اردکانی و همکاران نیز در سال ۱۳۹۱ این موضوع را بررسی کردند. این تحقیق با عنوان “بررسی رابطه بین رضایت مشتری و وفاداری مشتری” انجام شد. در دنیای امروز که دگرگونی های بسیار زیاد، با گسترش رقابت در زمینههای گوناگون همراه میباشد، مؤسسات تجاری به خوبی می دانند که حیات آن ها بسته به وجود و رضایت مشتریان، جذب مشتریان جدید وحفظ مشتریان وفادار است و از طرفی از دست دادن مشتریان و به دنبال آن کسب و کار بسیار آسان است. با بررسی تحقیقاتی که در زمینه رابطه بین رضایت و وفاداری مشتری انجام شده است، این گونه برداشت می شود که در این تحقیقات صرفاَ عوامل خارجی، به عنوان عوامل مؤثّر بر رضایت و در نتیجه وفاداری مشتری مورد توجه قرار گرفته اند؛ در صورتی که تحقیقات زیادی رابطه های معنادار بین عوامل داخلی سازمان و رضایت مشتریان را نیز به اثبات رسانده اند. بنابرین تأثیر این عوامل را بر رضایت و وفاداری مشتری نباید نادیده گرفت. این تحقیق در صدد است چارچوبی جامع که نشانگر ترکیبی از تأثیر عوامل داخلی و خارجی سازمان بر رضایت و وفاداری مشتری میباشد، ارائه نماید.
همچنین در تحقیقی که سیدجوادین و جاویدان نژاد به سال ۱۳۹۰ با عنوان “بررسی تاثیر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان بر میزان وفاداری مشتریان” انجام داد این موضوع را مورد بررسی قرار داد. این پژوهش به به رابطه بین وفاداری مشتریان و یکی از متغیرهای کلیدی آن یکی یعنی رفتار شهروندی سازمانی کارکنان می پردازد. با توجه به حاصل پژوهش های محققین دیگر , مدلی ارائه شده که در آن روابط بین ۵ متغیر به صورت فرضیه در نظر گرفته شده است. با بهره گرفتن از تکنیک مدلسازی معادله ساختاری صحت روابط مدل مورد بررسی قرار گرفت و تاثیر مثبت رفتار شهروندی سازمانی کارکنان بر میزان وفاداری مشتریان به لحاظ آماری تأیید شد .
ابراهیم زاده در تحقیقی که به سال ۱۳۹۰ با عنوان “رفتار شهروندی سازمانی کارکنان” انجام داد، این موضوع را مورد بررسی قرار داد. در این مقاله سعی شد تا به یکی از مفاهیم نسبتا جدید رفتار سازمانی یعنی رفتار شهروندی سازمانی با یک دید جامع نگریسته شود، ابتدا تعریفی از رفتار شهروندی سازمانی کارکنان ارائه شد و بعد، انواع این رفتار را در سازمان بیان گردید. بنابرین ابعاد رفتار شهروندی سازمانی کارکنان بر اساس تقسیم بندی ارگان، در پنچ بعد مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت عوامل تاثیر گذار بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان را مطرح شد.
نجاتی در مقاله ای که به سال ۱۳۹۰ با عنوان “تاثیر رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان بر کیفیت خدمات” انجام داد به بررسی این موضوع پرداخت. با توجه به تغییرات تدریجی که در صنعت بانکداری به وجود آمده و به دلیل رقابت زیاد بین آن ها و اینکه در این تحقیق رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان بر کیفیت خدمات میباشد که با توجه به ابعاد آن از ۹ فرضیه جهت دقت در کار که مبین این است که آیا بین رفتار شهروندی و کیفیت خدمات رابطه وجود دارد و اهداف این تحقیق بررسی ابعاد رفتار شهروندی سازمانی کارکنان بر کیفیت خدمات بانک پاسارگاد و بررسی تأثیر رضایت شغلی بر رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان و ارائه راه کارهایی به بانک پاسارگاد جهت افزایش رفتارهای شهروندی در جهت بهبود کیفیت خدمات میباشد و روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق میدانی و از پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات در این تحقیق میدانی و از پرسشنامه برای گرد آوری اطلاعات استفاده شده و برای تجزیه تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی که با بهره گرفتن از نرم افزار اس پی اس اس ولیزرل انجام می شود و برای پایایی پرسش نامه نیز از آلفای کرونباخ و میزان تبیین پذیری هر متغیر توسط سوالات تحقیق از مدل تحریری و بررسی فرضیات از معادلات ساختاری استفاده شد. این مقاله نشان میدهد که رضایت مندی شغلی کارکنان و اعتماد مدیر به نحو قابل ملاحظه ای با رفتار شهروندی سازمانی در ارتباط بوده و فعالیت بیشتر رفتار شهروند ی سازمانی رابطه مستقیم و مثبتی بر کیفیت خدمات دارد.
جعفری به سال ۱۳۹۰ در مقاله ای با عنوان “بررسی تأثیر سیرت نیکوی مدیران بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان” این موضوع را مورد بررسی قرار داد. یکی از مهمترین خصیصه های هر سازمان برای کار در شرایط متغیر امروزی، داشتن افرادی است که مایلند در تغییرات موفقیتآمیز سازمان مشارکت داشته باشند، یعنی همان رفتار شهروندی سازمانی را بروز دهند. در این پژوهش سیرت نیکو به عنوان عاملی اثرگذار بر رفتار شهروندی سازمانی در نظر گرفته شد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر سیرت نیکوی مدیران بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه اصفهان بوده است. جامعه آماری کارکنان دانشگاه اصفهان بوده است. حجم نمونه با بهره گرفتن از فرمول کوکران مشخص شد و نمونه گیری به صورت تصادفی ساده انجام شد. ابزار گردآوری داده پرسشنامه بود که برای سنجش رفتار شهروندی از پرسشنامه ارگان و برای سنجش سیرت از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای تأیید مدل از مدل معادلات ساختاری و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آموس ۱۸ و اس پی اس اس ۱۸ استفاده شد. نتایج نشان داد که سیرت نیکوی مدیران بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه اصفهان تأثیر مثبت دارد.
کاخکی و دیگران در تحقیقی که به سال ۱۳۹۰ انجام دادند، “رفتار شهروندی سازمانی (گامی دیگر در جهت بهبود عملکرد سازمان در قبال مشتری)” را مورد بررسی قرار دادند. همزمان با اوج گیری نهضت مشتری مداری و ظهور زوایای جدید در مطالعات مدیریتی، مفهوم رفتار شهروندی سازمانی نیز در مطالعات مربوط به سازمان مد نظر قرار گرفته است؛ مبنی بر اینکه که نگرش ها و رفتارهای (رفتارهای شهروندی سازمانی) کارکنان میتواند تاثیری مثبت و یا منفی بر ادراک مشتری از کیفیت خدمات داشته باشد. در مطالعات اخیر ارتباط میان کیفیت خدمات و وفاداری مشتری مورد تأکید قرار گرفته است. بخاطر تاثیر مثبت و مستقیم وفاداری مشتری بر سودآوری سازمان، توجه به این گونه از رفتارها میتواند یکی از راه های افزایش اثربخشی سازمان ها باشد که تاکنون بدان توجه چندانی نشده است. به منظور بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی به عنوان متغیر مستقل و ادراک مشتری از کیفیت خدمات، رضایت مشتری، نیات رفتاری و وفاداری مشتری به عنوان متغیرهای وابسته، از آزمون همبستگی اسپیرمن و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان میدهد که رفتارهای شهروندی سازمانی در ادراک مشتری از کیفیت خدمات، رضایت، نیات رفتاری و وفاداری اهمیت خاصی دارد.