( ۱ وضعیت عمومی اقتصاد تعیین میشود
(۲ وضعیت صنعت تعیین میشود،
۳) وضعیت شرکت بررسی و تعیین میشود و در آخر
۴) ارزش سهام شرکت موردنظر استخراج میشود.
انجام تحلیل بنیادی گاه بسیار دشوار و وقتگیر است، اما کارشناسان تحلیل مذکور معتقدند این کار دشوار و پیچیده به سودی که در پی دارد میارزد. سرمایهگذار یا تحلیلگر، با دقیق شدن در اطلاعات بازار و تحلیل مالی شرکتهای مختلف و ارزیابی رشد آتی آن ها، میتواند بفهمد که قیمت هر سهم در بازار تا چه حد اشتباه است. آن دسته از سرمایهگذارانی که میتوانند بهدرستی اشتباهات بازار را تشخیص دهند، از فعالیت مالی خود سود مناسبی کسب خواهند کرد. از سوی دیگر خرید سهام یک شرکت بر مبنای ارزش واقعی و بلندمدت آن، فعالان را از خطر افتوخیزهای هر روزه بازار مصون نگه میدارد؛ اما اگر تحلیل بنیادی نشان دهد که قیمت یک سهم در بازار کمتر از قیمت واقعی آن است، تضمینی وجود ندارد که در آینده نزدیک، قیمت آن به حد واقعی افزایش یابد. (جرالد اپل،۲۰۰۷).[۵]
گوردون[۶] ۲۰۰۰ و اشلیس[۷] ۲۰۰۳ و بسیاری از محققین دیگر که سریهای زمانی تغییرات قیمت را بررسی کردهاند، به وجود رابطه معنیدار بین قیمت سهام و روند کلی بازار، حجم سهام، عمق بازار و اندازه ارزش بازار شرکتها تحلیل تکنیکی، ابزاری قوی برای سرمایه اعتقاد دارند. جرالد اپل در کتاب خود تحت عنوان “تحلیل تکنیکی، ابزاری قوی برای سرمایهگذاران “تجربه چهلساله خود را در زمینهٔ مطالعه، تدریس و سرمایهگذاری ارائه کردهاست. ایشان در این کتاب ابزارهای مورداستفاده در تحلیل محرکهای مربوط به حجم، اطلاعات بازار و سودآوری را با بهره گرفتن از شاخصها و نمودارهای عملیاتی مختلف ارائه کرده و معتقد است، باید محرکهای اصلی بازار در پیشبینی قیمت برحسب ادوار زمانی (هفتگی، ماهیانه و سالیانه)، عمق بازار، میانگین بازده ) هفتگی، ماهیانه و سالیانه)، نرخ تغییر قیمت، حجم، اندازه و ارزش بازار تحلیل شوند. ایشان ضمن معرفی هر یک از محرکهای مذکور، الگوهای نموداری برای پیشبینی مسیر تغییرات آتی قیمت را ارائه نموده است. بازاری دارای عمق است که قیمت پیشنهادی خریدوفروش بازارساز نزدیک به قیمت تعادلی باشد. تغییرات قیمت در چنین بازاری غالباً پیوسته است؛ اما در بازار کمعمق، تغییرات قیمت به صورت جهشی و ناپیوسته میباشد. تغییر قیمتها در بازارهای عمیق پایینتر از تغییر قیمتها در بازارهای کمعمق است؛ بنابرین ریسک بازار سازها در بازارهای عمیق کمتر از بازارهای کمعمق خواهد بود (کالوپی و همکاران،۲۰۰۳).[۸]
گفتار دوم: همزمانی قیمت
قیمت سهام همزمانی برای اولین بار توسط رول[۹] مطرح گردید. وی (ضریب تعیین) را از مدل بازار به دست آورد. رول با بهره گرفتن از دادهای آمریکایی CRSP از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۷ را حدود ۳۵% برای دادهای ماهانه و ۲۰% برای دادهای روزانه به دست آورد. وی مواردی که توصیف کننده تغییرات قیمت سهام باشند به این صورت بیان کرد: ۱) حرکات غیرمنتظره در سطح اقتصاد کلان ۲) تغییرات غیرمنتظره در سطح محیط بازار شرکت ( خصوصیات صنعت) ۳) وقایع غیرقابلپیشبینی در آن شرکت. با مشاهده و اندازهگیری این عوامل، تغییرات قیمت سهام را میتوان با دقت زیادی پیشبینی کرد، بهطوریکه نزدیک به ۱ شود؛ بنابرین با پایین نمیتوان تغییرات قیمت سهام را پیشبینی کرد. بررسیهای بیشتر رول نشان میدهد فاکتورهایی قابلاندازهگیری، کمترین مقدار را پیشبینی خواهند کرد. رول به این نتیجه رسید که با اعلان اخبار عمومی میزان تغییرات چندانی نمیکند بلکه ناشی از وجود اطلاعات خصوصی یا هیجانهای گاهبهگاه[۱۰] دیگر، غیر مرتبط با اطلاعات واقعی میباشد (رول،۱۹۸۸).[۱۱]
فرناندس و فریرا به بررسی قیمت سهام همزمانی میان شرکتهای غیر آمریکایی در بازارهای آمریکایی پرداختند. با بررسی یک نمونه شامل ۴۷ شرکت، از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۳ آن ها یافتند که شرکتهای غیر آمریکایی در بازارهای آمریکایی نسبت به سایر شرکتهای آمریکایی سطح پایینی از قیمت سهام همزمانی دارند؛ اما به یک رابطه مثبت بین این شرکتها و سطح پایینی از قیمت سهام همزمانی در بازارهای توسعهیافته دستیافتاند. در مقابل، آن ها به یک رابطه منفی بین سطح پایینی از قیمت سهام همزمانی میان شرکتهای مذکور در بازارهای در حال توسعه دستیافتاند ) فرناندز و فریرا،۲۰۰۸).[۱۲]
چن به بررسی رابطه قیمت سهام همزمانی و حساسیت سرمایهگذاری به قیمت سهام پرداخت. با یک نمونه شامل ۶۸,۲۷۷ شرکت از سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۱ آن ها به یک رابطه مثبت بین سطح پایینی از قیمت سهام همزمانی و حساسیت سرمایهگذاری به قیمت سهام دستیافتاند. نتایج حاکی از آن است که قیمت سهام ممکن است حاوی اطلاعاتی باشد که مدیران ندارند؛ و اطلاعات مدیران ( اطلاعات خصوصی) به آن ها در تصمیمگیری کمک میکند که اطلاعات شرکت معیار برای اندازهگیری قیمت سهام باشد (چن و همکاران،۲۰۰۸).[۱۳] در این تحقیق، قیمت سهام همزمانی بیانگر میزان ارتباط اطلاعات شرکت (صورتهای مالی حسابرسی شده) با قیمت سهام میباشد هر چه قیمت سهام همزمانی بالاتر باشد میزان ارتباط اطلاعات شرکت با قیمت سهام پایینتر و واکنش بازار سهام منفی؛ بالعکس، هر چه قیمت سهام همزمانی پایین- تر باشد میزان ارتباط اطلاعات شرکت با قیمت سهام بالاتر و واکنش بازار سهام مثبت میباشد.
نمودار (۲-۱): قیمت سهام همزمانی به عنوان معیار واکنش بازار سهام