۳- محققانی که درباره توسعه محصولات جدید در زمینه هایی مرتبط با فرش استفاده میکنند به طور مثال در نساجی،پوشاک و …..
۴-شرکت هایی که در توسعه محصول جدید شکست خورده اند
۱-۷- فرضیه های تحقیق
بر اساس مبانی نظری و پژوهش های انجام شده فرضیات ذیل برای این تحقیق در نظر گرفته شده است:
فرضیات حاضر طبق مدلی از کوپر (NPD) طراحی شده است:
-
- فرضیه اول : عامل تکنولوژی در موفقیت توسعه محصول جدید در حوزه شرکت های فرش ماشینی تاثیر گذار است.
-
- فرضیه دوم : عامل بازاریابی در موفقیت توسعه محصول جدید در حوزه شرکت های فرش ماشینی تاثیر گذار است.
-
- فرضیه سوم : عامل نوآوری در موفقیت توسعه محصول جدید در حوزه شرکت های فرش ماشینی تاثیر گذار است.
-
- فرضیه چهارم : عامل تیم توسعه محصول در موفقیت توسعه محصول جدید در حوزه شرکت های فرش ماشینی تاثیر گذار است.
- فرضیه پنجم: نرم افزار بوریا بر موفقیت توسعه محصولات جدید در حوزه شرکت های فرش ماشینی جدید موثراست.
۱-۸- متغیرهای تحقیق
۱-۸-۱- متغیر مستقل
در این تحقیق پنج متغیر مستقل در نظر گرفته شده که تأثیر آن ها بر متغیر وابسته بررسی می شود.
۱- تیم توسعه محصول
۲- نوآوری
۳- بازاریابی
۴- تکنولوژی
۵- نرم افزار بوریا
۱-۸-۲ متغیر وابسته
توسعه محصول جدید
۱-۹- روش تحقیق
تحقیق از نظر هدف کاربردی،از نظر نحوه گرداوری داده ها توصیفی – همبستگی میباشد.
این مطالعه از نوع تحقیق توصیفی از شاخه همبستگی است. علت تقسیم بندی این تحقیق در زمره تحقیقات توصیفی این است که « تحقیق توصیفی (غیر آزمایشی) شامل مجموعه روشهایی است که هدف آنها توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است. اجرای تحقیق توصیفی می تواند صرفا برای شناخت بیشتر شرایط موجود با یاری دادن به فرایند تصمیم گیری باشد.» (سرمد، ۱۳۸۵، ص۹۰)
۱-۱۰- روش گردآوری اطلاعات
برای انجام این تحقیق از روشهای بررسی اسناد و مدارک ،جستجوی اینترنتی و مطالعات کتابخانه ای و برای تبیین مبانی نظری و جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده خواهد شد.
۱-۱۱- قلمروهای تحقیق
۱-۱۱-۱- قلمرو موضوعی: بررسی عوامل کلیدی مؤثر بر موفقیت توسعه محصولات جدید (مورد مطالعه شرکت های فرش آران و بیدگل
۱-۱۱-۲- قلمرو مکانی: شهرک صنعتی آران و بیدگل
۱-۱۱-۳- قلمرو زمانی: این تحقیق در سال ۹۱-۹۰ انجام گرفته است.
۱-۱۲- واژگان کلیدی
- تیم توسعه محصول
به تعداد محدود از افراد با مهارت های مکملند که به منظور هدف مشترک و اهداف عملیاتی وبا رویکرد مسئولیت متقابل در برابر یکدیگر دور هم جمع شده اند ، وبرای رسیدن به اهداف سازمان در توسعه محصولات جدید تلاش میکنند مه دارای خصوصیات زیر هستند
-
- خلاق- نوآوری
-
- تحلیلگر
-
- کاشف
-
- سازنده- سازمان دهنده
-
- نتیجه گر- تولید کننده
-
- کنترل کننده- بازرس
-
- نگهدارنده
-
- گزارشگر- مشاور
- هماهنگ کننده
- نوآوری
خلاقیت به طور عام یعنی توانایی ترکیب اندیشهها به شیوهای منحصر به فرد یا ایجاد ارتباطی غیرمعمول بین اندیشهها. یک سازمان که مشوق نوآوری است سازمانی است که دیدگاههای ناشناخته به مسائل یا راه حلهای منحصر برای حل مسائل را ارتقا میدهند.
نوآوری تبدیل یک ایده به یک محصول یا خدمت جدید برای به دست آوردن مزیت اقتصادی
- بازاریابی
بازاریابى به عنوان فرآیندى مدیریتى – اجتماعى تعریف مىشود که به وسیله آن افراد و گروهها از طریق تولید و مبادلهٔ کالا با یکدیگر، به امر تأمین نیازها و خواستههاى خود اقدام مىکنند.
واژه بازاریابى نباید به معنى قدیمى آن، یعنى صرفاً فروختن، معنى و تعبیر گردد. معناى جدید این واژه همانا تأمین نیازهاى مشترى است. شرکتهاى امروزى با رقابت شدید و فزایندهاى روبهرو هستند و پاداش از آن شرکتى خواهد بود که بتواند به بهترین نحو ممکن، خواستهاى مشترى را درک و بالاترین منفعت را براى مشتریان هدف خود تأمین کند. در محدوده بازار، این مهارتهاى بازاریابى است که شرکتهاى حرفهاى را از شرکتهاى غیرحرفهاى تفکیک مىکند.
- تکنولوژی
تکنولوژی یا فناوری هنر استفاده از دانشها، مهارتها و تجارب سازمانی است تا با تولید و به کارگیری کالاها و خدمات نیازهای رو به گسترش انسان برآورده شود. انتقال تکنولوژی، شامل تمام نظامهای حمایتی و سازوکارهای مورد نیاز برای توسعه یک محصول، فرایند یا خدمات است که به این منظور میتوان از تبادل دانشها، مهارتها و تجارت سازمانی استفاده نمود.
- نرم افزار بوریا
تخصصىترین و منحصربهفردترین نرمافزار طراحى فرش است که قادر است همزمان تمامى احتیاجات طراحان حرفهاى فرش ماشینى و دستباف را برآورده نماید.
نرمافزار طراحى فرش بوریا، در عین ارائه راهکارهاى جدید و قدرتمند در زمینه طراحى فرش، کاهش چشمگیر هزینه ها، افزایش بهرهورى، حداکثر انعطافپذیرى و کنترل جامع فرایند طراحى را نیز تضمین مىنماید
۱-۱۳- ساختار تحقیق
تحقیق حاضر بر اساس پنج فصل در نظر گرفته شده و هر فصل بنا به ضرورت به چندین گفتار تقسیم گردیده است.
فصل اول: کلیات تحقیق
فصل دوم: چارچوب نظریو پیشینه تحقیق
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیهها
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
در پایان پیوست ها و نگاره ها آورده شده است.
فصل دوم
چارچوب نظری و پیشینه تحقیق
۲-۱- مقدمه
در این فصل ابتدا به بررسی مفاهیم کلی تکنولوژی، نوآوری، تیم توسعه محصول، عامل بازاریابی، نرم افزار طراحی فرش بوریا می پردازیم در ادامه پس از بررسی پیشینه تحقیقات وعوامل شکست و موفقیت محصولات جدید و مقایسه مدل های توسعه محصولات جدید، مدل پیشنهادی تحقیق ارائه میگردد.
۲-۲- تعاریف و مفاهیم
۲-۲-۱- تکنولوژی
تکنولوژی یا فناوری هنر استفاده از دانشها، مهارتها و تجارب سازمانی است تا با تولید و به کارگیری کالاها و خدمات نیازهای رو به گسترش انسان برآورده شود. انتقال تکنولوژی، شامل تمام نظامهای حمایتی و سازوکارهای مورد نیاز برای توسعه یک محصول، فرایند یا خدمات است که به این منظور میتوان از تبادل دانشها، مهارتها و تجارت سازمانی استفاده نمود.