- هزینه های بندری متعلق به کشتی
-
- هزینه راهنمایی شامل:
-
- لنگراندازی و لنگربرداری
-
- هدایت کشتی
- پهلو دهی و جداسازی از اسکله
-
- هزینه لایروبی
-
- هزینه توقف کنار اسکله
-
- هزینه یدک کشی
-
- هزینه جمع آوری زباله از کشتی
- دیماند اضافهکاری
- هزینه نگهداری
شامل هزینه هایی به منظور نگه داشت کارکردهای تأسیسات بنادر و لنگرگاه ها در یک سطح رضایت بخش خدماتی و نیز برای جلوگیری از زوال ایمنی چنین تأسیساتی، در ارتباط با مشخصات ویژه بندر یا لنگرگاه مورد بررسی باید نگهداری جامع شامل بررسی ها، ارزیابی ها، تعمیرات و… صورت گیرد.
داده های جامعی در ارتباط با نگهداری (ویژگی شناسی، بررسی ها، کنترل ها، ارزیابی ها، ترمیم، کارهای تقویتی و…) باید ثبت شده و در شکل استاندارد ذخیره شود. داده های نگهداری ذخیره شده به صورت سیستماتیک، اطلاعات ضروری پایه برای انجام ارزیابی مناسب از سطح سلامت تأسیسات مورد نظر و اجرای نگهداری و ترمیم آن ها میباشد. همچنین این داده ها ابزار مفیدی برای ارزیابی کلی خرابی تأسیسات بوده و برای بررسی امکان کاهش هزینه دوره عمر تأسیسات مناسب میباشند.
- هزینه بیمه های دریایی
بیمه های دریایی، به تفکیک موارد زیر میباشند. که کشتیرانی موظف است هزینه بیمه ها را پرداخت و خود را بیمه نماید.
- بیمه نامه شامل ارزش موضوع بیمه
در اینگونه بیمه نامه ارزش کالاهای بیمه شده در زمان انعقاد قرارداد تعیین و مشخص می شود. به طوری که در صورت خطر این مبلغ به بیمه گر شود. باید توجه داشت که وقوع خسارت، بیمه گر بیش از مبلغی که در بیمه نامه به عنوان ارزش کالاهای بیمه شده ملحوظ است مسئولیتی ندارد.
- بیمه نامه فاقد ارزش موضوع بیمه
در این گونه بیمه نامه ارزش کالای بیمه شده تعیین نمی گردد. بلکه به ارزیابی مؤخری که بر اساس مبلغی که برای بیمه نمودن موضوع بیمه پرداخت شده است واگذار می شود. این ارزیابی با توجه به کشتی، کرایه حمل و کالای بیمه شده صورت می پذیرد.
- بیمه با پوشش باز
بیمه با پوشش باز بیمه نامه نیست بلکه توافقی است که با بیمه گر به عمل میآید که بیمه نامه ای مناسب در قالب شرایط بیمه صادر کند. در این صورت می توان آن را شبیه بیمه نامه شناور دانست با این تفاوت که در بیمه با پوشش باز شرکت بیمه صرفاً تعهد میکند بیمه نامه را بر اساس شرایط توافق شده صادر کند نه اینکه در آغاز بیمه نامه ای صادر کرده باشد.
- بیمه نامه شناور
در این نوع بیمه نامه کشتی یا مقدار کالای حامل در زمان تنظیم بیمه نامه ذکر نمی شود لکن بعداً به اطلاع بیمه گر خواهد رسید که قابل تعیین در زمان تلف خواهد بود. این نوع بیمه نامه در مورد هر کشتی یا کالای حامل آن مورد استفاده قرار میگیرد. مشروط بر اینکه قبل از آغاز سفر دریایی نام آن به اطلاع بیمه گر برسد.
- بیمه نامه سفری
در این گونه بیمه نامه موضوع بیمه برای یک سفر خاص بیمه می شود. یعنی برای سفری که بین دو بندر صورت میگیرد. زمان و مدتی که این سفر ممکن است طول بکشد مورد توجه نمی باشد. این بیمه نامه موضوع بیمه از یک مکان به مکان دیگر را مورد پوشش قرار میدهد.
- بیمه نامه زمانی
بر اساس این نوع بیمه نامه موضوع بیمه برای یک مدت زمان خاصی که نباید از دوازده ماه بیشتر باشد بیمه می شود. بیمه سفری ممکن است دارای شرایط استمرار باشد که که موضوع بیمه را در قبال خطراتی که ورای تاریخ تعیین شده در بیمه نامه ممکن است واقع شوند در صورتی که کشتی در زمان مقرر به مقصد نرسد بیمه کند. به عبارت دیگر در صورتی که کشتی در پایان مدت بیمه هنوز در دریا باشد بیمه نامه تا زمانی که کشتی به بندر مقصد نرسد و برای یک زمان معقول استمرار پیدا میکند.
- بیمه نامه مختلط
این بیمه نامه ترکیبی از بیمه نامه های سفری و زمانی است که موضوع بیمه هم برای سفری معین و هم برای زمانی معین بیمه می شود.
-
- بهینه سازی
مسائل بهینه سازی در زمینههای مختلف علوم و تکنولوژی به صورت گسترده ای به کار گرفته میشوند. در برخی موارد چنین مسائلی در نتیجه پیچیدگی تابع هدف یا محدودیت های بسیار پیچیده میشوند. روش های بهینه سازی موجود به دو دسته کلی روش های کلاسیک و روش های تکاملی تقسیم میشوند. روش های بهینه کلاسیک از جامعیت بیشتری برخوردارند زیرا به صورت تحلیلی و کامل، مشخصات تابع هدف را ارائه میدهند.در این روش ها از تکنیک های مشتق گیری استفاده می شود. این تکنیک ها در حل بسیاری از مسائل بهینه سازی، قدرت بسیار زیاد و تأثیرات اثبات شده ای دارند. روش های بهینه سازی تکاملی از سادگی بیشتری در اجرا و مدل سازی برخوردارند.
بهینه سازی فرآیندی است که برای بهتر کردن چیزی دنبال می شود. فکر، ایده و یا طرحی که به وسیله یک دانشمند یا یک مهندس مطرح می شود، طی روال بهینه سازی بهتر می شود. (سید اسفهلان، ۱۳۸۷)
در هنگام بهینه سازی، شرایط اولیه با روش های مختلف مورد بررسی قرار میگیرد و اطلاعات به دست آمده، برای بهبود بخشیدن به یک فکر یا روش مورد استفاده قرار می گیرند. بهینه سازی ابزاری ریاضی است که برای یافتن پاسخ بسیاری از پرسش ها در خصوص چگونگی راه حل مسایل مختلف به کار می رود. (هاوپت، ۲۰۰۴)
-
- کنترل هزینه
از عوامل اساسی که در یک سازمان بایستی مورد بررسی قرار گیرد، نحوه صرف بودجه و هزینه در سازمان است. همواره این سؤال مطرح است که آیا هزینه صرف شده، نسبت به حجم کار انجام شده، از مقداری که پیشبینی شده، فراتر رفته یا در این مورد تعدیل لازم وجود دارد؟
عواملی مانند تورم بیش از حد و یا کاهش نیروی انسانی که پیشبینی نشده اند امکان دارد باعث افزایش هزینه ها یا احیاناً کاهش هزینه ها شوند. چنین نارسایی هایی ممکن است نتیجه ضعف در مدیریت فنی، مدیریت انسانی، مدیریت مالی و یا روش های نظارت بر نحوه اجرای کار در سازمان باشد. (طلوعی، ۱۳۸۰)
-
- عدم کارایی قطع هزینه ها در سازمان
گروه مشاوران مدیریت Mercer بین سال های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۲ با تجزیه و تحلیل اطلاعات ۸۰۰ شرکت که از روش قطع هزینه استفاده کرده بودند، دریافتند که فقط ۱۲۰ شرکت از این شرکت ها موفق شده اند هزینه های خود را تا حدی کاهش دهند، ۶۸% آن ها نیز هیچ موفقیتی کسب نکرده بودند. نتایج این تحقیق نشان داد که تمرکز روی کاهش هزینه ها، با قطع هزینه ها نه تنها مفید نخواهد بود بلکه توان شرکت برای توسعه فعالیت ها و بهبود فعالیت ها را نیز خدشه دار میکند. (اردکانیان، ۱۳۹۰)
-
-
- قابلیت های کلیدی در شرکت
-
-
- اکثر هزینه های ارزشمند اختیاری را موجب می شود.
-
- تعدادشان محدود است و قابلیت ردیابی دارند.
-
- از هر گونه برنامه کاهش هزینه بایستی مبرا باشند.
-
- تعیین کننده ترکیب پرتفلیوی کسب و کار با سبد محصولات و خدمات هستند.
-
- باعث توازن بین مزیت ها میشوند.
- تمایز بین آنچه مهم است و مهم نیست را نشان میدهند.
عمل راهبردی در زمان مناسب:
بایستی رویکردی را پیشنهاد کرد که با حفظ راهبرد شرکت هزینه ها را کاهش داد و در عین حال قابلیت ها را بی هیچ کم و کاستی حفظ کرد. (شاکرین، ۱۳۸۸)