-
-
- اس دی هسی[۹۲] در سال ۲۰۱۰ تحقیقی با عنوان ” پراکندگی کارآفرینان اجتماعی و توسعه جامعه ” را ارائه نموده است . با توجه به اهمیت فعالیت های کارآفرینی اجتماعی برای توسعه جامعه ، هدف اصلی این مقاله تلاش برای شناسایی ویژگی های کارآفرینان اجتماعی و بشردوستان در بازگشت موفقیت آمیز از کشورهای خارجی به روستاهای شمال هند میباشد . نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل تجربی نشان میدهد که وجود عوامل قابل توجهی، مانند اجتماعی شدن اولیه، تجربه در کار جامعه، آموزش و بهداشت تمایز کارآفرینان اجتماعی و کارآفرینان غیر اجتماعی را نشان میدهد . برجستگی ارتباط بین نهادهای رسمی و غیر رسمی، صفات شخصی و مهارت های اجتماعی کارآفرینان اجتماعی در تاثیر گذاری بر نتایج فعالیت های کارآفرینی اجتماعی نشان داده شده است. با سرمایه گذاری منابع معنوی و مادی در جوامع، کارآفرینان اجتماعی باعث تقویت سرمایه اجتماعی و تسهیل عمل اجتماعی میشوند . در مقابل، کارآفرینان غیر اجتماعی ممکن است به انحرافات در عملکرد جامعه دامن بزنند ، به ویژه اگر آن ها انتخاب کردن را از طریق نهادهای رسمی محلی تا حد زیادی ناکارآمد در مناطق روستایی است ، انجام دهند .
-
- پلتیر و همکار در سال ۲۰۱۰ تحقیقی با عنوان ” افزایش آموزش بازاریابی کارآفرینانه : دیدگاه دانشجویی ” را مورد بررسی قرار دادند . این مقاله با هدف گزارش یافته های یک مطالعه چند ملیتی در مقیاس بزرگ از دانش آموزان در یک سازمان بازاریابی است که به بررسی نیاز به گسترش آموزش کارآفرینی در برنامه درسی بازاریابی دانش آموزان پرداخته است . سوالات کلیدی شامل : دانش آموزان با چه طرز فکر کارآفرینی علاقه مند به بازاریابی هستند ، فکر میکنیم آن ها چه چیزی را باید بدانند تاتصمیم به دنبال فرصت های کارآفرینی بگیرند ، و اینکه با قرار گرفتن در چه موقعیتی ، راضی به تجربه بازاریابی کارآفرینانه میشوند . این یافته ها نشان میدهد که بخش بزرگی از دانش آموزان بازاریابی تمایل به کارآفرین بودن دارند و به شدت در مورد آموزش کارآفرینی علاقه نشان دادند . همچنین آن ها قرار گرفتن در معرض ابزار کارآفرینی بازاریابی ، فعالیت های یادگیری تجربی و فرصت های شبکه ای را مهم تلقی کردند . مطالعه آن ها نشان داد که بخش قابل توجهی از دانش آموزان بازاریابی ، علاقه فراوانی برای تبدیل شدن به یک کارآفرین و / یا صاحب کسب و کار کوچک دارند . با این وجود در دانش آموزان ، بسیاری از ویژگی های شخصیتی مدیران موفق یافت نشد. اما محدودیت های این مطالعه این بوده است که وسعت سوالات تحقیق محدود به مجموعه ای از صفات بالقوه کارآفرینانه بوده است .
۳-۵- نتیجه گیری :
به طور کلی این فصل شامل سه بخش میباشد که در بخش اول گذری بر دوره های دگرگونی کارآفرینی داشتیم . سپس به تعریفی از کارآفرینی و انواع آن پرداختیم . همچنین تعاریفی از فرد کارآفرین و ویژگی های شخصیتی کارآفرینان بیان گردید . و در نهایت اهمیت ، پیامدها ، رویکردها و عوامل مؤثر بر کارآفرینی خاتمه دهنده ی این بخش بود . در بخش دوم به تعریفی از انگیزه و انواع آن پرداختیم ..همچنین ویژگی های انگیزه را برشمردیم . به تشریح موضوع ، انگیزه مهمترین عامل بهره وری پرداختیم و در نهایت عوامل ضدانگیزشی کارآفرینی خاتمه دهنده ی این بخش بود و در نهایت در بخش سوم گذری بر پیشنه و تحقیقات مشابهی که در گذشته توسط محققین داخل و خارج از کشور صورت گرفته شده بود داشتیم .
۳-۱ مقدمه :
فصل سوم :
روش شناسی تحقیق
جان دیویی تحقیق را چنین تعریف کردهاست : تحقیق عبارت است از تغییر کنترل شده ی یک موقعیت غیر ثابت یا نا معین به موقعیتی که از لحاظ ویژگی ها و روابط ، کاملاً معین و ثابت است و در وضعی قرار دارد که عناصر موقعیت اصلی یا اولی به صورت یک کل متحد تغییر یافته اند .(دلاور ، ۱۳۹۱، ۳۰ ) بنابرین پژوهش فرۀیندی است که از طریق آن می توان درباره ی نا شناخته به جستحو پرداخت و نسبت به آن شناخت لازم را کسب کرد . در این فرایند از چگونگی گردآوری شواهد و تبدیل آن ها به یافته ها تحت عنوان ” روش شناسی ” یاد می شود . (طالبی کلیدبری ، ۱۳۸۹ )
در فصل حاضر به بیان خصوصیات ویژه جامعه مورد مطالعه، حجم نمونه و شیوه نمونه گیری می پردازیم و سپس با ابزارهایی که در این پژوهش به منظور جمع آوری داده ها از آن ها استفاده شده است، آشنا میشویم. در نهایت به ماهیت و کیفیت و اهداف پژوهش و روشهای آماری متناسب سوالهای پژوهش جهت تلخیص و تحلیلی داده ها میپردازیم .
۳-۲-روش تحقیق
این تحقیق بر اساس طرح تحقیق از نوع توصیفی _ همبستگی است که بر اساس هدف از نوع کاربردی میباشد . مطالعه توصیفی برای تعیین و توصیف ویژگی های متغیر های یک موقعیت صورت میگیرد از این رو هدف هر مطالعه توصیفی عبارت است از تشریح جنبه هایی از پدیده مورد نظر پژوهشگر با دیدگاهی سازمانی ، صنعتی و نظایر آن .(سکاران ، ۱۳۸۱ ، ۱۲۳-۱۲۴) در روش همبستگی سعی می شود رابطه بین متغیرهای مختلف با بهره گرفتن از ضریب همبستگی کشف یا تعیین شود. در این پژوهش رابطه بین انگیزه وابستگی و علاقه به حرفه های کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی رشت مورد بررسی قرار میگیرد.
۳-۳- جامعه آماری
در واقع جامعه آماری مجموعه ای از افراد ، اشیاء و یا چیزهایی است که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند . جامعه آماری تحقیق حاضر دانشجویان کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت ، که در سال های ۱۳۹۱ (ورودی های نیمه اول و نیمه دوم ) و ۱۳۹۲( فقط ورودی های نیمه اول ) وارد دانشگاه شده اند ، میباشد .در کل جامعه آماری این پژوهش شامل ۱۰۲۴ نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت میباشد که اطلاعات به دست آمده توسط واحد آموزشی مربوطه جمع آوری گردید .
۳-۴- نمونه آماری و روش نمونه گیری
عمده ترین مسئله نمونه گیری ، انتخاب واقعی نمونه است . در این پژوهش از نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس استفاده شده است ، که دلیل استفاده از این روش دسترسی آسان به افراد و صرفه جویی در زمان و هزینه میباشد . در حقیقت گاهی اوقات ، انتخاب نمونه به صورت تصادفی یا غیر تصادفی مشکل و حتی در برخی مواقع غیر ممکن است . در چنین شرایطی ، پژوهشگر از نمونه گیری در دسترس استفاده میکند . نمونه در دسترس ،گروهی از اعضای یک جامعه هستندکه انتخاب آن ها فقط به خاطر سهولت در نمونه گیری بوده است . (دلاور ، ۱۳۹۱ ،۹۸ ) در مجموع نمونه مورد پژوهش ۲۷۸ نفر میباشد که این تعداد از جدول مورگان ( مومنی ، ۱۳۹۱ ،۲۲۶ ) استخراج گردید ، دلیل استفاده از جدول مورگان نیز این بوده است که تعداد نمونه بر اساس این جدول محافظه کارانه تعیین شده و در صورتی که تعداد نمونه بر اساس فرمول های آماری محاسبه شود ، معمولا عدد کوچکتری خواهد شد (مومنی ، ۱۳۹۱ ، ۲۲۵ ) همچنین ۲۷۸ پرسشنامه بین دانشجویان توزیع گردید که تمامی پرسشنامهها توسط افراد تکمیل و جمع آوری گردید در واقع نرخ جمع آوری پرسشنامهها ۱۰۰ درصد میباشد .
۳-۵روش گردآوری و ابزار گردآوری اطلاعات