Akmaliah and Bagheriباور خود کارآمدی و نگرش کارآفرینانه دانش آموزان دوره متوسطه مدارس فنی و حرفه ای مالزی۱
دانشجویان دانشگاه ها نگرشی کسب کرده بودند که در مقایسه با نگرش همتایان خود در کالج ها ، به مراتب قوی تربود .همچنین دانشجویان دانشگاه ها گزارش کردند که آن ها آمادگی بیشتری برای شروع کسب و کار خود احساس میکنند و می خواهند که کسب و کار خودشان را راه اندازی نمایند و به طور چشمگیری احساس میکنند احتمال اینکه برای خودشان کسب و کار راه اندازی نمایند در مقایسه با همتایان خود در کالج ها بسیار بیشتر است.
۲۰۰۸Gibson, Harris, Mick & Burkhalterمقایسه نگرشهای کارآفرینانه دانشجویان کالج ها و دانشگاه ها۲سعی در یافتن پاسخ به این سوالات کردند که آیا آموزشهای کارآفرینی موجب افزایش نیات کارآفرینانه می شود و به طور کلی آیا آموزش به دانش آموزان کمک میکند تا در یابند چه اندازه واجد شرایط کارآفرینی هستند؟۲۰۰۹Weber, Graevenitz & Harhoffتاثیر آموزشهای کارآفرینی۳افراد گروه تجربی به شکل محسوسی نمرات بالاتری از مقیاس نگرش کارآفرینانه را به خود اختصاص داده اند۱۹۹۱Rashid به نقل از رابینسون و همکارانبررسی نقش آموزش بر افزایش نگرش های خاص و خصوصیات کارآفرینانه۴بر اساس تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که نگرش ها بهترین پیشبینی کنندگان برای تمایلات کارافرینانه میباشند.۱۹۹۱Robinson et.alرویکرد نگرشی به پیشبینی کارآفرینی۵بر اساس الگوی رفتار طرح ریزی شده معتقدند که با تاثیر گذاری بر باورهای برجسته افراد می توان قصد آن ها را به سمت رفتاری خاص تحریک نمود.۱۹۷۵Ajzen and Fishbinباور ، نگرش ، نیت و رفتار: مقدمه ای بر تئوری و تحقیق۶آموزش های کارآفرینی بر نگرش خاص به کارآفرینی تاثیر گذار بوده و این نگرش ها ، قصد کارآفرینی را در فرگیران به وجود می آورد۲۰۰۰Douglas and Shepherdکارآفرینی به عنوان ابزاری برای به حداکثر رساندن پاسخ۷در میان چهار عامل، تدریس ، بیشترین تاثیر (۴۷%) را بر نگرش دانش آموزان داشته و نشان دهنده این است که اگر برنامه های درسی به درستی تدوین و اجرا شوند ، با وجود عامل رقیب میتوانند تاثیر قابل توجهی بر نگرش های دانش آموزان داشته باشند۲۰۰۲C.Papanastasiouتاثیر نگرشها بر کسب علم۸آموزش کارآفرینی بر افزایش نگرش کارآفرینانه مؤثر است و تغییر قابل توجهی در نگرش کارآفرینانه دانشجویان، قبل و بعد از دوره آموزش کارآفرینی مشاهده شد.۲۰۰۹Tamاثر آموزش کارآفرینی بر نگرش های کارآفرینانه دانشجویان۹در این تحقیق در مورد میزان نگرش کارآفرینانه دانشجویان در مالزی پرداختهاند و با بررسی ۵۷ دانش آموخته دروس کارآفرینی و ۵۷ دانشآموخته که واحدهای کارآفرینی را نگذرانده بدین نتیجه دست یافتند که تفاوت معناداری در میزان نگرش کارآفرینانه دانشجویان دسته اول با دسته دوم وجود دارد.۲۰۰۹Mohamadnourمیزان نگرش کارآفرینانه دانشجویان در مالزی۱۰در این تحقیق که بر اساس پرسشنامه صورت گرفته است، ۱۲۸۱ نفر از دانشجویان رشتههای مختلف مورد پرسش قرار گرفته و «قصد و نیت کارآفرینی» در آنان از طریق متغیرهای «نیاز به موفقیت »[۱۲۱]، «استقلال طلبی»[۱۲۲]، «اعتماد به نفس»[۱۲۳]، «دسترسی و تأمین منابع»[۱۲۴]، «هنجارهای نظری فرد»[۱۲۵]، مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان از رابطه مثبت بین تمامی موارد فوق با قصد و نیت کارآفرینانه دانشجویان دارد.۲۰۰۵T.Ramayahبررسی “نیت و قصد کارآفرینانه” در بین دانشجویان دانشگاه “ساینز” مالزی۱۱وجود رابطه بین مثبت” نیت کارآفرینی” [۱۲۶] و ریسک پذیری و “مرکز کنترل درونی”[۱۲۷] را اثبات نموده است.۲۰۰۵
Christian Luthje
& Nikolaus Franke
ساختن یک کارآفرین:
امتحان مدل نیت کارآفرینانه در بین دانشجویان مهندسی دانشگاه MIT
۱۲رابطه مستقیمی بین این قابلیتها و توانایی کارآفرینی افراد وجود دارد.افراد کارآفرین دارای کنترل درونی ، تمایل به ریسک پذیری و انگیزه پیشرفت هستند.ویژگی های افراد کارآفرین را شامل انگیزه پیشرفت، ریسک پذیری، کنترل درونی، خلاقیت و استقلال طلبی میداند. بر اساس تحقیقات انجام شده، پرورش ویژگیهای ذکر شده در افراد باعث تقویت قابلیتهای کارآفرینی آنان می شود.رابطه ای مستقیم بین تجارب آموزشهای مهارتی مثبت یک شخص و نگرش ها و تخصص آن شخص وجود دارد. در این مطالعه ۸/۸۶ % آنهایی که آموزشهای مهارتی به روزی داشتند ، بیشترین نگرش مثبت را نسبت به آموزشهای مهارتی داشتند ، علاوه بر آن ۸۰% آنهایی که نگرش های مهارتی منفی داشتند ، نیز دید منفی به تخصص خود داشتند.رابطه ای مستقیم بین تجارب آموزشهای مهارتی مثبت یک شخص و نگرش ها و تخصص آن شخص وجود دارد. در این مطالعه ۸/۸۶ % آنهایی که آموزشهای مهارتی به روزی داشتند ، بیشترین نگرش مثبت را نسبت به آموزشهای مهارتی داشتند ، علاوه بر آن ۸۰% آنهایی که نگرش های مهارتی منفی داشتند ، نیز دید منفی به تخصص خود داشتند.رابطه ی چشم گیری بین میزان اثربخشی آموزش های مهارتی دریافت شده توسط کارمندان و تعهد، رضایت شغلی و انگیزه کارمندان وجود دارد.رابطه ی آماری قوی بین اندازه گیری ساختارهای ریسک و نگرش وجود دارد.همچنین این تحقیق نشان میدهد که این دو ساختار (ریسک و نگرش)، شاید برخی از عناصر حوزه ی مفهومی مشابه را در این مفهوم که هر دو ساختار مبتنی بر باور هستند به اشتراک داشته باشند.با بررسی مدلهای مرتبط با هر ساختار که با عنوان مدلهای عقلانی- شناختی شناخته شده اند ، به بررسی رابطه ی بین ریسک و نگرش پرداختهاند.اشخاصی که نگرش ریسک گرایانه آن ها در حد متوسط است ، به صورت چشم گیری بیشتر از کسانی که نگرش ریسک گرایانه آن ها زیاد یا کم است به عنوان کارآفرینان دوام می آورند.نشان داد که اکثریت دانش آموزان نگرش کارآفرینانه داشتند ، علاوه بر آن مشخص شد که هم خصوصیات دانش آموزان و هم تجارب کارآفرینانه با نگرش های کارآفرینی ویژه ای رابطه دارند.همچنین طی تحقیق آن ها مشخص شد که دانش آموزان پسر دارای نمرات بالاتری در استقلال طلبی و نوآوری نسبت به دانش آموزان دختر هستند و دانش آموزان با تجربه کسب و کار خانوادگی ، نگرش های کارآفرینانه گسترده تری داشتند.نشان داد که اکثریت دانش آموزان نگرش کارآفرینانه داشتند ، علاوه بر آن مشخص شد که هم خصوصیات دانش آموزان و هم تجارب کارآفرینانه با نگرش های کارآفرینی ویژه ای رابطه دارند.همچنین طی تحقیق آن ها مشخص شد که دانش آموزان پسر دارای نمرات بالاتری در استقلال طلبی و نوآوری نسبت به دانش آموزان دختر هستند و دانش آموزان با تجربه کسب و کار خانوادگی ، نگرش های کارآفرینانه گسترده تری داشتند.۲۰۰۸Michael L.Harrisارزیابی نگرش های کارآفرینانه دانشجویان رشته بازرگانی در آمریکامخاطبان نگرش مثبت نسبت به کارآفرینی داشتند. همچنین بر طبق تحقیق آن ها هیچ تفاوت چشم گیر آماری در نگرش به کارآفرینی زمانی که مخاطبان بر اساس متغیرهای جمعیتی و آماری طبقه بندی شوند وجود ندارد.۲۰۱۲Reynaldo Gacho Segumpan,Joanna Soraya Abu Zahariنگرش به کارآفرینی در میان دانشجویان عمانی آموزش دیده در حوزه کسب و کار