جهت تعیین حجم نمونه یک مطالعه مقدماتی در سطح اطمینان ۹۵ درصد، حجم نمونه از طریق فرمول کوکران محاسبه گردید:
با توجه به محاسبات انجام شده ۳۸۴ نفر به عنوان نمونه آماری مورد مطالعه برآورد گردید و پرسشنامه به طور تصادفی در بین حجم نمونه برآورد شده توزیع گردید.
۳-۷ روایی و پایایی ابزار سنجش پژوهش
منظور از روایی[۹۲] این است که محتوی ابزار یا سؤالات مندرج در ابزار، دقیقاً متغیرها و موضوع مورد مطالعه را بسنجد. یعنی اینکه هم داده های گردآوری شده از طریق ابزار، مازاد بر نیاز نباشد و هم اینکه بخشی از داده های مورد نیاز در رابطه با سنجش متغیرها، در محتوی ابزار حذف نشده باشد یا به عبارت دیگر عین واقعیت را نشان دهد. (حافظ نیا،۱۳۸۰) در این پژوهش برای بررسی روایی پرسشنامه از روش روایی محتوایی استفاده شده است. بدین صورت که پرسشنامه به تعدادی از صاحب نظران و اساتید مدیریت و علوم رفتاری از جمله استاد راهنما و مشاور داده شده و از آن ها در مورد پرسشها و ارزیابی فرضیهها نظرخواهی گردید که به اتفاق پرسشنامه را تاٌیید نمودند.
پایایی تحقیق[۹۳] نیز دلالت بر آن دارد که ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد. به عبارت دیگر ابزار پایا یا معتبر ابزاری است که از خاصیت تکرار پذیری و سنجش نتایج یکسان برخوردار باشد. (حافظ نیا،۱۳۸۰) یکی از روشهای محاسبه پایایی، ضریب آلفای کرونباخ است. جهت محاسبه آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمرات هر سؤال پرسشنامه و واریانس کل آزمون را محاسبه کرد و سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آن را محاسبه نمود.
α = ضریب آلفای کرونباخ
K = تعداد سوالها ی پرسشنامه
Si² = واریانس مربوط به سوال i ام
Sx² = واریانس کل آزمون
ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده در این پژوهش، در یک مطالعه مقدماتی با توزیع ۳۰ پرسشنامه ۹۱/۷ به دست آمد. لازم به ذکر است چنانچه ضریب آلفای کرونباخ بیش از ۷/۰ محاسبه گردد، پایایی پرسشنامه مطلوب ارزیابی میشود.
۳-۸ روش تحلیل داده ها
در این پژوهش جهت بررسی و توصیف ویژگیهای عمومی پاسخ دهندگان از روشهای آمار توصیفی مانند جداول توزیع فراوانی، درصد فراوانی، درصد فراوانی تجمعی و میانگین استفاده شده است. هر یک از روشهای آماری استنباطی مورد استفاده نیز در زیر به اختصار توضیح داده شدهاند. لازم به ذکر است تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده با بهره گرفتن از نرم افزار آماری SPSSصورت گرفته است.
۳-۹ آزمون فریدمن
آزمون فریدمن یکی از آزمونهای ناپارمتریک که بسیار مهم است. این آزمون معادل روش پارامتری که آنالیز واریانس دوعاملی است که در آن k تیماربه صورت تصادفی به n بلوک تخصیص داده شده اند. از این آزمون برای رتبه بندی اهمیت متغیرهای پژوهش استفاده میشود.
۳-۱۰ آزمون میانگین تک نمونه ای
این آزمون برای آزمون فرض پیرامون میانگین یک جامعه استفاده می شود. در بیشتر پژوهش هایی که با مقیاس لیکرت انجام میشوند جهت بررسی فرضیه های پژوهش و تحلیل سوالات تخصصی مربوط به آن ها از این آزمون استفاده می شود.این آزمون برای مقایسه میانگین نمونه با میانگین جامعه یا با یک عدد ادعا شده مورد استفاده قرار میگیرد. در این آزمون یک متغییر وجود دارد. در این آزمون فرضیه های اچ صفر و اچ یک به صورت زیر به دست میآید: مشاهدات نرمال باشند – مشاهدات مستقل از هم باشند.
۳-۱۱ آزمون کولموگروف – اسمیرنوف
این آزمون جهت بررسی ادعای مطرح شده درمورد توزیع داده های یک متغیر کمی مورد استفاده قرار میگیرد. در نرم افزار spss می توان وجود توزیع های نرمال[۹۴]، یکنواخت[۹۵]، پواسون[۹۶] و نمایی[۹۷] را مورد بررسی قرار داد.
-
- Marketing ↑
-
- kotler ↑
-
- Marketing Management ↑
-
- Marketing Communication ↑
-
- Saterland ↑
-
- Marketing Mix ↑
-
- Four Ps ↑
-
- Booms & Bitner ↑
-
- Advertising ↑
-
- Khatri ↑
-
- Effectiveness ↑
-
- Media ↑
-
- Olesvan ↑
-
- Lempert ↑
-
- Mehtaa ↑
-
- Schiffman & Kanuk ↑
-
- Attention ↑
-
- Interest ↑
-
- Desire ↑
-
- Action ↑
-
- T-Student ↑
-
- Fridman ↑
-
- Solomon ↑
-
- Kotler & Armstrong ↑
-
- D.Wells ↑
-
- Rotfeld, H. J ↑
-
- Wodref ↑
-
- Lovlack & Raight ↑
-
- Bendixen, Mike, T ↑
-
- Scutaru, Adrian ↑
-
- Ying & Minghua ↑
-
- Evans ↑
-
- Allerd & Addams ↑
-
- Shimp ↑
-
- Mangold & Fold ↑
-
- Kim and Hyun ↑
-
- Guizani And Merunka ↑
-
- Lawrence W. Long , Vicent Hazelton ↑
-
- Denis L.Wilcox;et.al ↑
-
- Belch & Belch ↑
-
- Stands ↑
-
- Integrated Marketing Communication ↑
-
- Alvin J.Silk ↑
-
- Mandler ↑
-
- Input ↑
-
- Process ↑
-
- Result ↑
-
- Witt ↑
-
- Wery ↑
-
- Media Planning ↑
-
- Reach ↑
-
- Communication objectives ↑
-
- E.St Elmo Lewis ↑
-
- Petit ↑
-
- Hierarchy of Effect Model ↑
-
- Rober Lavidge and Gray Steiner ↑
-
- Inovation adaption model ↑
-
- Information processing model ↑
-
- Dagmar ↑
-
- crisp ↑
-
- penetration ↑
-
- penetration ↑
-
- recall ↑
-
- Believeability ↑
-
- W.beli ↑
-
- Elaborate Like hood Model ↑
-
- ۴p ↑
-
- Picture ↑
-
- Promise ↑
-
- Prove ↑
-
- Aduloju & oke ↑
-
- Andro Arnberg ↑
-
- Assael,1998 ↑
-
- pleasantres ↑
-
- show off ↑
-
- inform off ↑
-
- probe ↑
-
- probe ↑
-
- post test ↑
-
- Marketing Study ↑
-
- probing ↑
-
- Ambler Model ↑
-
- M.A.C: Memory – Affect-Cognition ↑
-
- Vollmer & Precourt ↑