تحقیق در درس علوم در دبستانهای منطقه ۲ تهران
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی رشته آموزش ابتدایی
موضوع : بررسی تاثیر کاربرد رسانه های آموزشی بر پیشرفت یادگیری دانش آموزان در درس علوم در دبستانهای منطقه ۲ تهران
استاد راهنما : آقای دکتر عبدالرضا سبحانی
محقق : عفت بلوچی
سال تحصیلی ۷۶-۷۵
مرکز آموزش عالی ضمن خدمت فرهنگیان شهید باهنر
بیان مسئله : مسئله ای که آموزش و پرورش ما امروز با آن روبرو است این است که آیا پای بند بودن به آموزش سنتی و بدون توجه به آخرین تغییر و تحولات علمی میتواند جوابگوی نیازهای جامعه در حال توسعه ما باشد ؟ آیا معلم امروز با روش دیروز برای فردا مفید است ؟ مسلماً خیر بنابرین ما ناچاریم با بهره گرفتن از تکنولوژی های برتر و به کارگیری ابزارووسایل آموزشی مناسب و با تغییرات اساسی در روش های تدریس به کیفیت آموزشی عمق بیشتری بدهیم .
فرضیهها
-
- استفاده از رسانه های آموزشی میتواند به میزان قابل توجهی بر کیفیت آموزشی بیفزاید.
- استفاده از رسانه های آموزشی میتواند تا حد زیادی برای جذاب کردن درسها معلم را یاری دهد.
جامعه آماری : ۳۹۸۵۴ نفر از دانش آموزان ابتدایی منطقه ۲آموزش و پرورش تهران
حجم نمونه : ۶۰ نفر دانش آموز پسر از مدرسه راهیان فضیلت پایه سوم ابتدایی
ابزار تحقیق :
-
- تهیه و اجرای پیش آزمون و آزمون نهایی از دانش آموزان گروه آزمایش و کنترل
- رسانه های آموزشی که در تدریس گروه آزمایش مورد استفاده قرار میگیرد مانند کتاب ،تخته ،تصاویر آموزشی ، فیلم آموزشی …
روش آماری : استفاده از جدول توزیع فراوانی ،محاسبه واریانس و مقایسه محاسبات آماری دو گروه آزمایش و کنترل استفاده از آزمون T معنی دار بودن تفاوت دو میانگین و استفاده از آزمون فی X2
نتایج
نتایج حاصل از این تحقیق نشان دهنده این موضوع است که استفاده از رسانه های آموزشی میزان یادگیری دانش آموزان را افزایش میدهد و به دنبال آن موجب صرفه جویی در وقت معلمین و دانش آموزان خواهد شد.
آنچه که هنگام تدریس در دو گروه مشاهده شد گویای این واقعیت است که کاربرد وسایل و رسانه های آموزشی محیط کلاس را پویا و فعال میکند و عاملی است که دانش آموزان با شوق و علاقه مطالب درسی را فرا می گیرند. بنابرین با تکیه بر این علاقه است که می توان در کلاس روحیه خلاق در دانش آموزان به وجود آورد و از طریق آن زمینه ابتکار و نوآوری را برای جامعه فراهم نمود.
وسایل و رسانه های آموزشی میتوانند کیفیت آموزشی را افزایش داده و موجب یادگیری بهتر و سریع تر و موثرتر آموخته های دانش آموزان گردد. از آنجا که انگیزش و علاقه دانش آموزان شرط اساسی در یادگیری و به خاطر سپاری و یاد آوری مطالب و همچنین در نگهداری آن در حافظه دراز مدت است . بنابرین استفاده مناسب از رسانه های آموزشی میتواند در تثبیت آموخته های دانش آموزان مؤثر باشد.
-
- استفاده از رسانه های آموزشی میتواند محیط آموزشی را پویا و فعال نماید و سبب مشارکت همه جانبه دانش آموزان در امر یادگیری شود و ارتباط عمیق تری را بین معلم و شاگرد برقرار سازد.
-
- رسانه های آموزشی تجارب واقعی ،عینی و حقیقی را در اختیار دانش آموزان قرار میدهد.
- رسانه های آموزشی موقعیت هایی را در اختیار دانش آموزان قرار میدهد که کسب آن ها از راه های دیگر به سهولت امکان پذیر نیست .
۳-۲- تحقیق بر روی مسئله از دیدگاه معلمین ابتدایی منطقه خورو بیابانک
- پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی رشته آموزش ابتدایی
موضوع : بررسی و ارزیابی میزان کارایی وسایل کمک آموزشی در رابطه با یادگیری دانش آموزان از دیدگاه معلمین ابتدایی منطقه خور و بیابانک
استاد راهنما : آقای اکبر قویدل
محقق : محمد ایزدی
سال تحصیلی ۷۴
مرکز آموزش عالی ضمن خدمت فرهنگیان شهید باهنر
فرضیه های تحقیق
-
- معلمین نسبت به تاثیر وسایل کمک آموزشی در روند آموزشی و یادگیری نگرش مثبت دارند.
-
- برنامه های آموزشی در جهت استفاده مناسب از وسایل کمک آموزشی تدوین گردیده است.
-
- استفاده از تکنولوژی آموزشی باعث صرفه جویی و سرعت یادگیری می شود.
- کاربرد تکنولوژی آموزشی در روند تدریس باعث یادگیری دقیق و عمیق می شود.
جامعه آماری و نمونه : آموزگاران ابتدایی در منطقه خور و بیابانک در سال تحصیلی ۷۴-۷۳ از بین آموزگاران ابتدایی منطقه خور و بیانانک به تعداد صد نفر به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب گردید.
ابزار جمع آوری اطلاعات : الف ) تهیه و تنظیم و توزیع پرسشنامه بین ۱۰۰ نفر از معلمین مقطع ابتدایی ۲۶ سوال بسته
ب ) مصاحبه با ده نفر از مدیران این مقطع
نتایج کلی پژوهش
نتایج کلی حاصل از این تحقیق به شرح ذیل میباشد :
-
- آموزگاران معتقدند که کاربرد وسایل کمک آموزشی کارایی تدریس و یادگیری را افزایش خواهد داد.
-
- استفاده از وسایل آموزشی میتواند امکانات آموزشی به طور یکسان را در تمامی نقاط کشور فراهم سازد.
-
- تکنولوژی آموزشی میتواند محیط آموزش را پویا و فعال نماید و سبب مشارکت همه جانبه دانش آموزان در امر یادگیری شود و ارتباط بین معلم و شاگرد بیشتر برقرار می شود.
-
- استفاده از وسایل آموزشی یادگیری های دانش آموزان را با کاربرد عملی آن در جامعه هماهنگ و همسو میسازد.
-
- با بهره گرفتن از وسایل آموزشی و کاربرد آن در کلاس می توان روحیه خلاق را در دانش آموزان به وجود آورد و ابتکار و نو آوری را برای جامعه به ارمغان آورد.
-
- متناسب نمودن مطالب درسی و مد نظر قرار دادن کارهای عملی در ارزشیابی ها و فراهم آوردن وسایل آموزشی میتواند مشوق معلمان جهت کاربرد هر چه بیشتر تکنولوژی آموزشی باشد.
- وسایل آموزشی موجب افزایش یادگیری از لحاظ کمی و کیفی را فراهم خواهد ساخت.
۴-۲- تحقیق بر روی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهرستان کرمانشاه
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی
موضوع : بررسی رابطه میزان آگاهی معلمان و میزان استفاده از وسایل کمک آموزشی در کلاسهای پنجم ابتدایی شهرستان کرمانشاه
استاد راهنما : آقای عبدالعظیم کریمی
محقق : حسنعلی زرشکی قشلاقی
سال تحصیلی ۷۳-۷۲
مرکز آموزش عالی ضمن خدمت فرهنگیان شهید باهنر
فرضیه های تحقیق
-
- عدم آشنایی معلمین با طریقه استفاده و کاربرد این گونه مواد و وسایل باعث عدم استفاده آنان از وسایل کمک آموزشی در امرتدریس است.
-
- عدم آگاهی و اعتقاد معلمین نسبت به اثرات مثبت این گونه مواد و وسایل باعث عدم استفاده معلمین ابتدایی از وسایل کمک آموزشی در امر تدریس شده است.
-
- عدم وقت کافی معلمین جهت آماده کردن وسایل و کاربرد آن ها و انجام آزمایشات لازم در کلاس باعث عدم استفاده آموزگاران از این گونه وسایل شده است.