روش های تحلیل داده ها و آزمون فرضیات
در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی برای طبقه بندی، تنظیم جداول، رسم نمودارها و محاسبه میانگین و انحراف استاندارد استفاده خواهد شد و همچنین به منظور آزمون فرضیه های تحقیق از آزمونهای آمار استنباطی از جمله؛ اسمیرنف کلموگروف، تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان استفاده خواهد شد. تمامی عملیات تجزیه و تحلیل داده ها و اجرای آزمونهای آماری با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS انجام گرفت.
.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل یافته ها
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها برای بررسی صحت و سقم فرضیات برای هر نوع تحقیق از اهمیت خاصی برخوردار است. امروزه در بیشتر تحقیقاتی که متکی بر اطلاعات جمع آوری شده از موضوع مورد تحقیق میباشد؛ تجزیه و تحلیل اطلاعات از اصلی ترین و مهم ترین بخشهای تحقیق محسوب می شود. داده های خام با بهره گرفتن از فنون آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرندو پس از پردازش به شکل اطلاعات در اختیار استفاده کنندگان قرار می گیرند.
محقق برای تجزیهوتحلیلآماری و پاسخگویی به مسأله تدوین شده و یا تصمیم گیری در مورد رد یا تأیید فرضیهای که صورت بندی کردهاست، می تواند از روشهای مختلفی استفاده نماید. استفاده از هر یک از این روشها منوط به شرایطی است که محقق باید آن ها را در رابطه با تحقیق خود مورد توجه قرار دهد. این روشها را میتوان به دو دسته تقسیم نمود:
-
- آمار توصیفی
- آمار استنباطی
برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده ابتدا در سطح توصیفی با بهره گرفتن از شاخص های آماری به توصیف و تلخیص ویژگی های جمعیت شناختی افراد نمونه در تحقیق شامل جنسیت، وضعیت سنی، وضعیت تاهل، مدرک تحصیلی، تجربه کاری پرداخته می شود و سپس در سطح استنباطی بر اساس آزمونهای آماری به رد یا قبول فرضیه های مطرح شده پرداخته می شود. در آمار تحلیلی این تحقیق به منظور بررسی رابطه و تاثیر متغیرهای مستقل بر وابسته با بهره گرفتن از رگرسیون چندگانه به روش همزمان استفاده شده است.
آمار توصیفی
در این بخش جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیکهای آمار توصیفی نظیر ایجاد جداول فراوانی و ترسیم نمودارهای آماری برای بررسی چگونگی توزیع نمونه آماری از حیث متغیرهایی نظیر سن، وضعیت تحصیلی، سابقه خدمت، سمت مورد استفاده پرداخته می شود.
۱) سن: جدول فراوانی شماره۴- ۱، فراوانی سن را نشان میدهد بر طبق این جدول ۱۸ نفر تا ۲۹ سال و ۵۸ درصد بین ۲۹ تا ۴۰ سال و ۴۳ درصد بین ۴۰ تا ۵۰ سال بوده است و در نهایت ۲۴ درصد ۴۶ سال و بالاتر از آن بوده اند.
جدول شماره۴- ۱ : جدول فراوانی سن
سن
فراوانی
درصد
تا ۲۹ سال
۱۸
۰۸۷/۰
۲۹-۴۰ سال
۴۲۱
۵۸۷/۰
۴۰-۵۰ سال
۴۳
۲۰۸/۰
۴۶ سال و بالاتر
۲۴
۱۱۶/۰
جمع کل
۲۰۶
۱۰۰
نمودار شماره ۴-۱: نمودار فراوانی سن
۲) سابقه خدمت: طبق جدول شماره۴- ۲، ۲۷ درصد بین ۱ تا ۵ سال و نیز ۳۶ درصد بین ۶ تا ۱۰ سال و ۱۳ درصد بین ۱۱-۲۰ سال، ۲۳ درصد بیش از ۲۰ سال بوده است.
جدول شماره ۴-۲ : جدول فراوانی سابقه خدمت
سابقه خدمت
فراوانی
درصد
بین ۱-۵ سال
۵۶
۲۷۱۸۴۵/۰
بین ۶-۱۰ سال
۷۵
۳۶۴۰۷۸/۰
بین ۱۱-۲۰ سال
۲۷
۱۳۱۰۶۸/۰
بیش از۲۰سال
۴۸
۲۳۳۰۱/۰
جمع کل
۲۰۶
۱۰۰
نمودار شماره ۴-۲: نمودار فراوانی سابقه خدمت
۳) میزان تحصیلات: جدول شماره ۴-۳ نشان میدهد که ۵ درصد دکتری بوده اند و ۳۷ درصدفوق لیسانس و نیز ۵۴ درصد لیسانس، ۵ درصد دیپلم و فوق دیپلم بوده اند .
جدول شماره ۴-۳ : جدول فراوانی میزان تحصیلات
میزان تحصیلات
فراوانی
درصد
دیپلم و فوق دیپلم
۱۲
۰۵۸/۰
لیسانس
۱۱۲
۵۴۳/۰
فوق لیسانس
۷۷
۳۷۳/۰
دکتری و بالاتر
۵
۰۲۴/۰
جمع
۲۰۶
۱۰۰
نمودار شماره۴- ۳: نمودار فراوانی میزان تحصیلات
- سمت: جدول شماره ۴-۴ نشان میدهد که ۴۵ درصد پاسخ دهندگان کارشناس و ۱۳ درصد مدیر و ۴۱ درصد کارشناس ارشد بوده اند .
جدول شماره ۴-۴ : جدول فراوانی سمت
سمت
فراوانی
درصد
مدیر
۲۷
۰٫۱۳۱
کارشناس
۹۳
۰٫۴۵۱
کارشناس ارشد
۸۶
۰٫۴۱۷
جمع کل
۲۰۶
۱۰۰
نمودار شماره ۴-۴ : نمودار فراوانی سمت
آمار استنباطی
آن قسمت از آمار است که به برآورد و آزمون فرضیهها در خصوص پارامترهای جامعه از روی نمونه میپردازد و استنباطهایی که از نمونه نمی تواند قطعی باشد و این استنباطها احتمالی هستند و لذا باید مبانی نظریه احتمال را در بیان آن ها به کار گیریم. در واقع هدف نهایی آمار استنباطی برآورد ویژگیهای جامعه است. در این بخش به منظور تحلیل داده های پژوهش و استنباط آماری از تحلیل های مختلفی استفاده گردیده است.
آزمون نرمال بودن متغیر وابسته
بیشک در اکثر تحقیقات پیمایشی که یکی از مهمترین اهداف آن سنجش دیدگاه و نقطه نظرات افراد میباشد، میبایست به دنبال شیوه ها و روشهایی بود که بتوان این نظرات را به عدد و رقم تبدیل نمود و یا در واقع دیدگاه کیفی افراد نسبت به پدیدهها و تئوریهای مختلف را کمی نمود؛ این روش و شیوه ها را در مبحث متدولوژی پژوهش با عنوان مقیاسسازی متغیرها در یک مطالعه بیان مینمایند. با بیان مقدمه فوق ، نیاز است تا در پژوهش حاضر نیز از این مبحث بهرهگیری جست و با کمی نمودن متغیرهایی که در مدل نظری پژوهش برای هریک از این متغیرها چند شاخص (سئوال) در نظر گرفته شد، وضعیت هر کدام را از دیدگاه پاسخگویان باید سنجید ، به منظور استفاده ازروش آماری مناسب ابتدا پیش فرض های ورود به نوع آزمون مورد بررسی قرار گرفت، چون متغیر های تحقیق از نوع ترتیبی بوده به این منظور از طریق آزمون کولموگروف و اسمیرنوف نرمال بودن توزیع داده ها بررسی شد . پس از اطمینان از توزیع نرمال بودن داده ها ، از آزمون رگرسیون استفاده خواهد شد. سطح معنی داری برای مقایسه های آماری در سطح (۰۵/۰p<) در نظر گرفته می شود.
آزمون کولموگروف – اسمیرنف
در این بخش به بررسی فرضیات تحقیق پرداخته شده و با بهره گرفتن از آزمونهای آماری مناسب داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. در ابتدا جهت بررسی نرمال بودن داده ها و تعیین نوع آزمونهای مناسب برای سنجش فرضیات، از آزمون کولموگوروف- اسمیرنوف استفاده و نتایج آن در جدول ذیل آورده شده است. از آنجایی که مقدار sig در هر سه داده بیش از ۵% میباشد لذا نتیجه می گیریم که داده ها نرمال هستند.
فرض صفر: داده ها از توزیع نرمال برخوردار است. H0
فرض یک: داده ها از توزیع نرمال برخوردار نیست. H1