بحث در خصوص یافته های پژوهش …………………………………………………………………….. ۲۷۵
محدودیت های پژوهش ……………………………………………………………………………………… ۳۱۲
پیشنهادات پژوهش …………………………………………………………………………………………….. ۳۱۳
منابع فارسی ………………………………………………………………………………………………………. ۳۱۴
منابع انگلیسی………………………………………………………………………………………………………۳۲۷
فهرست جداول
موضوع صفحه
جدول شماره ۱-۲ : الگوهای متمایز نظام های دانشگاهی غرب ……………………………………………………. ۴۰
جدول شماره ۲-۲ : نمونه هایی از بسته بندی رویکردهای کلی درباره اهداف و رسالت های دانشگاه ……۴۵
جدول شماره ۳-۲ : دسته بندی رویکردهای کلی درباره اهداف و رسالت های دانشگاه ……………………..۴۶
جدول شماره ۴-۲ : طبقات علوم و دانشها از نگاه امام خمینی (ره) ……………………………………………….. ۱۶۶
جدول شماره ۵-۲ : کتب منتشر شده در زمینه اسلامی کردن علوم ………………………………………………..۲۳۲
جدول شماره ۱-۴ : داده های تحقیق …………………………. ……………………………. …………………………. ۲۴۲
جدول شماره ۲-۴ : نمونه ای از کدگذاری باز بیانات حضرت امام خمینی (ره) …………………………….. ۲۴۴
جدول شماره ۳-۴ : مفاهیم و کدهای اولیه حاصل از تحلیل محتوای بیانات امام خمینی (ره) ……………. ۲۴۵
جدول شماره ۴-۴ : نمونه ای از کدگذاری باز بیانات مقام معظم رهبری ………………………………………. ۲۴۶
جدول شماره ۵-۴ : مفاهیم و کدهای اولیه حاصل از تحلیل محتوای بیانات مقام معظم رهبری……………۲۴۷
جدول شماره ۶-۴ : نمونه ای از کدگذاری باز قانون اساسی ……………………………………………………….۲۴۹
جدول شماره ۷-۴ : مفاهیم و کدهای اولیه استخراج شده از قانون اساسی ………………………………………۲۵۱
جدول شماره ۸-۴ : مفاهیم و کدهای اولیه استخراج شده از چشم انداز ۲۰ ساله نظام ……………………….۲۵۲
جدول شماره ۹-۴ : مفاهیم و کدهای اولیه حاصل از ارزشهای بنیادین نقشه جامع علمی کشور …………..۲۵۲
جدول شماره ۱۰-۴ : مفاهیم و کدهای اولیه حاصل از تحلیل محتوای اهداف کلان و اهداف بخشی نقشه علمی کشور…………………………………………………………………………………………………………………………………۲۵۳
جدول شماره ۱۱-۴ : مفاهیم و کدهای اولیه حاصل از تحلیل محتوای راهبرد کلان ۱ ……………………….۲۵۳
جدول شماره ۱۲-۴ : مفاهیم و کدهای اولیه حاصل از تحلیل محتوای راهبرد کلان ۲ ………………………….۲۵۳
جدول شماره ۱۳-۴ : مفاهیم و کدهای اولیه حاصل از تحلیل محتوای راهبرد کلان ۳ ………………………….۲۵۳
جدول شماره ۱۴-۴ : مفاهیم و کدهای اولیه حاصل از تحلیل محتوای راهبرد کلان ۴ ………………………….۲۵۴
جدول شماره ۱۵-۴ : مفاهیم و کدهای اولیه حاصل از تحلیل محتوای راهبرد کلان ۵٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫۲۵۴
جدول شماره ۱۶-۴ : مفاهیم و کدهای اولیه حاصل از تحلیل محتوای راهبرد کلان ۶٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫۲۵۴
جدول شماره ۱۷-۴ : مفاهیم و کدهای اولیه حاصل از تحلیل محتوای راهبرد کلان ۷٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫۲۵۴
جدول شماره ۱۸-۴ : مفاهیم و کدهای اولیه حاصل از تحلیل محتوای راهبرد کلان ۸٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫۲۵۴
جدول شماره ۱۹-۴ : مفاهیم و کدهای اولیه حاصل از تحلیل محتوای راهبرد کلان ۹٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫۲۵۴
جدول شماره ۲۰-۴ : مفاهیم و کدهای اولیه حاصل از تحلیل محتوای راهبرد کلان ۱۰٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫۲۵۶
جدول شماره ۲۱-۴: مفاهیم و کدهای اولیه حاصل از تحلیل محتوای راهبرد کلان ۱۱٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫۲۵۶
جدول شماره ۲۲-۴: مفاهیم و کدهای اولیه حاصل از تحلیل محتوای راهبرد کلان ۱۲٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫۲۵۶
جدول شماره ۲۳-۴: مفاهیم و کدهای اولیه حاصل از تحلیل محتوای راهبرد کلان ۱۳٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫۲۵۶
جدول شماره ۲۴-۴: نمونه ای از کدگذاری باز قانون برنامه پنجم توسعه ……………………………………………۲۵۷
جدول شماره ۲۵-۴: مفاهیم کدهای اولیه استخراج شده از قانون برنامه پنجم توسعه …………………………….۲۵۸
جدول شماره ۲۶-۴: نمونه ای از کدگذاری باز مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ………………………..۲۵۹
جدول شماره ۲۷-۴: مفاهیم کدهای اولیه استخراج شده از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ………. ۲۶۰
جدول شماره ۲۸-۴: مفاهیم کدهای اولیه استخراج شده از کل نمونه ها ………………………………………….. ۲۶۱
جدول شماره ۲۹-۴: مقولات اولیه به دست آمده از مفاهیم و کدهای اولیه ………………………………………. ۲۶۱
جدول شماره ۳۰-۴: مقولات عمده (نهایی ) برگرفته از مقولات اولیه ……………………………………………. ۲۷۰
فهرست اشکال
موضوع صفحه
شکل شماره ۱ – ۱ : عوامل اصلی تفاوت الگوها ………………………………………………………….۱۳
شکل شماره ۲– ۱ : الگوهای متفاوت از موقعیتی پیچیده ……………………………………………….۱۴
شکل شماره ۱ –۲ : رویکردهای کلی درباره اهداف و رسالت های دانشگاه ……………………..۴۷
شکل شماره ۲–۲ : رویکرد غیر ابزاری نسبت به اهداف و رسالت های کلی دانشگاه …………..۵۰
شکل شماره ۳–۲ : رویکرد ابزاری نسبت به اهداف و رسالت های کلی دانشگاه ……………….۵۲
شکل شماره ۴–۲ : نمای کلی علم بومی …………………………………………………………………..۱۲۳
شکل شماره ۵–۲ : الگوی تحول علوم انسانی …………………………………………………………….۲۰۶
شکل شماره ۱ –۳ : خلاصه مراحل انجام تحقیق با نظریه زمینه ای …………………………………۲۳۹
شکل شماره ۱ –۴ : مراحل تجزیه و تحلیل یافته های سوالات ………………………………………۲۴۳
شکل شماره ۲–۴ :الگوی دانشگاه اسلامی ایرانی ……………………………………………………….۲۷۳
چکیده:
با ظهور انقلاب مبتنی بر اسلام و شکلگیری حکومت دینی برآمده از مردم، گفتمان تمدنی اسلامی ایرانی در قالب تمدن نوین برخاسته و آمیخته از این دو تمدن احیا شد. و ایران انقلاب اسلامی، درعمل به احیاگر فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی تبدیل گردید. یکی از مهمترین و اصلیترین ارکان انقلاب اسلامی نظام فکری، معرفتی و تولید دانش است که محفل آن دانشگاه و جامعه دانشگاهی است. دانشگاه و آموزش عالی هر جامعهای نمیتواند جدا از فرهنگ و سابقه تاریخی و مکتب و سنت علمی آن باشد و به رشد مهم برسد. دانشگاه باید جهانبینی و قالب فکری جامعه را درک کرده و در برقراری ارتباط و سازگاری با آن بکوشد. بنابرین دانشگاههای ما نمیتوانند بر اساس الگوهای تقلیدی غربی به اهداف عالیه نظام اسلامی برشند، بنابرین طراحی یک الگوی دانشگاهی جدید متناسب با مبانی فکری، اعتقادی و فرهنگی آن ضروری میباشد.