با توجه به آمار اخذ شده در کشورهای صنعتی می توان نتایج زیر را استخراج نمود:
۷۰ ٪ جمعیت کشورهای صنعتی از کارتهای خودپردازها استفاده میکنند.
۸/۶۵ ٪ از فروشگاه های معتبر از پول نقد استفاده میکنند.
۶۳ ٪ از خودپردازها در نقاط غیر بانکی مستقر هستند.
در نتیجه به صورت بالقوه می توان جمعیت انبوهی را به مشتریان فروشگاه ها و مراکز تجاری و عمومی افزود. با توجه به استقرار اکثر خودپردازها در نقاط غیر بانکی اهمیت اینگونه خو دپردازها بیشتر خود نمایی می کند زیرا این ۷۰ درصد را به جمع مشتریان می افزاید و با تشویق آن ۸/۶۵ درصد می توان به صنعت تولید کارتهای بانکی و تجهیزات وابسته کمک نمود و همچنین تراکنشهای خودپردازها را افزود و در نتیجه درآمد بیشتری کسب کرد و به صنعت و اشتغال نیز کمک نمود. اگرچه این آمار مربوط به ایران نیست ولی با توجه به حرکت روبه رشد کشور در زمینه بانکداری الکترونیکی می توان به آینده این صنعت درآمدزا و شغل آفرین در ایران کاملا خوشبین بود زیرا کشور ما نیز ناچار به طی مسیر توسعه بانکداری الکترونیکی خواهد بود وچنین دورنمایی برای کشور ما نیز دور از ذهن نیست. بنابرین میتوان به اهمیت بیش از پیش استقرار خودپردازها در بانکها و اماکن غیربانکی نظیر فروشگاه ها و فرودگاه ها، پارکها و پیاده روهای مناسب پی برد. در ضمن تجاری که به ارائه خدمات در حد خرده فروشی می پردازند به وسیله اینگونه تجهیزات میتوانند بر مشتریان خود بیفزایند[۳۳].
۹٫۲٫۲٫ مزایای بیشمار خودپرداز برای اقتصاد:
با بهره گرفتن از این دستگاه حجم انبوهی از اسکناس را میتوان توزیع کرد و در گردش قرار داد.
خودپرداز در چرخه مخارج نقدی با ایفای نقشی حیاتی، زیربنای اقتصاد مصرفکنندگان است.
صنعت خودپرداز با ارزشی فراتر از ۴۰۰ میلیارد ریال، ابربازاری است که برای سازندگان، راهبران، پولرسانان و تامینکنندگان، کسب و کار و شغل در سطح جهانی ایجاد کردهاست.
خودپردازدر اقتصادهای پیشرفته از طریق یک سیستم بینالمللی متشکل از شبکه های گره خورده به هم امکان دریافت ارز کشورهای خارجی را برای توریستها و مسافران خارجی با بهره گرفتن از کارت بانکی کشور خودشان فراهم آورده است.
خودپرداز به میلیونها کارگر مهاجر خارجی، امکان انتقال وجه به خارج از کشور را به وجود آورده است.
۱۰٫۲٫۲٫ مزایای خودپرداز برای خردهفروشان:
خودپرداز میزان فروش خردهفروشان مجاور خود را تا ۲۵ درصد افزایش داده است (نظریه انگیزه خرید). مشتریان دارای کارتهای ماشینهای خودپردازمعمولا ۲۰-۲۵ درصد بیش از مشتریان فاقد کارت خرید میکنند. بدین ترتیب خودپردازها موجب رونق کسب و کار میگردند.
ساعات خرید را به ساعات بیشتری نسبت به ساعات کار شعب بانکها افزایش داده است.
در ساعات اضافی کسب و کار را برای فروشندگان سودمندتر کردهاست.
دارندگان کارت در جستوجوی خودپرداز معمولا به فروشگاههای مجاور برای خرید سر میزنند. بنابرین ترافیک خریداران را ازدیاد میبخشد[۳۴].
۱۱٫۲٫۲٫ مزایای خودپرداز برای دولت:
خودپرداز به عنوان یک ابزار بانکداری الکترونیکی، دولت را در الکترونیکی کردن پرداخت حقوق و دستمزد به بخشهای مختلف دولتی و خصوصی از طریق ایجاد امکان برداشت وجوه سپرده شده در حسابهای بانکیشان یاری کردهاست.
از این دستگاه میتوان به عنوان پایانههای عمومی مناسبی برای جمع آوری وجوه اعانه و خیریه استفاده کرد.
فیلمها، عکسها و ژورنال ثبت شده در این دستگاهها، منابع باارزشی از اطلاعات برای سازمانها و نهادهای ملی، منطقهای در خصوص بررسی سرقت از بانک و استفاده ناصحیح و یا کلاهبردارانه از کارتهای بانکی است.
از دوربینهای این دستگاه میتوان برای تهیه مستندات لازم برای دستگیری و محکومیت مجرمان استفاده کرد.
استفاده از خودپردازها ریسک ناشی از چکهای برگشتی را کاهش میدهد زیرا امکان پرداخت به سرعت برای خریدار در لحظه خرید وجود دارد.
استفاده از خودپردازها، این امر ضمن کاستن از حمل و نقل غیر ضروری شهروندان موجب کاهش ترافیک و آلودگی هوا نیز میگردد. زیرا امکان اخذ پول از شعبات دیگر و بانکهای دیگر را ممکن میسازد[۳۴].
۱۲٫۲٫۲٫ مزایای خودپرداز برای بانکها :
باعث کاهش ازدحام در شعب بانکها شده است.
با ارائه خدمات صندوقداری به صورت مکانیزه باعث صرفهجویی در هزینه استخدام صندوقداران بانکها شده است.
ساعات ارائه خدمات بانکها را به سه برابر ساعات کار معمول شعب ارتقا داده است.
به عنوان رایج ترین و پرکاربردترین ابزار دسترسی به خدمات بانک و نیز ابزار مدیریت ارتباط با مشتریان[۲۶] درآمده است.
دستگاه های خارج از شعبه هربانک از طریق نمایش لوگوی بانک درمعرض هزاران استفاده کننده از خدمات بانکداریالکترونیکی دستگاه در مکانهایی خارج از شعبه بانک، به عنوان ابزارهای تبلیغاتی و بازاریابی کارآمدی برای آن بانک تلقی میگردند.
با استتفاده ازاطلاعات نرخ استفاده از هر دستگاه خودپرداز خارج از شعبه، بانک قادر خواهد بود تا نسبت به تغییرمحل شعب خود به مکان هایی با مشتری بیشتر و در نتیجه ارائه بیشترین حجم خدمات بانکی اقدام کند.
ازآ نجاییکه این دستگاه قادر به استفاده از اسکناس های معیوب نیست، به ارتقای سلامت اسکناس ها کمک میکند. همچنین امکان ایجاد صرفه جویی در هزینه های چاپ اسکناس را به دنبال خواهد داشت، زیرا استفاده از پول کاغذی را کاهش میدهد[۳۴].
۱۳٫۲٫۲٫ مزایای خودپرداز برای مشتریان دارندگان کارت های بانکی:
خودپرداز امکان برخورداری از پول نقد را در خارج از ساعات کار بانک فراهم میکند، این امر مشتریان را قادر به استفاده از پول خود در ۲۴ ساعت شبانه روز میکند.
باعث صرفه جویی در هزینه، زمان و ریسک حمل پول مشتریان از طریق ارائه وجه نقد و خدمات بانکداری الکترونیک در محل مناسبی در نزدیکی محل زندگی، کار ویا مرکز خرید مورد نظر میشود. محل نصب دستگاهای خارج از شعب میتواند در مراکز خرید، سوپرمارکتها، فروشگاهای معتبر، ایستگاهای اتوبوس و قطار، هتلها، فرودگاها، جایگاهای سوخترسانی، دفاتر پستی، دانشگاها، رستورانها و مانند آن ها باشد.
این دستگاهها امکان پرداخت آسان و شبانهروزی قبوض آب، برق، تلفن (ثابت و همراه)، گاز و نیز انجام عملیات دیگری نظیر خرید شارژ تلفن همراه در اختیار مشتریان قرار میدهد.
مشتریان بانکها با بهره گرفتن از این دستگاه میتوانند از آخرین وضعیت حسابها خود با دریافت گردش حساب و مانده موجودی همیشه مطلع باشند.