جلسه
موضوع جلسات
تکنیک های مرحله ی گرم کردن
تکنیک های مورد استفاده در مرحله ی اجرا
۱
آشنایی با ارتباط فکر، احساس، رفتار
پاس دادن یک توپ خیالی، ارزیابی احساسات با بهره گرفتن از کاغذهای رنگی
مونودرام
۲
زیرسوال بردن باورهای ناکارآمد و جایگزینی باورهای کارآمد
درجه بندی احساسات
حل مسئله (اجرای اعضای دیگر به جای شخص اول)
۳
اجتناب از کامل گرایی افراطی
تکنیک «زندگی سهل است … زندگی سخت است»
خودگویی، مضاعف
۴
نقاب زدن و خود بودن
توصیف خود از دیدگاه دیگران
آینه، مضاعف
۵
عشق معنوی
تخیلات خانوادگی
تکنیک جامعه سنجی با تأکید بر روابط صمیمانه و با اجرای تمام اعضا
۶
زندگی در زمان حال و مفهوم توکل
پیوستار سن، سفر زمان
صندلی خالی، مضاعف
۷
احساس گناه افراطی؛ احساس پشیمانی سالم و سازنده
تکنیک آگهی های بازرگانی
مضاعف
۸
خودپذیری نامشروط
نوشتن با دست غیر مسلط
صندلی خالی، مضاعف
۹
عزت نفس
تکنیک مقدمات (بیان ویژگی های شخصیتی با در نظر گرفتن پذیرش از جانب خود و از جانب پذیرش دیگران)
حل مسئله
۱۰
جمع بندی مهارت ها
مرور مفاهیم مطرح شده در جلسات پیشین و جمع بندی مهارت های کسب شده با مشارکت اعضا
۳-۹ روش تجزیه و تحلیل داده های پژوهش
به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نسخه ۱۷ نرم افزار SPSS و نسخه ی ۵ نرم افزار Amos استفاده شد. برای بررسی توصیفی یافته ها از شاخصهای میانگین و انحراف استاندارد استفاده شد. برای بررسی اثربخشی مداخله از روش تحلیل کواریانس چندمتغیره و آزمون مان ویتنی- یو استفاده شد. همچنین به منظور بررسی روابط بین متغیرها روش های ضریب همبستگی دو رشته ای نقطه ای، تحلیل مسیر و تحلیل میانجی، مورد استفاده قرار گرفت.
فصل چهارم
نتایج پژوهش
۴-۱ مقدمّه
در این فصل، به نتایج مربوط به بررسی اثربخشی مداخله ی پژوهش و نیز مدل ساختاری ارائه شده در پژوهش، پرداخته خواهد شد. بدین منظور، ابتدا یافته های توصیفی مربوط به آزمودنی ها بررسی خواهد شد و رابطه ی احتمالی بعضی از متغیرهای جمعیت شناختی با نمرات آزمودنی ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. پس از آن، پیش فرض های آماری لازم بررسی خواهد شد و از روش های آمار استنباطی برای تجزیه و تحلیل هریک از فرضیهها استفاده میشود.
۴-۲ بررسی توصیفی داده ها
میانگین و انحراف استاندارد نمرات نگرش مذهبی، شادی، لذت و سلامت روان نمونه ی اولیه ی پژوهش که متشکل از ۱۷۵ نفر میباشد، به تفکیک جنسیت و وضعیت تأهل در جدول ۴-۱ ارائه شده است. همچنین میانه ی نمرات آزمودنی ها در دو متغیر شادی و لذت که به منظور انتخاب نمونه جهت طرح آزمایشی پژوهش، محاسبه شده است، در این جدول، قابل ملاحظه است. در مورد نمرات سلامت روان، میانه محاسبه نشد زیرا این پرسشنامه دارای نقطه ی برش بر اساس هنجار ایرانی بود. علت توجه به متغیرهای جنسیت و وضعیت تأهل در این پژوهش، وجود شواهدی در پیشینه ی پژوهشی مبنی بر تفاوت بین دانشجویان دختر و پسر در مؤلفه های مربوط به سلامت روان و نگرش مذهبی بود (هاوارد و همکاران، ۲۰۰۶؛ صادقی و همکاران، ۱۳۸۹).
جدول ۴-۱: میانگین و انحراف استاندارد نمرات نمونه ی اولیه ی پژوهش به تفکیک جنسیت و وضعیت تأهل
میانه
انحراف استاندارد
میانگین
شاخص
آزمودنی
لذت
شادی
سلامت روان
لذت
شادی
نگرش مذهبی
سلامت روان
لذت
شادی
نگرش مذهبی
۰۸/۱۲
۳۴/۵
۲۲/۱۳
۴۷/۹
۵۰/۲۱
۸۲/۷
۱۴/۴۷
۲۱/۶۹
مجرد
زن
۷۰/۵
۶۲/۳
۹۵/۱۰
۸۹/۱۰
۱۶
۴۱/۷
۵۰/۴۷
۹۱/۶۸
متأهل
۶۳/۱۱
۱۶/۵
۹۲/۱۲
۵۹/۹
۸۵/۲۰
۷۷/۷
۱۸/۴۷
۱۷/۶۹
کل
۴۷/۸
۶۱/۴
۱۳/۱۹
۴۶/۱۱
۷۸/۱۵
۷۱/۹
۵۰/۴۹
۸۵/۶۳
مجرد
مرد
–
–
–
–
–
–
–
–
متأهل[۲۰۸]*
۴۷/۸
۶۱/۴
۱۳/۱۹
۴۶/۱۱
۷۸/۱۵
۷۱/۹
۵۰/۴۹
۸۵/۶۳
کل
۷۸/۱۱
۲۷/۵
۰۷/۱۴
۸۷/۹
۷۲/۲۰
۰۷/۸
۴۶/۴۷
۴۸/۶۸
مجرد
کل (زن و مرد)
۷۰/۵
۶۲/۳
۹۵/۱۰
۸۹/۱۰
۱۶
۴۱/۷
۵۰/۴۷
۹۱/۶۸
متأهل
۹
۴۴
۳۸/۱۱
۱۱/۵
۷۴/۱۳
۹۳/۹
۲۳/۲۰
۰۰/۸
۴۶/۴۷**
۵۳/۶۸
کل
همان طور که در جدول ۴-۱ مشاهده میشود، با در نظر گرفتن نوع نمره گذاری پرسشنامه های پژوهش، در متغیرهای نگرش مذهبی و لذت، زنان نسبت به مردان، نمرات بالاتری را به دست آورده اند اما در متغیرهای شادی و سلامت روان، نمرات مردان بهتر بوده است. همچنین زنان متأهل نسبت به زنان مجرد در متغیر سلامت روان، نمرات بالاتری را کسب نموده اند، اما نمرات زنان مجرد در متغیر نگرش مذهبی کمیبالاتر است. در دومتغیر شادی و لذت نیز بین زنان متأهل و زنان مجرد، تفاوت بارزی دیده نمیشود. در مجموع آزمودنی های هردوجنس، بین نمرات نگرش مذهبی و شادی آزمودنی های متأهل و مجرد، تفاوت بارزی دیده نمیشود اما نمرات لذت و سلامت روان آزمودنی های متأهل بالاتر از آزمودنی های مجرد است. با این حال، بر اساس یافته های توصیفی نمیتوان به طور قطع در مورد ارتباط متغیرهای جنیست و تأهل با نمرات آزمودنی ها اظهار نظر کرد. به همین دلیل، معناداری این روابط در تحلیل استنباطی داده ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
میانگین و انحراف استاندارد نمرات پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری شادی در دو گروه آزمایش و کنترل، در جدول ۴-۲ ارائه شده است.
جدول ۴-۲: میانگین و انحراف استاندارد نمرات پیش آزمون، پسآزمون و پیگیری شادی در دو گروه آزمایش و کنترل
پیگیری
پس آزمون
پیشآزمون
گروه
انحراف استاندارد
میانگین
تعداد
انحراف استاندارد
میانگین
تعداد
انحراف استاندارد
میانگین
تعدد
۱۴/۹
۴۹
۱۵
۰۴/۸
۷۳/۵۲
۱۵
۱۰/۱۱
۰۹/۲۹
۱۵
آزمایش
۲۶/۱۷
۶۶/۳۶
۱۵
۲۱/۱۲
۸۶/۳۵
۱۵
۱۰/۱۱
۶۰/۳۰
۱۵
کنترل
۲۶/۱۷
۶۶/۳۶
۱۵
۲۱/۱۲
۸۶/۳۵
۱۵
۱۰/۱۱
۶۰/۳۰
۱۵
کنترل