کمیته دایمی بر اساس قطعنامه ۳٫۳ کنفرانس دولت های متعاهد به سال ۱۹۸۷ تأسيس گردید. وظایف کمیته دایمی ابتدا در چارچوبی به منظور اجرای کنوانسیون رامسر ۱ مقرر گردید، اما در حال حاضر به موجب قطعنامه VII.1 1999 تشریح گردیده است. بر این اساس دولت های متعاهدی مه پذیرفته اند که به عنوان نمایندگان منطقه ایی در کمیته دایمی حضور داشته باشند باید وظایف ذیل را متقبل گردند:
-
- تعیین نمایندگان کمیته دایمی به منظور بر عهده گزاردن مسئولیت های مهم به عنوان نمایندگان منطقه ایی؛
- مواقعی که در یک گروه منطقه ایی بیش از یک نماینده حضور داشته باشد، کمیته دایمی ارتباط مستمر و مشورت با سایر نمایندگان منطقه ایی را حفظ خواهد کرد؛
______________________________
۱ مکان و تاریخ نشست های عادی اعضای کنوانسیون از ابتدا تا کنون به شرح ذیل میباشد:
_ Cagliari, Italy, 1980
_ Ggroningen, Netherlands, 1984
_ Regina, Canada,1987
_ Montreux, Switzerland, 1990
_ Kushiro, Japan,1993
_ Brisbane, Australia, 1996
_ san Jose, Costa Rica,1999
_ Valencia, Spain,2002
_ Kampala,Uganda,2005
_ Changwon, Republic of Korea,2008
-
- کمیته دایمی در حفظ ارتباط مستمر و رایزنی با دولت های متعاهد در گروههای منطقه ایشان و بازدید از مناطق تالابی و حضور در نشست های منطقه ایی و جهانی به منظور رایزنی راجع به موضوعات مرتبط با کنوانسیون و ارتقای اهداف آن نقش ایفا می کند؛
-
- نظر خواهی کردن از دولت های متعاهد در گروههای منطقه ایشان قبل از نشست های کمیته دایمی؛
-
- مشورت گرفتن از دبیرخانه به منظور تنظیم دستور جلسه کمیته های منطقه ایی؛
-
- ارائه مشورت به در خواست دبیرکل یا روسای گروه ها یا نهاد های زیر مجموعه کنوانسیون و یا دبیرخانه کنوانسیون؛
- تشویق سایر دولت ها به عضویت در کنوانسیون در مناطق مربوطه.
کمیته دایمی به طور معمول به طور سالیانه دارای نشست بوده، که به طور سنتی در دفتر دبیرخانه در سوییس برگزار میگردد. ۱
۳ – دبیرخانه
دبیرخانه کنوانسیون رامسر همکاری و مشارکت روزانه ایی را با فعالیت های کنوانسیون دارد. دبیرخانه در محل اداره مرکزی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN)واقع در گلاند سوییس قرار گرفته است و کارمندان دبیرخانه قانونا ً کارمندان IUCN به شمار میروند.
فعالیت های دبیرخانه کنوانسیون به شرح ذیل میباشد:
-
- حفظ و نگهداری فهرست تالاب های با اهمیت بینالمللی و وارد کردن تمام موارد الحاقی و تغییرات صورت گرفته در فهرست و همچنین پایگاه اطلاعاتی سایت های رامسر؛
-
- کمک و مساعدت در برگزاری و سازمان دهی کنفرانس دولت های عضو، نشست کمیته دایمی و هیات بازنگری علمی و تخصصی و نشست های منطقه ایی کنوانسیون رامسر؛
- ارائه حمایت های اجرایی، علمی و فنی به دولت های متعاهد و به طور خاص در ارتباط با اجرای طرح استراتژیکی کنوانسیون رامسر؛
______________________________
۱ Ramsar Convention Secretatiat, op.cit, p.35.
-
- کمک به آماده شدن دولت های متعاهد جدید با ساختار کنوانسیون؛
-
- انتشار تصمیمات، قطعنامه ها و توصیه نامه های کنفرانس دولت های عضو و کمیته دایمی؛
-
- ارائه عملکرد های دبیرخانه به هیات بازبینی فنی و علمی؛
-
-
- یافتن منابع مالی برای صندوق هدایای کوچک، انتشار فراخوان سالیانه برای تقاضاها، ارزیابی پروژه های ارائه شده از سوی متعاهدین و انتشار پروژه هایی که پتانسیل اجرا دارند، و ارزیابی پیشنهادهای ارائه شده راجع به مدیریت پایدار تالاب ها؛
-
-
- مدیریت منابع مالی اختصاص داده شده برای پروژه های مربوطه؛
-
- آگاه نگه داشتن متعاهدین در خصوص پیشرفت های صورت گرفته راجع به کنوانسیون؛
-
- مطلع کردن و مشورت دادن به استعلام کنندگان راجع به موضوعات مربوط به کنوانسیون و تالاب ها؛
-
- سازماندهی مأموریت های مشورتی به در خواست متعاهدین و کمک به پیروی از گزارش های تکمیلی و RAM؛
- بسط و توسعه گذرگاه دو طرفه همکاری و مشارکت با سایر کنوانسیون ها، نهادهای بین الدولی و سازمان های غیر دولتی بینالمللی و ملی. ۱
۴ – هیئت بازنگری علمی و فنی
هیات بازنگری علمی و فنی کنوانسیون رامسر به موجب قطعنامه ۵٫۵ (۱۹۹۳) به عنوان نهاد فرعی کنوانسیون به منظور ارائه دستور العمل علمی و فنی به کنفرانس دولت های متعاهد، کمیته دایمی و دبیرخانه تأسيس گردید. اعضای عادی آن که بر اساس کاندیدا شدن از جانب دولتهای عضو از طرف کمیته دایمی انتخاب میگردند، نمایندگان دولت ها به شمار نمی روند، بلکه به عنوان کارشناسان هیات بازنگری علمی و فنی در طرح های کاری به کار گرفته میشوند. قطعنامه X.9 (2008) روش کار ۲ تجدید نظر شده را بنیان نهاد، که در حال حاضر به کار گرفته شده است.
فعالیت STRP همچنین از طریق «شبکه زیر بنایی خدمات حمایتی» ۳ هیات بازنگری
______________________________
۱ Ibid, p. 35.
۲ modus operandi
۳ Web-based STRP Support Service
علمی و فنی مورد مساعدت قرار میگیرد، که در حال حاضر به وسیله کارمندان دبیرخانه اداره میگردد. هدف این شبکه ایجاد گروههای کاری STRP و کارشناسان اصلی ملی با ارتباطات اضافی مابین شبکه متخصصان سازمان های بینالمللی و سایر گرو ه های همکار با کنوانسیون رامسر، شناسایی شکاف های ضروری کارشناسی و تلاش در جهت رفع آن، فراهم کردن منابع اطلاعاتی اضافی به منظور اجرای وظایف برنامه کاری STRP و تسهیل ارتباط بین گروههای کاری، کارشناسان مرکزی و سایر منابع کارشناسی.
عضویت در هیات بازنگری علمی و فنی موجب تبادل نظر و تجربیات بین کارشناسان عضو شده و تاثیر به سزایی در بالا بردن آگاهی های افراد عضو و انتقال آن به دولت های متبوعشان دارد. علاوه بر آن، رهنمود های صادر شده از جانب STRP خصوصاً ًبرای کشور های در حال توسعه که از غنای علمی و تجربه کافی جهت شناسایی تهدیدها و مدیریت تالاب ها برخوردار نیستند، دارای اهمیت زیادی است.
۵ – بودجه کنوانسیون رامسر
کنفرانس دولت های متعاهد مقررات مالی کنوانسیون را بررسی می کند و بودجه مرکزی را برای سه سال آینده تا نشست عادی آتی مقرر می کند. کنوانسیون از فرانک سوییس به عنوان پول رایج استفاده می کند. پیش از آن که پیش نویس بودجه برای نشست عادی دولت های عضو فرستاده شود، پیش نویس توسط دبیرخانه تنظیم گردیده و برای تأیید کمیته دایمی برای آن ارسال میگردد. بودجه مرکزی اساسا ً هزینه های ذیل را در بر میگیرد:
-
- فعالیت های دبیرخانه کنوانسیون؛
-
- برخی از مخارج نشست های کمیته دایمی و STRP ، از جمله شامل هزینه مشارکت اعضای کشورهای کمتر توسعه یافته؛