-
- افزایش بهره وری و کارایی و اثربخشی؛
-
- گسترش قسط و عدالت اجتماعی؛
-
-
- چون فرد خودش را مسئول ارزیابی پیامدهای رفتارش میداند، هیچگاه به دنبال ارئه اطلاعات نادرست برای سرپوش گذاشتن بر عملکرد ضعیف نخواهد بود؛
-
- مملو کردن فضای سازمانی از اعتماد، اطمینان و صداقت(ابطحی، خیراندیش، ۱۳۸۸،ص ۲۴ و ۲۵).
۳-۱-۷ خودکنترلی به دلیل زیر وضعیت متغیر و نامطمئنی دارد:
-
- دارای استحکام ساختاری کافی نیست، زیرا ساختار این پایبندی، بستگی زیادی به وضعیت روحی فرد در موقعیتهای مختلف دارد؛
-
- در موقعیتهای مختلف به میزان متفاوتی جلوه گر می شود؛
-
- همه افراد دارای پایبندی درونی نیستند؛
-
- تنها با تکیه بر ان نمی توان امیدوار بود که بتوان به مسائل پیچیده، غالب شد؛
-
- ماهیت و نقش بعضی از مسائل(برنامه ریزی و طراحی و…) به صورتی است که بیشتر با تکیه بر قوانین مقررات و استانداردها می توان نسبت به اجرای آن ها اقدام کرد و منش انسانی نیز باید در خدمت اجرای قوانین قرار گیرد؛
- هیچ معیار و استانداردی وجود ندارد تا بتوان بر حسب آن ها میزان پایبندی درونی افراد را به طور دقیق سنجید و سپس با تکیه بر پایبندی درونی نسبت به حل و فصل مسائل اقدام کرد زیرا هر گونه معیار و استانداردی که بتواند شعور اگاهانه انسانها را تحت کنترل خود در اورد، باید دارای جامعیتی فراتر از تصورات تک تک افراد جامعه باشد(ابطحی، خیراندیش،۱۳۸۸ ، ص ۲۵).
۳-۱-۸ آیاتی چند درباره ی خودکنترلی:
- « مَنَّ عَمِلَ صالَحاً فَلِنَفسِهِ وَ مَن اَساءُ فَعَلَیها ثَمَّ اِلی رَبَّکُم تُرجِعُونَ »(سوره جاثیه، آیه ۱۵).
هرکس کارنیک کند به نفع خود کرده و هر که بد کند به زیان خویش کردهاست و سرانجام بسوی خدای خود باز می گردید.
- « اَتامروُنَ النَّاسَ بَالبَر وَ تَنسوُنَ اَنفُسَکُم وَ انتُم تَتَلُون الکِتابَ اَفلا تَعقُلوُن »(سوره بقره آیه ۴۴).
ایا مردم را به نیکوکاری دستور می دهید و خود را فراموش می کنید و حال انکه کتاب خدا را می خوانید، چرا در ان تعقل نمی کنید.
۳-۱-۸ آیاتی چند درباره ی خودکنترلی:
- « مَنَّ عَمِلَ صالَحاً فَلِنَفسِهِ وَ مَن اَساءُ فَعَلَیها ثَمَّ اِلی رَبَّکُم تُرجِعُونَ »(سوره جاثیه، آیه ۱۵).
هرکس کارنیک کند به نفع خود کرده و هر که بد کند به زیان خویش کردهاست و سرانجام بسوی خدای خود باز می گردید.
- « اَتامروُنَ النَّاسَ بَالبَر وَ تَنسوُنَ اَنفُسَکُم وَ انتُم تَتَلُون الکِتابَ اَفلا تَعقُلوُن »(سوره بقره آیه ۴۴).
ایا مردم را به نیکوکاری دستور می دهید و خود را فراموش می کنید و حال انکه کتاب خدا را می خوانید، چرا در ان تعقل نمی کنید.
۳-۲-۱ بخش دوم: نظارت و کنترل سازمانی
۳-۲-۲ مقدمه:
در تقسیم بندی منابع سازمانی معمولا به دو دسته از منابع انسانی و غیر انسانی اشاره میگردد که در پی آن به انواع نظارت و کنترل بر می خوریم. نظارت و کنترلی که مربوط به مواد و منابع غیر انسانی میباشند و نظارت و کنترلی که به منابع غنی انسانی مربوط میگردند. در اسلام تأکید نظارت و کنترل به منابع انسانی است تا کنترلهایی که بر منابع غیر انسانی است به طوری که ارجهیت با کنترل منابع انسانی است. هر چند لازم و ضروری است که نظارت و کنترلی دقیق بر منابع غیر انسانی نیز وجود داشته باشد. زیرا این انسان است که دارای ازادی و اختیار است و میتواند خلاف میل سایر موجودات عمل کند، انسانی که با وجود ابزارهای نظارتی و کنترلی دقیق باز هم به رفع تکلیف مبادرت می ورزد و تا ابزارهای دقیق بر روی او اعمال نشود از زیر بار مسئولیت شانه خالی میکند. پس مهم خود انسان است که برای انجام کار بهتر ترغیب شود و همچنین از عمل اشتباه او با بهره گرفتن از مکانیزمهای نظارتی و کنترلی تا حدی جلوگیری شود.
در اسلام با توجه به بیانات حضرت امیرالمومنین علی (ع) در نامه هایی که برای حکام و خلفا می نوشتند
می توان این طور برداشت کرد که دو نوع نظارت سازمانی وجود دارد:
-
- نظارت و کنترل اشکار و رسمی؛
- نظارت وکنترل مخفی و پنهان.
حال در این بخش به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت.
۳-۲-۳ نظارت وکنترل اشکار و رسمی:
منظور از نظارت اشکار و رسمی این است که بر عملکرد کارکنان سازمان و اجرای برنامه های سازمان، نظارت و کنترلی علنی و اشکار صورت گیرد.
این نوع نظارت را می توان به دو شیوه ی مختلف انجام داد:
در اسلام با توجه به بیانات حضرت امیرالمومنین علی (ع) در نامه هایی که برای حکام و خلفا می نوشتند
می توان این طور برداشت کرد که دو نوع نظارت سازمانی وجود دارد:
-
- نظارت و کنترل اشکار و رسمی؛
- نظارت وکنترل مخفی و پنهان.
حال در این بخش به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت.
۳-۲-۳ نظارت وکنترل اشکار و رسمی:
منظور از نظارت اشکار و رسمی این است که بر عملکرد کارکنان سازمان و اجرای برنامه های سازمان، نظارت و کنترلی علنی و اشکار صورت گیرد.
این نوع نظارت را می توان به دو شیوه ی مختلف انجام داد:
الف) نظارت و کنترل مستقیم یا بدون واسطه، که توسط شخص مدیر انجام میگیرد؛
ب) اینکه نظارت و کنترل توسط عوامل سازمان یا مدیریت انجام گیرد و خود مدیر مستقیما وارد عمل نشود که می توان ان را کنترل غیر مستقیم نامید.
۳-۲-۳-۱ نظارت و کنترل مستقیم یا بدون واسطه:
نظارت مستقیم ان است که مدیر سازمان، بدون واسطه و به صورت مستقیم، بر کار تمامی واحدها و عملکرد همه ی کارکنان سازمان نظارت کند و برنامه های در حال اجرا را کنترل نماید(اقاپیروز و همکاران،۱۳۸۴،ص ۲۸۲).
مشاهده شخصی دانشی است دست اول و ناب از فعالیت واقعی و اطلاعاتی که پالایش نشده است را ارائه میکند. این مشاهده امکان بررسی را میسر میسازد؛ زیرا فعالیتهای جزیی ناشی از عملکرد، همانند فعالیتهای عمده مشاهده میشوند و این فرصت برای مدیر فراهم می شود که نایافته ها را در یابد. مدیران با گشت زنی در اطراف میتوانند کوتاه ها، حالات چهره و تن صداها را که از طریق منابع دیگر ممکن است دیده نشوند مورد بررسی قرار دهند(رابینز و سنزو، ۱۳۸۵، ۴۰۴).