عنوان صفحه
شکل ۱-۱- ارتباط قابلیتهای شایستگی منابع انسانی و توسعه سازمانی ۶
شکل۲-۱– ابعاد شایستگی ازنظراسکات بری منبع انجمن مدیریت پرژوه نیوتن ۲۴
شکل۲- ۲- مدل شایستگی استوارت و لیندسی ۲۶
شکل۲-۳- مدل هریسون برای تشخیص سازمانی، طبقات و طبقات فرعی ۳۶
شکل۲-۴- فعالیت هایی که به «مدیریت اثر بخش تحول» یاری میکنند. ۳۸
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار۴-۱: درصدجنسی مدیران شرکت مخابرات استان اصفهان ۶۳
نمودار۴-۲: تحصیلات مدیران شرکت مخابرات ۶۴
نمودار ۴-۳ : وضعیت تاهل مدیران ۶۵
نمودار۴-۴ : در صد سنی مدیران ۶۶
نمودار ۴-۵ : در صد سابقه کار مدیران ۶۷
نمودار ۴-۶ : درصد جنسی کارکنان ۶۸
نمودار۴-۷ : وضعیت تحصیلی کارکنان ۶۹
نمودار ۴-۸ : وضعیت تاهل کارکنان ۷۰
نمودار ۴-۹ : در صد سنی کارکنان ۷۱
نمودار ۴-۱۰ : درصد سابقه کار کارکنان ۷۲
چکیده
نیروهای انسانی شایسته درحقیقت ستاره های پرفروغ و استعدادهای هرکشورنددر محیط کار پویای فعلی هرشرکت یا سازمان باید بتواند نیروهای شایسته را جذب و به مدیریت تواناییهای ایشان بپردازد تا قادر می باشد در سطحی بالاتر از حد متوسط به انجام مسئولیت بپردازد. در پیشینه پژوهش های مدیریت منابع انسانی چنین تعریف شده است: مجموعه دانش، مهارت، ویژگی های شخصیتی، علایق و تجربه ها و توانمندیهای با شغل که دارنده آن ها قادر می سازد در سطحی بالاتر از حد متوسط به انجام مسئولیت بپردازند.
توسعه سازمانی یک روش فعال و پربار برای ایجاد تغییر در سازمانها و سیستم در حال فعالیت و تغییر پذیر باشند نه سیستم های انسانی در سازمانها و نه روش های تغییر پیشبینی شده در برنامه های توسعه سازمانی ، یک حالت ایستا و خمودگی ندارند بلکه جریان همیشه در حال تغییر ، سیال و به هم پیوسته هستند . سازمانها برای رقابت و تغییر نیازمند به توسعه سازمانی و بهبود روش میباشند و انتخاب بهترین استراتژی در توسعه سازمان و شناخت سازمان و فرهنگ سازمانی برای شناخت سیستم ضروری است که به بهبود روش ها در سازمان کمک می کند .
هدف این پژوهش رابطه میان شایستگی منابع انسانی و توسعه سازمانی است که در آن شش متغیر اصلی بر اساس مدل شایستگی انجمن متخصصان انسانی ایران شامل قابلیت های رهبری، راهبردی، تخصصی، فردی ، میان فردی ، مشتری مداری میباشد که مورد بررسی و آزمون قرار گرفته است. روش پژووهش توصیفی- همبستگی و از نظر هدف کاربردی میباشد، جامعه آماری این تحقیق منابع انسانی شرکت مخابرات اصفهان که تعداد آن ها ۱۶۰۰ نفر میباشند . نتیجه های به دست امده از این تحقیق نشان داد که بین شایستگی منابع انسانی رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد و بر مبنای یافته های به دست آمده که مشخص شد که توانمند سازی شایستگی منابع انسانی بر توسعه سازمانی تاثیر دارد .
فصل اول
(کلیات تحقیق)
مقدمه
سازمان ها برای موفقیت نیازمند منابع انسانی توانمند هستند واین نیروها پیش نیاز برای ساخت وحفظ سرمایه فکری هستند همواره نقش مهم وحیاتی در سازمانها را ایفا می کند موفقیت سازمانها با توجه به تهدیدها و فرصتها عصرحاضر به منابع انسانی شرکت وابسته می باشد براین اساس شایستگی در راهبرد توسعه سامانی نقش بسزایی دارد و آموزش نیروهای کارآمد در توسعه سازمانی امری ضروری است. امروزه کارکنان با مهارتها وتوانایی ها و تجارب جمعی شان وهمچنین استفاده از فرصتها در به کارگیری منابع اینها به منظور تحقق منافع سازمان کارفرما به عنوان عامل محوری در موفقیت سازمان و منبع مهم برای ایجاد مزیت رقابتی مورد توجه قراردارد(آمسترانگ وبارون ۲۰۰۲).
بدیهی است بدون درنظرگرفتن منابع انسانی توسعه سازمانی امکان پذیر نمیباشد واضح است که منابع انسانی بایدبصورت شایسته پرورش یابندوساختارسازمانی را درک نمایند تاسازمان در پیشبرد اهداف موفق سازند.
بخش عظیمی ازهزینه های هرشرکت مربوط به حقوق و مزایا پرسنل میباشد و پرورش نیروی انسانی در به کارگیری و توسعه سازمانی نقش بسزایی دارد.
بدیهی است که شایستگی منابع انسانی باعث بالارفتن روحیه کاری وارتقاءخلاقیت تمامی افرادوبالا رفتن راندمان وکیفیت وتوسعه شرکت میگردد.
بدیهی انتصاب شغلی منابع انسانی درسازمان بدون توجه به استعدادها و سوابق وتجربه باعث کاهش توسعه وتغییرمحیط سازمانی میگردد و مهمترین امردراین آموزش وداشتن سوابق منابع انسانی وانتصاب شایسته افراد می باشد.
-
- تعریف و بیان مسئله
شرکت مخابرات در ارتباطات نقش بسزایی داردکه شامل اینترنت و تلفن همراه و ثابت وغیره می باشدامروزه شبکه ارتباطات حجم وسیع وگسترده ازاطلاعات رابین سازمان ها تبادل می کندو در توسعه سازمانی شرکت و کشورنقش بسزایی دارد وهمچنین درتعریف ارتباطات آمده است که فرایندی است که آگاهانه یا ناآگاهانه خواسته یا ناخواسته که ازطریق احساسات ونظرات به شکل پیام های کلامی ویاغیرکلامی بیان گردیده است وسپس ارسال ودریافت ادراک می گردد.
هدف اصلی شرکت مخابرات رضایت مندی مشتری ازطریق ارتباطات وباتوجه اینکه امروزه این رقابت شدیداست وازمنابع انسانی این شرکت خواسته می شوددرتامین اهداف شرکت تاثیربیشتری داشته باشندونقش شایستگی و شناسایی شایستگی منابع انسانی با اهمیت بیشتری می باشد و شایستگی همانند چتری است که هر چیزی را که به گونهای مستقیم و غیرمستقیم روی عملکرد شغلی و توسعه سازمانی تاثیر داشته و در برمیگیرد و بعلاوه شرکت مخابرات اصفهان دومین استان بزرگ کشور بعد ازتهران می باشد و بدیهی است منابع انسانی نقش مهمی در پیشرفت توسعه این شرکت را دارا می باشند.
باتدوین مدل شایستگی الگویی برای یک پارچه سازی عملکرد سامانه منابع انسانی به دست میآید . به گونه ای که منجر به عملکرد مؤثر و موفقیت سازمانی شود. از طرفی مدیران می خواهند در سازمان توسعه و تغییر ایجاد نمایند تا حداکثر بهره وری را داشته باشند . در این پژوهش به طور موردی در شرکت مخابرات اصفهان برای انجام تحقیق در نظر گرفته شده و سعی بر این است که پس از معرفی اجمالی شرکت مخابرات اهداف و رسالتی که بر عهده دارد و اهمیت آن در جذب و حفظ مشتری ایفاد می نمائید . ابعاد شایستگی منابع انسانی بررسی و رابطه آن با توسعه سازمانی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و در این بررسی ابعاد شایستگی منابع انسانی بر اساس مدل شایستگی متخصصان منابع انسانی به شش مؤلفه قابلیت رهبری ، راهبردی ، تخصصی ، میان فردی ، فردی ، مشتری مداری تعریف شده است و از این جهت اینکه توسعه سازمانی جزء عوامل ضروری در سازمان میباشد . در این پژوهش سعی شده است که رابطه میان شایستگی منابع انسانی و توسعه سازمانی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهد . و نتیجه گیری کلی از ارتباط میان این دو مقوله به دست میآید .
-
- اهمیت وضرورت تحقیق