توضیح کامل برنامه در قسمت پیوست آمده است.
۲٫ پرسشنامه ارزیابی رفتار اجتماعی توسط معلم ” اقتباس از ویر و داوین ( ۱۹۸۰ ؛ به نقل از جدیدی ، ۱۳۷۵ ) جهت ارزیابی جنبههای مثبت رفتار اجتماعی کودکان گروه سنی ۵ تا ۱۱ ساله استفاده می شود. از این پرسشنامه برای سنجش شایستگی اجتماعی در دو مرحله ی پیش آزمون و پس آزمون استفاده خواهد شد. این پرسشنامه شامل ۲۰ سوال است. هر سوال در یک مقیاس سه امتیازی _ به ندرت ، تا حدی یا گاهگاهی ، مطمئنا_ درجه بندی و به ترتیب نمره ، ۱ ، ۲ و ۳ به آن اختصاص داده شده است. دامنه نمرات پرسشنامه بین ۲۰ و ۶۰ است.ویر و داوین ( ۱۹۸۰ ) ضریب اعتبار آن را ( ۸۷/. ) به دست آورده و آن را وسیله ی خوبی برای ارزیابی جنبههای مثبت رفتار اجتماعی کودکان معرفی کردهاند. در هنجاریابی این پرسشنامه در ایران جدیدی (۱۳۷۵) ضریب اعتبار آن را ( ۸۱/. ) به دست آورده است. با توجه به اینکه در تحقیقاتی که هدف آن ها پژوهش است ، ضریب اعتبار کافی بین ۷۰/. تا ۸۰/. است ، می توان آن را آزمون قابل اعتباری دانست ( شریفی ،۱۳۷۲؛ به نقل از جدیدی ، ۱۳۷۵).
روش اجرای پژوهش
پس از نمونه گیری و انتخاب افراد گروه آزمایشی و گواه ، در طی یک یا دو کارگاه آموزشی برای مربیان اهداف تحقیق توضیح داده می شود ،هم چنین نحوه ی اجرای برنامه ی آموزشی Hearthsmart برای آن ها توضیح داده می شود.آزمون شایستگی اجتماعی ویر و داوین ( ۱۹۸۰ ) در مرحله ی قبل از مداخله توسط مربیان پر شده و پس از مرحله ی مداخله ،این آزمون برای مشاهده ی تغییرات ایجاد شده ی احتمالی دوباره پر می شود. پیشبینی می شود مرحله ی مداخله ۳ماه به طول بینجامد و استفاده از راهبردهای این برنامه هر روز در موقعیت هایی لازم در کلاس صورت گیرد.
روش تجزیه و تحلیل داده ها
بنا به طرح پژوهشی مورد استفاده، در تحلیل داده ها در نخستین گام شاخص های توصیفی محاسبه می شود.و سپس از روش آماری تحلیل کوواریانس استفاده می شود.
منابع فارسی
برک،لورا(۲۰۰۷).روانشناسی رشد( از لقاح تا کودکی)،ویرایش چهارم.ترجمه یحیی سیدمحمدی.تهران:نشر ارسباران،۱۳۸۹
جدیدی،هوشنگ(۱۳۷۵).برسی تاثیر الگوی رفتار والدین بر توانایی حل مسایل اجتماعی دانش آموزان شهرستان خمین.پایان نامه ی کارشناسی ارشد چاپ نشده دانشگاه تهران.
کرین،ویلیام سی(۱۹۹۸).نظریه های رشد،ترجمه ی علیرضا خویی نژاد و غلامرضا صفایی.انتشارات رشد،۱۳۸۴٫
منابع انگلیسی
Adela Moraru, Mihaela Stoica, Elena-Adriana Tomuletiu,Filpisan Monica.(2011). Evaluation of a program for developing socio-emotional competence in preschool children. Procedia –Social and Behavioral Sciences .( 30 ),pp(2161-2164).
Berk,L.E. ( 2007) .Child development. Allyn and Bacon.Boston, U.S.A
Bierman KL,Domittrovich CE,Nix RL,Gest SD,Welsh JA,Greenberg MT,Blair C,Nelson KE,Gills.(2008).Promoting academic and social-emotional school readiness: the headstart REDI program.Child development(79),pp(1802-17).
Bradley Raymond Trevor,Atkinson Mike,Tomasio Dana,Rees Robert A.( 2009 ). Facilitating Emotional Self-regulation in preschool children: efficacy of the early.
Brophy-Herb Holly E.Robert E.Lee,M.Angela Nievar,Gary Stollak.(2007 ).Preschooler ‘ssocial competence : Relations to family characteristics,teacher behaviors and classroom climate.Journal of Applied Developmental Psychology.(28),pp ( 134-148 ).
Brown, A.Chavaughn. (2011). The association between social-emotional competence and children ‘s academic readiness,Doctoral dissertation.George Mason university.
Cole,M.,John-Steiner.V.,Scribner,S.,and Souberman,E.(Eds).(1978).Mind in society:the development of higher psychological processes.Cambridge,MA:Harvard university press.ole, M., John-Steiner, V., Scr Mind in society: the development ~[” hi
Elias.J Maurice, Gara.A Michael, Schuyler.F Thomas, Branden.R Leslie, Sayette.A Michael.(2010).The promotion of social competence:Longitudinal study of a preventive school-based program.American Journal of orthopsychiatry. Volume 61, Issue 3, pages 409–۴۱۷
Feldman,David henri. Flower,R.Clarke(1997).The natures of developmental change: Piaget,Vygotsky,and the transition process.New Ideas in psychol.3,pp(195-210).
Flavell,John.H(2004).Theory of mind development: Retrospect and prospect,Merril Quarterly,vol.50,no.3
Frey,Karin S, Nolen Suson Bobbitt, Edstrom Leihua Van Schoiack, Hirschstein Miriam K.(2005). Effects of a school-based social-emotional competence program: Linking children”s goals, attribotions and behavior. Applied developmental psychology (26), pp(171-200).
Greenberg Mark.T, Kusche Carol.A.(2010).A introduction to promoting alternative thinking strategies.The public of department of health and human services.www.samhsa.gov
Halberstadt Amy. G , Denham Susanne.A,Dunsmore Julie. C . ( 2001 ).Affective social competence. Department of psychology.North Carolina State University.
Hennessey Betha.A(2007).Promotion social competence in school-aged children:The effects of the open circle program.Journal of school psychology.(45),pp(349-360).
Macklem, Gayle L .(2007 ).Practitioner “ s Guide to Emotion Regulatio in School-aged Children.
McLaughin Katie,A., Hazenbuehler.Mark L, Mennin Douglas,S .,Nolen-Hoeksema Susan.( 2011 ).Emotion dysregulatio and adolosecent psychopathology : A prospective study.Behavioral Research and Therapy.(49 ),pp ( 544-554 ).
Raver, C. C., & Zigler, E. F. (1997). Social competence: An untapped dimension in evaluating Head Start’s success. Early Childhood Research