روایی:
منظور از روایی این است که آزمون باید چیزی را اندازه گیری کند که برای آن ساخته شده است. به عنوان مثال، آزمونی ممکن است برای اندازه گیری میزان هوش ساخته شده باشد، ولی به غلط آن را به عنوان آزمون شخصیت معرفی کنند. گرچه امکان دارد این آزمون دارای اعتبار باشد، یعنی، در زمانهای مختلف نتایج یکسان را ارائه دهد، ولی چون شخصیت را ارزیابی نمی کند، روایی ندارد(از خوش، ۱۳۸۷،ص۱۳). در تعیین درجۀ روایی مقیاس تحلیل چندی صورت گرفته که نتیجه آن نشانگر قابلیت استفاده از مقیاس به صورت ابزار مطمئن در سنجش هوش کودکان ایرانی است. وکسلر همبستگی زیر آزمون های مختلف را نشانه بر روایی آزمون خویش تلقی میکند بررسی این همبستگی ها نشان از آن دارند که زیر آزمون ها همه با هم همبستگی مثبت دارند و در عین حال زیر آزمون های کلامی همبستگی بیشتری نشان میدهد.
۶-۳- روشها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها:
درپژوهش علمی، هر پدیده ای که مورد مشاهده، شمارش یا اندازه گیری قرار گیرد یک داده تجربی خوانده
می شود. برای آن که داده های تجربی از حالت یک مجموعه نامنظم و بیسامان به صورت یک مجموعه ای
نظام دار و متشکل در آوریم، لازم است آ نها را با بهره گرفتن از روش های معین، تلخیص، تنظیم، و طبقه بندی
کنیم و به صورت جداول و نمودارهای آماری نمایش دهیم. از وسایلی که پژوهشگران عموماً از آن برای ساز
مان دادن داده های خود استفاده میکنند، علم آمار است(هومن،۱۳۸۴).
۷-۳-۱- آمار توصیفی:
به منظور نمایش چگونگی ویژگی نمونه های مورد مطالعه در حوزه آمار توصیفی از شاخص مرکزی و پراکندگی «درصد، میانگین، انحراف معیار و ترسیم جداول فروانی» با هدف دسته بندی، آزمودنی ها از نظر ویژگی های مختلف و توصیف جامع آماری استفاده گردید.
۸-۳-۱- آمار استنباطی:
در این پژوهش برای آزمودن فرضیهها از تحلیل کواریانس استفاده می شود تحلیل کواریانس ابزار مناسبی
برای کنترل تفاوت ها اولیه بین گرو ها است نقش تجزیه و تحلیل کواریانس آن است که گروههای مورد
مقایسه را بر اساس یک یا چند متغیر کنترل کننده، یکسان میکنند زیرا پژوهشگر همیشهنمی تواند گروه
ها را برای مقایسه انتخاب کنند که در تمامی متغیرها به استثنای مورد مطالعه هم تراز یا یکسان باشند.
از آزمون کولموگوف اسمیرنف برای توزیع یک صفت با توزیعی که برای آن درجامعه مفروض است مقایسه می شود و نیز از آزمون ام باکس ولاندای ویکلز استفاده شده است.
تجزیه و تحلیل کلیۀ داده ها با بهره گرفتن از نرم افزارspss22 انجام می شود
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل آماری
۱-۴- مقدمه فصل چهارم:
آمار زبان علم و منطق است. آمار علم جمع آوری طبقه بندی و تجزیه و تحلیل داده ها به منظور تفسیر و معنا بخشیدن به آن ها است.
تجزیه و تحلیل آماری به دو قسمت تقسیم می شود یکی آمار توصیفی که به توصیف و سازماندهی داده ها پرداخته و با تعیین شاخص های آماری وضعیت آن ها را مشخص میسازد. آمار توصیفی شامل شاخص های آماری مانند میانگین، میانه، نما ، واریانس و…. میباشد.
شاخص های مربوط به آمار توصیفی جداول و نمودارها که از طرق نرم افزار (SPSS) به دست آمده است در جداول مشروح نشان داده شده اند.
دیگری آمار استنباطی که هدف آن پیشبینی و برآورد است. آمار استنباطی فرضیهها در بوته آزمایش گذاشته و نسبت به پذیرش یا رد آن ها اقدام میگردد. در این تحقیق نیز با بهره گرفتن از نرم افزار spss به آزمون فرضیهها پرداخته و نسبت به پذیرش یا رد آن ها اقدام شده است.
۲-۴- آمار توصیفی
جدول آمار توصیفی شماره ۴-۲-۱ :
فراوانی پاسخگویان بر حسب گروههای مورد مطالعه در پژوهش
فراوانی
درصد
گروه کنترل
۱۵
۵۰
گروه آزمایش
۱۵
۵۰
جمع
۳۰
۱۰۰
همان گونه که در جدول آمار توصیفی شماره ۱-۲-۴ مشاهده میشود، توزیع فراوانی پاسخگویان در گروههای مورد مطالعه در پژوهش حاکی از آن است که: ۱۵ نفر معادل ۵۰ درصد در گروه کنترل و ۱۵ نفر معادل ۵۰ درصد نیز در گروه آزمایش در این پژوهش شرکت داشته اند.
جدول آمار توصیفی شماره ۴-۲-۲ :
آماره های پراکندگی مرکزی از متغیر هوش کلامی و شاخص های آن
(پیش آزمون گروه کنترل)
متغیر ها
میانگین
انحراف معیار
درک و فهم
۱۰٫۵۱
۴٫۱۱
اطلاعات
۸٫۴۰
۲٫۱۶
محاسبات
۷٫۳۳
۲٫۲۳
تشابهات
۸٫۲۳
۲٫۱۹
لغات
۱۹٫۸۳
۳٫۱۱
هوش کلامی
۷۹٫۱۲
۴٫۲۰
جدول آمار توصیفی شماره ۴-۲-۳ :
آماره های پراکندگی مرکزی از متغیر هوش کلامی و شاخص های آن
(پس آزمون گروه کنترل)
متغیر ها
میانگین
انحراف معیار
درک و فهم
۱۱٫۶۶
۴٫۰۸
اطلاعات
۸٫۳۳
۳٫۰۳
محاسبات
۷٫۴۱
۲٫۱۱
تشابهات
۹٫۸۳
۲٫۸۶
لغات
۲۰٫۰۶
۴٫۸۳
هوش کلامی
۸۰٫۱۴
۲٫۸۸
جدول آمار توصیفی شماره ۴-۲-۴ :
آماره های پراکندگی مرکزی از متغیر هوش کلامی و شاخص های آن
(پیش آزمون گروه آزمایش)
متغیر ها
میانگین
انحراف معیار
درک و فهم
۱۱٫۲۳
۳٫۹۳
اطلاعات
۸٫۸۷
۳٫۶۰
محاسبات
۷٫۸۹
۳٫۱۴
تشابهات
۸٫۵۴
۲٫۲۰
لغات
۲۰٫۱۱
۴٫۸۳
هوش کلامی
۸٫۱۴
۳٫۹۳
جدول آمار توصیفی شماره ۴-۲-۵ :
آماره های پراکندگی مرکزی از متغیر هوش کلامی و شاخص های آن
(پس آزمون گروه آزمایش)
متغیر ها
میانگین
انحراف معیار
درک و فهم
۲۱٫۴۹
۴٫۱۴
اطلاعات
۱۷٫۰۱
۳٫۸۰
محاسبات
۱۶٫۱۴
۲٫۰۶
تشابهات
۱۸٫۲۱
۲٫۹۵
لغات
۳۱٫۸۹
۴٫۰۹
هوش کلامی
۱۰۷٫۲۱
۳٫۸۹
۳-۴- آمار استنباطی
فلسفه استفاده از آزمون کولموگروف اسمیرنف:
این آزمون به مقایسه تابع توزیع تجمعی مشاهده شده با تابع توزیع تجمعی نظری (مورد انتظار) در یک متغیر رتبه ای می پردازد. به عبارتی در این آزمون، توزیع یک صفت در یک نمونه با توزیعی که برای آن در جامعه مفروض است مقایسه می شود. چنانچه سطح معناداری در این آزمون از ۰۵/۰ بزرگتر باشد می توان استنباط نمود که توزیع نرمال است. و می توان در این پژوهش از آزمون های پارامتریک استفاده شود.
جدول آمار استنباطی شماره ۴-۳-۱ :