پری

قطعیت دانش:

مطلق «=» نسبیت گرایی موقعیت مدار

منبع دانش:

مراجع «=» خود

بلنکی و همکاران

منبع دانش:

اکتسابی«=» ساخت و سازی

خارج از فرد«=»خود سازنده معنا

بکستر مگولدا

قطعیت دانش

مطلق «=» زمینه ای

منبع دانش:

اتکا برمرجعیت«=» خود

قضاوت در باره دانستن:

اکتسابی«=» مدارک در بطن موقعیت ارزیابی می شود.

کینگ وکیچنر

قطعیت دانش:

قطعی، درست/نادرست«=»نامسلم، زمینه‌ای

سادگی دانش:

ساده«=» پیچیده

داوری در باره دانستن:

دانش از داوری مستغنی است«=» دانش ساخته می شود و داوری ناظر بر ارزیابی انتقادی است.

منبع دانش:

اتکا بر مرجعیت«=»شناسنده به منزله سازنده معنا

کوهن

قطعیت دانش:

مطلق، درست؟ نادرست

پاسخ ها«=» دانش ‌بر اساس اعتبار نسبی آن ارزیابی می شود.

داوری در باره دانستن:

پذیرش حقایق،نظر کارشناس و متخصص بدون بررسی«=» ارزیابی نظر کارشناس

منبع دانش:

متخصصان«=» نظر متخصصان به نحو انتقادی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

شومر

قطعیت دانش:

مطلق«=» موقتی و در حال شکل گیری

سادگی دانش:

عناصر روشن ومجزی و بدون ابهام«=» مفاهیم مرتبط به هم

منبع دانش:

برگرفته از نظر متخصص«=» منتج از استدلال

۲ –۱-۱٫ مفهوم کمال گرایی

ویژگی های شخصیتی برای یک شخص در طول زمان معمولاً ثابت و بین افراد متفاوت هستند و زیر بنای رفتار را تشکیل می‌دهند. کمال گرایی یکی از ویژگی های شخصیتی است.

فرهنگ وبستر[۱۰۳]کمال گرایی روان نژندانه به بی عیب و نقص بودن، کوچک‌ترین اشتباه خود را گناهی نابخشودنی پنداشتن و مضطربانه انتظار عواقب شوم آن را کشیدن تعریف می‌کند.

هولندر(۱۹۷۸)، برای اولین بار از کمال گرایی به عنوان یک ویژگی شخصیتی نام برد و آن را به صورت داشتن انتظاری بیش از حد مورد نیاز از خود یا دیگران در موقعیتی خاص تعریف کرد.

کمال گرایی به منزله تمایل پایدار فرد به وضع معیارهای کامل و دست نیافتنی و تلاش برای تحقق (برنز[۱۰۴] ، ۱۹۸۰)، آن ها که با خود ارزشیابی های انتقادی از عملکرد شخصی همراه است (فروست و همکاران، مارتن[۱۰۵]، لاهارت[۱۰۶]و زرنبلت[۱۰۷]، ۱۹۹۰)، تعریف شده است.

کمال گرایی یعنی گرایش فرد به داشتن مجموعه ای از معیارهای افراطی و تمرکز بر شکست ها و نقص­ها در عملکرد و اعتقاد به کامل بودن و احساس اضطراب و فشار روانی بالا و ترس از اینکه نتواند مطابق انتظارات خود زندگی کند(فلت و هویت، ۱۹۹۷). و نیز کمال گرایی را نیاز شدید فرد بر انجام تمام کارها، کاملاً بدون عیب و نقص تعریف می‌کنند.


فرم در حال بارگذاری ...

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل
پژوهشگران ابعاد اصلی نظریه های معرفت شناختی ماهیت دانش ماهیت دانستن