۱-۹-۲- متغیرهای مورد بررسی در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها
Levit =B0 + B1 InFlex + B2 Profit + B3 Size + B4 MTB + B5 Tang + e
Lev= اهرم مالی در تحقیق حاضر برای محاسبه آن از اهرم مالی دفتری و اهرم مالی بازار استفاده میگردد.
Book Leverage: (Short-term debt + Long-term debt) /(Book value of equity + Short-term debt + Long-term debt)
Market Leverage: (Short-term debt+Long-term debt) /(Market value of equity + Short-term debt+Long-term debt)
جائیکه:
Book Leverage = اهرم مالی بر اساس ارزش دفتری
Market Leverage = اهرم مالی بر اساس ارزش بازار
Short-term debt = بدهی کوتاه مدت
Long-term debt= بدهی بلند مدت
Book value of equity= ارزش دفتری سرمایه
Market value of equity= ارزش بازار سرمایه
InFle= عدم انعطاف هزینه ها
عدم انعطاف هزینه ها به صورت زیر محاسبه میگردد.
InFlex = SGA expenses / (SGA expenses + COGS)
SGA: هزینه های اداری و عمومی
COGS: بهای تمام شده کالای فروش رفته
Profit= سود اوری
Profit = Income before extraordinary items / Lag Total assets
Income before extraordinary items : سود قبل از اقلام غیر عادی
Lag Total assets = لگاریتم طعبیی دارایی ها
Size= اندازه شرکت، لگاریتم طعبیی دارایی ها
متغییر های کنترل:
MTB = (Market value of equity + Total assets – Book value of equity) / Total assets
Tang =PPE net / Total assets
Market value of equity : ارزش بازار سرمایه
Total assets: جمع دارایی ها
Book value of equity = ارزش دفتری سرمایه
۱-۹-۳- شرح کامل روش گردآوری داده ها
اطلاعات موردنیاز بخش ادبیات تحقیق از کتب، مجلات تخصصی فارسی و لاتین و مقالات استخراج شده از اینترنت، گردآوری شده است (روش کتابخانهای). داده های موردنیاز برای آزمون فرضیه های تحقیق از طریق مراجعه به سازمان بورس اوراق بهادار تهران و استفاده از صورتهای مالی سالانه و یادداشتهای توضیحی شرکتهای پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران (شامل: ترازنامه، سود و زیان)، گزارشات هیئت مدیره و نرمافزارهای تلخیص کنندهی اطلاعات مالی شرکتها مانند، رهآورد نوین، تدبیر پرداز و سایتهای بورس گردآوری خواهد شد.
۱-۱۰- جامعه آماری، روش نمونهگیری و حجم نمونه
جامعه آماری این پژوهش کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. دوره زمانی پژوهش از ابتدای سال ۱۳۸۶ تا پایان سال ۱۳۹۰ میباشد. نمونه آماری تحقیق فوق با بهره گرفتن از نمونه گیری غربالگری طبقه بندی خواهد شد. در تحقیق حاضربرای هر یک از ضرایب جزیی رگرسیون ازآزمون t استیودنت و برای معناداری مدل رگرسیونی ازآماره فیشر (F) در سطح ۹۵ در صد استفاده خواهد شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS صورت خواهد گرفت.
۱-۱۱- ساختار کلی تحقیق
در فصل اول به بیان موضوع، اهمیت و اهداف پژوهش و همچنین ابزار و روش گردآوری اطلاعاتپرداخته شد و فرضیههاو تعاریف عملیاتی متغیرهای تحقیق نیز ارائه شدند.فصل دوم بهمبانی نظریتحقیق پرداخته و خلاصهای از تحقیقات داخلی و خارجی انجام شده در این زمینه در پایان فصل ارائه شده است. در فصل سوم به موضوع و روششناسی تحقیق پرداخته و توضیحات لازم در مورد جامعه، نمونه و آزمونهای مربوط و نتایج آن ارائه شده است. در فصل چهارم به تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات پرداخته شده و نتایج مربوط به آزمون فرضیهها ارائه گردیده است. و بالاخره در فصل پنجم ارزیابی نتایج آزمون فرضیه ها، نتیجهگیری کلی، محدودیتهای تحقیق، پیشنهادهای کاربردی و پیشنهاد برای تحقیقات آتی ارائه شده است.
فصل دوم
ادبیات و پیشینه تحقیق
۲-۱- مقدمه
مطالعه رفتار هزینه علاوه بر محققان دانشگاهی برای افرادی که حرفه آن ها با فعالیتهای شرکتها در ارتباط است، از اهمیت بسیاری برخوردار است. در مدل رایج رفتار هزینه که در ادبیات حسابداری پذیرفته شده است، هزینه ها بر اساس تغییر نسبت سطح فعالیت به دو دسته هزینه های ثابت و هزینه های متغیر تقسیم بندی میشوند. در این مدل هزینه های متغیر متناسب با تغییر در محرک هزینه تغییر میکنند. بدین معنی که میزان تغییر هزینه ها به میزان تغییر سطح فعالیت ها بستگی دارد نه جهت تغییر (اندرسون و لانن[۲]،۲۰۰۷).
دلیل وجود چسبندگی هزینه ها توسط مدل جایگزین رفتار هزینه توجیه می شود. در این مدل فرض می شود که مدیران به طور سنجیده منابع را در پاسخ به تغییر حجم فعالیت، تعدیل میکنند. این مدل میان هزینه هایی که متناسب با تغییر حجم فعالیت، تغییر میکنند و هزینه های تعدیل منابع توسط مدیران تفاوت قائل می شود. در دوره های کاهش فروش، درباره تقاضای آتی ابهام وجود دارد. از سوی دیگر، اگر مدیران منابع را کاهش دهند، تحصیل مجدد منابع، موجب تحمل هزینه های تعدیل می شود. از اینرو مدیران، کاهش هزینه ها را تا زمان کسب اطمینان از پایداری رکود تقاضا به تعویق میاندازند(مدیروس و کوشتا[۳]،۲۰۰۴).
اساس بسیاری از تصمیمات مدیریتی، دانش چگونگی تغییر هزینه ها به عنوان تابعی از سطح فعالیت است. در همین ارتباط ،گاریسون و نورین[۴](۲۰۰۱) معتقدند که تلاش برای اتخاذ تصمیمات بدون دانش کاملی از هزینه های مرتبط و نحوه تغییر آن ها نسبت به سطح فعالیت ممکن است به پیامدهای نامساعدی بیانجامد. در ادبیات حسابداری در مورد رفتار هزینه، چندین دیدگاه وجود دارد. کاریسون و نورین (۲۰۰۱) و هورن کرن و همکاران[۵] (۲۰۰۶) اظهار کرده اند که صرف نظر از جهت تغییر( کاهش یا افزایش)، هزینه ها به تغییرات سطح فعالیت واکنش نشان می دهند. در حالی که نورین و سودرستروم[۶] (۱۹۹۷) و اندرسون و همکاران (۲۰۰۳) معتقدند که افزایش هزینه ها در دوره های افزایش سطح فعالیت، بیشتر از کاهش هزینه ها در دوره های کاهش سطح فعالیت است به همین دلیل ، کاهش هزینه ها موجب ایجاد چسبندگی در هزینه ها می شود.
۲-۲- هزینه ها
هزینه در ادبیات حسابداری به طرق زیر تعریف می شود:
هزینه از دیدگاهی گسترده شامل تمامی اقلام بهایتمامشده منقضی شده است که قابل کسر از درآمد فروش میباشد.
از سویی هزینه عبارتند از کاهش ناخالص داراییها یا افزایش ناخالص بدهیها که بر اساس اصل پذیرفته شده حسابداری، اندازه گیری شدند و حاصل فعالیتهای انتفاعی مؤسسه میباشند.
هزینه ها عبارتند از خروج یا مصرف دارایی های واحد انتفاعی یا ایجاد بدهیها (یا ترکیبی از هر دو) طی یک دوره مالی که از تحویل یا تولید کالا ، ارائه خدمات یا سایر فعالیتهای اصلی و مستمر آن ناشی می شود (نعمت الهی،۱۳۸۹).