانگین ها دارای تفاوت بیشتری با یکدیگر میباشند و هرچه به ۱ نزدیکتر باشد عدم تفاوت میانگین ها را گزارش میکند. در این آزمون مقدار آزمون لاندا برابر با ۰۳/۰ گزارش شده است که با صفر دارای فاصله بسیار اندکی میباشد و سطح معناداری نیز برابر با ۰۰۰۱/۰ میباشد که از ۰۵/۰ کوچکتر است و بیانگر آن است که: میانگین ها در پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداری با یکدیگر دارند.
آزمون اثرات درون آزمودنی ها
آزمون پذیرش Covariate
درجه آزادی
مقدار F
سطح معناداری
۵۶۳٫۱۲
۲
۲۸۴٫۴۰
۰۰۰۱/۰
آزمون آزمون پذیرش به مانشان میدهد آیا متغیرآزمایشی به کار رفته در این پژوهش Covariate به ما نشان میدهد که آیا متغیر آزمایشی به کار گرفته شده در این پژوهش (آموزش به شیوه قصه گویی) اثر گذار بوده است یا خیر؟
با توجه به آزمون فوق، چون سطح معناداری در این آزمون برابر با ۰۰۰۱/۰ میباشد و از ۰۵/۰ کوچکتر است پس می توان چنین استنباط نمود که: متغیری که در این پژوهش به صورت آزمایشی به کار گرفته شده است (آموزش به شیوه قصه گویی) اثر گذار بوده و باعث افزایش هوش کلامی دانش آموزان میگردد. به طور کلی با توجه به آزمون های تعقیبی (لاندای ویلکز و آزمون آزمون پذیرش) می توان گفت که: آموزش به شیوه قصه گویی بر درک و فهم دانش آموزان مؤثر بوده و فرضیه فوق تأیید می شود.
نمودار گرافیکی زیر و نقاط در دو سر خطوط ترسیم شده در آن میانگین های حاشیه ای برآورد شده متغیر هوش کلامی گروههای کنترل و آزمایش در پیش آزمون و پس آزمون را نمایش میدهد.
جدول آمار استنباطی شماره ۴-۳-۴ :
آزمون تحلیل کوورایانس برای بررسی فرضیه فرعی شماره ۱-۱ :
” آموزش به شیوه قصه گویی، بر درک و فهم کودکان پیش دبستانی تأثیر دارد”
جدول آمار توصیفی
آزمون ها
گروه ها
تعداد
میانگین
انحراف معیار
پیش آزمون
گروه کنترل
۱۵
۱۰٫۵۱
۴٫۱۱
گروه آزمایش
۱۵
۱۱٫۲۳
۳٫۹۳
پس آزمون
گروه کنترل
۱۵
۱۱٫۶۶
۴٫۰۸
گروه آزمایش
۱۵
۲۱٫۴۹
۴٫۱۴
جدول آزمون ام باکس Box’s M
مقدار آزمون
۷٫۲۱
مقدار F
۲۹٫۳
درجه آزادی اول
۲
درجه آزادی دوم
۱۷
سطح معناداری
۰٫۰۶
با توجه به اینکه سطح معناداری در آزمون ام باکس باید از ۰۵/۰ بزرگتر باشد، در این آزمون نیز بزرگتر از
۰۵/۰ و برابر با ۰۶/۰ گزارش شده است که نشان میدهد پیش شرط آزمون یعنی برابری کوواریانس ها برقرار است.با توجه به مقادیر به دست آمده در جدول آمار توصیفی فوق در این آزمون میانگین نمرات پیش آزمون متغیر درک و فهم در گروههای کنترل و آزمایش به ترتیب برابر با ۱۰٫۵۱و ۱۱٫۲۳ میباشد که این میانگین ها در پس آزمون گروههای کنترل و آزمایش به ترتیب برابر با ۱۱٫۶۶ و ۲۱٫۴۹ گزارش شده اند که دارای تفاوت قابل توجهی بوده و شاهد کاهش میانگین در پس آزمون گروه آزمایش می باشیم.
آزمون لاندای ویلکز Wilk’s Lambda
مقدار آزمون
مقدار F
سطح معناداری
۰۹/۰
۱۸۷٫۴۵
۰۰۰۱/۰