جدول شماره (۴-۱۲): توان تبیین مدل پیشبینی عزت نفس
همان گونه که از اطلاعات موجود در جدول ۴-۱۲ ، برمی آید مقدارمجذور R تنظیم شده نشان میدهد که مدل مورد استفاده (سبک های اسنادی) ۴۸% درصد تغییر در نمرات عزت نفس دانش آموزان را تبیین میکند. و مدل متوسطی برای تبیین عزت نفس دانش آموزان میباشد.
درجه
آزادی
جدول ۴-۱۳، تحلیل واریانس معناداری کل مدل را گزارش میکند . از آنجا که F به دست آمده (۳۹/۵) با درجه آزادی ۳ و ۱۶ از F جدول (۱۱/۳) بزرگتر است می توان گفت که مدل معنا دار است ویا از آنجا که سطح معناداری به دست آمده (۰۳۱/۰) کوچکتر از سطح ( ۰۵/۰ ) است به اطمینان می توان گفت که مدل معنا دار است.
جدول شماره (۴-۱۴): ضرایب رگرسیونی استاندارد شده و استاندارد نشده متغیرهایی که در مدل وارد شدند
مدل
ضرایب استاندارد نشده
ضرایب استاندارد شده
t
سطح معناداری
B
خطای انحراف معیار
Beta
سبک اسناد درونی- بیرونی
۰۱۱/۰
۰۳۱/۰
۵۵۴/۰
۳۴۹/۴
۰۰۸/۰
سبک اسناد پایدار- ناپایدار
۰۹۶/۰
۰۳۹/۰
۴۸۵/۰
۴۶۶/۲
۰۱۵/۰
سبک اسنادکلی -اختصاصی
۰۸۳/۰-
۰۵۰/۰
۳۸۷/۰-
۶۴۲/۱-
۱۰۳/۰
همان طور که جدول ۴-۱۴ نشان میدهد تنها سبک اسناد پایدار- ناپایدار نتوانسته است سطح معناداری از تبیین عزت نفس دانش آموزان را داشته باشد. در حالی که سبک درونی – بیرونی با ضریب استاندارد شده بتا ۵۵/۰ و سبک کلی- اختصاصی با ضریب استاندارد شده بتا ۳۸/۰- توانسته اند سطح معناداری از متغیر عزت نفس را تبیین کنند.
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
مقدمه
در این فصل اطلاعات به دست آمده از فصل چهارم و از تجزیه و تحلیل داده ها را مورد بررسی و فرضیههای پژوهش را مورد بحث قرار داده و در نهایت به نتیجه گیری و جمع بندی درباره متغیرهای پژوهش و فرضیهها و نتایج پژوهش پرداخته می شود.
نتیجهگیری
فرضیه اول: بین سبک های اسنادی درونی – بیرونی با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد.
بر طبق یافته های مندرج در جدول شماره ۴-۳، ضریب همبستگی (۷۶/۰) که در سطح معناداری (۰۵/۰) بین سبک اسناد درونی – بیرونی با پیشرفت تحصیلی و عزت نفس به دست آمده، نشانگر وجود رابطه مثبت و معنادار بین سبک اسناد درونی – بیرونی با پیشرفت تحصیلی و عزت نفس میباشد. همچنین نتایج جدول ۴-۶ نشان میدهد که بین سبک اسناد درونی – بیرونی و پیشرفت تحصیلی همبستگی ۵۱/۰- در سطح معناداری (۰۵/۰) وجود دارد. ضریب به دست آمده نشان از همبستگی منفی و معنادار بین دو متغیر میباشد. بنابرین فرضیه پژوهشی مبنی بر وجود رابطه بین سبک اسناد درونی – بیرونی با پیشرفت تحصیلی و عزت نفس تأیید می شود. این یافته با یافته های زارعی (۱۳۸۰)، ذکایی (۱۳۸۹)، رضایی مقدم و رستمی(۱۳۸۹)، اوزولینز (۲۰۰۳)، گارنفرید و بارتلتو (۱۹۷۴)، و واینر و کوکلا (۱۹۹۶) هم سویی دارد. این یافته ها نشان میدهد دانش آموزانی که پیامد های مثبت یا موفقیت های تحصیلی را به عوامل درونی مانند توانایی و تلاش نسبت میدهند از پیشرفت تحصیلی بالایی برخوردارند به عبارتی اسناد موفقیت ها به عوامل درونی با پیشرفت تحصیلی رابطه دارد و دانش آموزان موفق آنهایی هستند که از اسنادهای درونی برای موفقیت ها و وقایع خوشایند استفاده میکنند. همچنین یافته ها نشان میدهد که دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی بالا شکست های تحصیلی و وقایع ناخوشایند را به عوامل بیرونی چون شانس و سختی تکلیف نسبت میدهند.
فرضیه دوم: بین سبک های اسنادی پایدار- ناپایدار و پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد.
بر طبق یافته های مندرج در جدول شماره ۴-۴، ضریب همبستگی (۶۷/۰) که در سطح معناداری (۰۱/۰) بین سبک اسناد پایدار – ناپایدار با پیشرفت تحصیلی به دست آمده، نشانگر وجود رابطه مثبت و معنادار بین سبک اسناد پایدار – ناپایدار و پیشرفت تحصیلی میباشد. همچنین نتایج جدول ۴-۷ نشان میدهد که بین سبک اسناد پایدار – ناپایدار و پیشرفت تحصیلی همبستگی (۵۵/۰-) در سطح معناداری(۰۱/۰) وجود دارد. ضریب به دست آمده نشانگر همبستگی منفی و معنادار بین دو متغیر سبک اسناد پایدار – ناپایدار و پیشرفت تحصیلی میباشد. بنابرین فرضیه پژوهشی تأیید می شود و بین سبک اسنادی پایدار – ناپایدار و پیشرفت تحصیلی همبستگی وجود دارد. این یافته با یافته های زارعی (۱۳۸۰)، ذکایی (۱۳۸۹)، بیابانگرد (۱۳۷۲)، رضایی مقدم و رستمی(۱۳۸۹)، اوزولینز (۲۰۰۳)، و گارنفرید و بارتلتو (۱۹۷۴) هم سویی دارد. این یافته ها نشان میدهد دانش آموزانی که پیامد های مثبت یا موفقیت های تحصیلی را به عوامل با ثبات چون توانایی و استعداد خویش نسبت میدهند از پیشرفت تحصیلی بالایی برخوردارند. همچنین نتایج نشان داد که دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی بالا شکست ها و پیامدهای منفی را به عوامل ناپایدار چون شانس نسبت میدهند.
فرضیه سوم: بین سبک های اسنادی کلی- اختصاصی و پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد.