-
- الشر قاوی، سمیرا ، محمود، القانون البحری، دارالنهضه العربیه، القاهره، الطبعه الثانیه، ۱۹۸۷، شماره های ۲۸- ۳۰٫
-
- صادقی نشاط، امیر، حقوق بیمه دریایی، چاپ اول، مؤسسه آموزشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران. ۱۳۷۰
-
- طالقانی، محمدعلی، فرهنگ اصطلاحات حقوق لاتین – فارسی، نشر یلدا، ۱۳۷۳.
-
- علم الهدی ، سیدمرتضی، الانتصار، قم: منشورات الشریف الرضی،بی تا.
-
- فرمانفر مائیان، ابوالبشر، حقوق دریایی، بحث تحلیلی درباره ی قانون دریایی ایران، اسفند ۱۳۴۹٫ چاپخانه خرمی.
-
- قمی، میرزا ابوالقاسم، جامع الشتات، ج۳، تهران: مؤسسه کیهان، ۱۳۷۱.
-
- کاتوزیان،ناصر،حقوق مدنی،انتشارات بهنشر،تهران، ۱۳۷۴.
-
- محمدی، ابوالحسن، قواعد فقه، نشر یلدا، ج۱، ۱۳۷۳.
- نجفی، محمد حسن، جواهرالکلام فی شرح شرائع الاسلام، بیروت: داراحیاء التراث العربی، ۱۹۸۱م
ب) منابع انگلیسی
-
- Alex L. Park: The Law and Practice of Marine Insurance and Practice, London, Steven’s & Sons, 1988
-
- Alex L. Park: The Law and Practice of Marine Insurance and Practice, London, Steven’s & Sons, 1988
-
- Alex, L. Park: The law and practice of Marine Insurance and Average London, Stevens & Sons, 1988
-
- Alex, L. Park: The law and practice of Marine Insurance and Average London, Stevens & Sons, 1988
-
- Chorely and Giles Shipping law, pitman publishing,London,1988
-
- E. R. Hardy Ivany; Marine Insurance, London, Butterworths Insurance Literary, 1985.
-
- E. R. Hardy Ivany; Marine Insurance, London, Butterworths Insurance Literary, 1985.
-
- Hugo Tiberg, Maritime Law, in website: www.juridcium.Su.se/Jurweb
-
- Maritime rules disseminated in ports of Frnace, Spain, England and others in the 12th- 17th- Centuries.
-
- Phail.ghon, protection and indemnity INSURANCE .Imo international Maritim law inst
-
- R. RODIERE, précis de Droit Maritime, 5e edition, Paris, librarie Dalloz, 1971
-
- Rodiere,R, PRECIS DE DROIT MARITIME , paris , 1977 وtute,2004.
- Tetley,William, International Maritim and Admiralty Law,Edition yvon Blais INC,2002 .
Abstract
Water transport compared to other modes of transport is far more ancient in terms of volume and quantity of goods transported is also the highest share, according to the latest statistics available, so that about 90% of goods in international trade through the sea is that it shows the importance of insurance is that insurance among other disciplines. Insurance business in a certain sense, be achieved through insurance companies. Generally, marine insurance includes insurance for ships (hull and machinery) Insurance, insurance freight and insurance of civil liability of ship collision Ast.bymh has a dual nature: On the one hand, and the insurance compensation to offset losses from general waste, whether real or imagined vessels, cargo minor injury or damage to their entry fees as well as save and share common goods to cover the damage. Hire insurance, according to the provisions of the contract of carriage and how to calculate and pay the rent, depending on the case, the ship owner or tenant has insurable interest and can damage or injury resulting from loss of rent insurance, insurance compensation, After the insurer, the insured to pay damages, vice president, and he can collect a maximum of 4/3 of the amount that the insurer has paid the insured’s responsibility for the error due to ship collisions and given the damage and damage to the other vessel covers Insurance vessel in conditions close published in several international standard by the Institute of London insurers offered in all reputable insurance companies and are used to cover the losses of the hull and machinery (general or general – -Minor) , liability arising from the collision, cost of public losses, costs prevent the spread of damage and rescue is used. And in the meantime, issues related to liability carrier, is a special place. The four principles of carrier liability (fault-based liability is proven, Responsibility Suppose fault, liability and responsibility Responsibility Suppose soon) is Responsible for international carrier known in Conventions governing the maritime transport of goods – the Brussels Convention 1924 (Hague Regulations) and Hamburg Convention 1978 – was also discussed. Keywords: ships, for insurance coverage, compensation, transport, the Hague Regulations. Regulation Hamburg.
-
- – Maritime Public international Law. ↑
-
- – Maritime Administrative Law. ↑
-
- – Maritime Criminal Law. ↑
-
- – Maritime Public Law. ↑
-
- – امید، هوشنگ، حقوق دریایی، جلد اول، نشریه ی شماره مدرسه ی عالی بیمه تهران، خرداد ۱۳۵۴، ص ۲٫ ↑
-
- – Merchant Shipping Law. ↑
-
- – Shipping Law. ↑
-
- – به تجویز «قانون راجع به اجاره تأسیس سازمان بنادر و کشتی رانی مصوب خرداد ماه سال ۱۳۳۹ با اصلاحات بعدی، سازمانی به نام سازمان بنادر و کشتی رانی در وزارت گمرکات و انحصارات تشکیل شد. این وزارت خانه در سال ۱۳۴۰ منحل و سازمان بنادر و کشتی رانی در تاریخ ۱۰/۳/۱۳۴۰ به وزارت بازرگانی منتقل شد. پس از چندی، در تاریخ ۲۰/۱۲/۱۳۴۱ این سازمان از وزارت بازرگانی نیز منتزع شد و به وزارت اقتصاد پیوست. در تاریخ ۱۲/۴/۱۳۴۵ مجدداً سازمان بنادر از وزارت اقتصاد جدا و تابع وزارت دارایی شد. سرانجام در تاریخ ۱۶/۴/۱۳۵۳ به موجب ماده ۲ «قانون تغییر نام وزارت راه به وزارت راه وو ترابری و تجدید تشکیلات و تعیین وظایف آن، سازمان بنادر و کشتی رانی تابع «وزارت راه و ترابری» شد و تا کنون تابع همین وزارت خانه باقی مانده است. ↑
-
- – Maritime International Organization ↑
-
- – به موجب بند ۳ ماده ی ۳ آیین نامه ی سازمان بنادر و کشتی رانی مصوب بهمن ماه ۱۳۴۸ کمیسیون های خاص دو مجلس یکی از وظایف سازمان عبارت است از: «تهیه و تنظیم و اجرای مقررات بندری و دریایی و کشتی رانی بازرگانی طبق قوانین مربوط». ↑