فصل چهارم
فصل پنجم
مقدمه:
تربیت بدنی و ورزش در دانشگاه ها به منظور اجرای برنامه های ساختاری، نیازمند بانک اطلاعاتی کامل است تا بتواند در تنظیم و اجرای طرح های گوناگون جهت توسعه و تعمیم ورزش دانشگاه ها و نیز ارتقای عملکرد انسانی و سخت افزاری آنان، گامهای اساسی بردارند تا هدایت آن ها را در این زمینه بر عهده بگیرد.
اهمیت بررسی رضایت دانشجویان تربیت بدنی از امکانات علمی، عملی و منابع انسانی به جهت ارتقا هر چه بیشتر گروه تربیت بدنی، سبب شد که به عنوان موضوع این پژوهش و البته در سطح محدودتر در دانشگاه تبریز و مختص گروه تربیت بدنی انتخاب گردد.
یافته های تحقیق:
۱٫ در تحقیق حاضر بیشترین فراوانی دانشجویان شرکت کننده در آزمون مربوط به ورودی های سال ۸۷ با ۲/۳۶% فراوانی، سپس ورودی های سالهای ۸۵ و ۸۶ با ۲۵% فراوانی و در نهایت ورودی سال ۸۴ با ۸/۱۳% فراوانی میباشد.
۲٫ در مورد میزان رضایتمندی دانشجویان تربیت بدنی (ورودی های ۸۷-۸۴) از امکانات علمی، عملی و منابع انسانی می توان گفت:
۳/۷۴% از دانشجویان تربیت بدنی میزان رضایتمندیشان در حد متوسط، ۸/۱۷% در حد ضعیف و ۹/۷% در حد خوب میباشد.
۳٫ میزان رضایتمندی دختران دانشجو ۷/۶۹% در حد متوسط، ۳/۲۱% در حد ضعیف و ۹% درصد خوب و میزان رضایتمندی پسران دانشجو ۶/۸۰% در حد متوسط، ۹/۱۲% در حد ضعیف و ۵/۶% در حد خوب به دست آمد که آزمون خی دو اختلاف معنی داری در میزان رضایتمندی بین دانشجویان دختر و پسر را نشان نداد.
۴٫ در مورد مقایسه میزان رضایتمندی دانشجویان هر ۴ ورودی ۸۴، ۸۵، ۸۶ و ۸۷ نتایج به شرح زیر است:
– دانشجویان ورودی ۸۴ میزان رضایتمندیشان ۷/۸۵% در حد متوسط و ۳/۱۴% در حد کم میباشد.
– دانشجویان ورودی ۸۵ میزان رضایتمندیشان ۴/۶۸% در حد متوسط و ۷/۲۳% در حد کم میباشد.
– دانشجویان ورودی ۸۵ میزان رضایتمندیشان ۴/۶۸% در حد متوسط و ۴/۱۸% در حد کم و ۲/۱۳% در حد خوب میباشد.
– دانشجویان ورودی ۸۷ میزان رضایتمندیشان ۲/۸۷% در حد متوسط، ۵/۱۴% در حد کم و ۳/۷% در حد خوب میباشد.
با توجه به موارد فوق، آزمون خی دو اختلاف معنی داری بین رضایتمندی دانشجویان تربیت بدنی ورودی سالهای مختلف نشان نداد.
۵٫ میزان رضایتمندی از اماکن سر پوشیده ۱/۴۲% در حد متوسط و کمتر و ۹/۵۷% در حد خوب و عالی میباشد.
۶٫ میزان رضایتمندی از اماکن روباز ۶۰% در حد متوسط و کمتر از ۴۰% در حد خوب و عالی میباشد.
۷٫ میزان رضایتمندی از اماکن تک منظوره ۴/۶۷% در حد متوسط و کمتر و ۷/۳۲% در حد خوب و عالی میباشد.
۸٫ میزان رضایتمندی از اماکن چند منظوره ۱/۶۱% در حد متوسط و کمتر و ۹/۳۸% در حد خوب و عالی میباشد.
۹٫ میزان رضایتمندی از تأسیسات فنی و بهداشتی ۹/۸۱% در حد متوسط و کمتر و ۱/۱۸% در حد خوب و عالی میباشد.
۱۰٫ میزان رضایتمندی از امکانات و تجهیزات ورزشی کلاس های عملی ۲/۸۴% در حد متوسط و کمتر و ۸/۱۵% در حد خوب و عالی میباشد.
۱۱٫ میزان رضایتمندی از محل و امکانات کلاسهای تئوری ۵/۷۷% در حد متوسط و کمتر و ۵/۲۲% در حد خوب و عالی میباشد.
۱۲٫ میزان رضایتمندی از امکانات آزمایشگاهی ۷/۸۹% در حد متوسط و کمتر و ۲/۱۰% در حد خوب و عالی میباشد.
۱۳٫ میزان رضایتمندی از امکانات کمک آموزشی تئوری ۲/۸۹% در حد متوسط و کمتر و ۸/۱۰% در حد خوب و عالی میباشد.
۱۴٫ میزان رضایتمندی از امکانات کمک آموزشی عملی ۲/۸۳% در حد متوسط و کمتر و ۷/۱۶% در حد خوب و عالیست.
۱۵٫ میزان رضایتمندی از هماهنگی محیطهای ورزشی با واحد ارائه شده ۸/۶۵% در حد متوسط و کمتر و ۲/۴۳% در حد خوب و عالی میباشد.
۱۶٫ میزان رضایتمندی از تامین و تهیه وسایل ورزشی دانشجویان ۸/۹۲% در حد متوسط و کمتر و ۱/۷% در حد خوب و عالی میباشد.
۱۷٫ میزان رضایت مندی از امکانات لازم جهت برگزاری مسابقات رسمی ۵/۷۸% در حد متوسط و کمتر و ۵/۲۱% در حد خوب و عالی میباشد.
۱۸٫ میزان رضایتمندی از تجهیزات و امکانات پزشکی ۸/۹۱% در حد متوسط و کمتر و ۲/۷% در حد خوب و عالی میباشد.
۱۹٫ میزان رضایتمندی از ارائه خدمات غذایی ۹۰% در حد متوسط و کمتر و ۱۰% در حد خوب و عالی میباشد.
۲۰٫ میزان رضایتمندی از نحوه برخورد اساتید عملی ۷/۴۵% در حد متوسط و کمتر و ۳/۵۳% در حد خوب و عالی میباشد.
۲۱٫ میزان رضایتمندی از نحوه برخورد اساتید تئوری ۵/۳۸% در حد متوسط و کمتر و ۵/۶۱% در حد خوب و عالی میباشد.
۲۲٫ میزان رضایتمندی از نحوه برخورد کارکنان ۷/۶۲% در حد متوسط و کمتر و ۴/۳۷% در حد خوب و عالی میباشد.
۲۳٫ میزان رضایتمندی از نوع آموزش دروس عملی ۵۱% در حد متوسط و کمتر و ۴۹% در حد خوب و عالی میباشد.
۲۴٫ میزان رضایتمندی از نوع آموزش دروس تئوری ۵۲% در حد متوسط و کمتر و ۴۸% در حد خوب و عالی میباشد.
۲۵٫ میزان رضایتمندی از هماهنگی سطح علمی اساتید عملی با واحد درسی ارائه شده ۴۷% در حد متوسط و کمتر و ۵۳% در حد خوب و عالی میباشد.
۲۶٫ میزان رضایتمندی از هماهنگی سطح علمی اساتید تئوری با واحد درسی ارائه شده ۳/۴۸% در حد متوسط و کمتر و ۶/۵۱% در حد خوب و عالی میباشد.
۲۷٫ میزان رضایتمندی از تطابق کتب و جزوات درسی معرفی شده با دروس ارائه شده ۳/۴۸% در حد متوسط و کمتر و ۶/۵۱% در حد خوب و عالیست.
۲۸٫ میزان رضایتمندی از تطابق سرفصلها با موضوع اصلی دروس ارائه شده ۵۷% در حد متوسط و کمتر و ۴۳% در حد خوب و عالیست.
۲۹٫ میزان رضایتمندی از پروژه های ارائه شده در کلاس ۷۰% در حد متوسط و کمتر و ۳۰% در حد خوب و عالی میباشد.
۳۰٫ میزان رضایتمندی از مشارکت دانشجویان در مباحث علمی و عملی ۵/۶۸% در حد متوسط و کمتر و ۶/۳۱% در حد خوب و عالی میباشد.
۳۱٫ میزان رضایتمندی از تعداد واحدهای عملی ارائه شده ۳/۵۴% در حد متوسط و کمتر و ۷/۴۵% در حد خوب و عالی میباشد.
۳۲٫ میزان رضایتمندی از تعداد واحدهای تئوری ارائه شده ۳/۴۸% در حد متوسط و کمتر و ۶/۵۱% در حد خوب و عالی میباشد.
۳۳٫ میزان رضایتمندی از هماهنگی سیستم آزمونها با واحد درسی ارائه شده ۳/۷۲% در حد متوسط و کمتر و ۷/۲۷% در حد خوب و عالیست.
۳۴٫ میزان رضایتمندی از ارائه واحدهای درسی به صورت سازماندهی شده بین تمامی دانشگاه های دولتی ۵/۷۰% در حد متوسط و کمتر و ۵/۲۹% در حد خوب و عالی میباشد.
۳۵٫ میزان رضایتمندی از نحوه انتقال دانشجو بین دانشگاه های مختلف دولتی ۹/۸۳% در حد متوسط و کمتر و ۱/۱۶% در حد خوب و عالیست.