باسو و سنگاپتا[۱۰۹] (۲۰۰۷) نیز به مطالعه عوامل موفقیت در مدیریت دانش در کشور هند پرداخت آن ها نیز انگیزش را به عنوان عامل موفقیت مدیریت دانش قلمداد کردند که این نشان از اهمیت بحث انگیزش دارد.
۲-۲۶-۲-پیشینه داخلی
(رضایی دولت آبادی و همکاران،۱۳۹۲)طراحی مدل تأثیرگذاری فرهنگ سازمانی بر تسهیم دانش و ایجاد چابکی در مهار شرایط بحرانی با رویکرد پدافند غیرعامل را مورد بررسی قرار دادند بر اساس نتایج، مسیر ارتباط متغیرهای این پژوهش تأیید شد و نتایج پژوهش با بهره گرفتن از روش آماری معادلات ساختاری تحلیل شد. یافته های این پژوهش نشان میدهد که فرهنگ سازمان، پی شبینی کننده ی معنا داری نسبت به تسهیم دانش کارکنان است. به عبارت دیگر فرهنگ سازمان بر تسهیم دانش اثرگذار است. از جهتی نتایج حاصل از مدل سازی معادلات ساختاری نشان م یدهد که با شناسایی عوامل تأثیرگذار بر تسهیم دانش در شرایط بحرانی، می توان با ایجاد بهبود در این عوامل در جهت تشویق کارکنان به رفتار تسهیم دانش در سوانح آتی با رویکرد پدافند غیرعامل گام برداشت. همچنین یافت ههای پژوهش حاکی از آن است که فرهنگ سازمانی و تسهیم دانش تأثیر بسزایی در مهار شرایط بحرانی و ایجاد چابکی در مقابله با سوانح آتی دارند.
کدخدا پور(۱۳۹۱) نقش مدیریت دانش در چابکی سازمانهای تجاری (مدل یابی معادلات ساختاری) شرکتهای دانشمحور پارک علم و فناوری شهرستان یزد را مورد مطاعله قرار داد و نتایج آزمون همبستگی بین مدیریت دانش و چابکی، ارتباط معنی دار این عوامل را نشان داده، در خصوص ارتباط و تاثیر عناصر مدیریت دانش بر اقدامات چابکی سازمانی نتایج نشان داد که در اکثر موارد بین عناصر مدیریت دانش و اقدامات چابکی سازمانی ارتباط معنی داری وجود دارد. به عبارت دیگر، اکثر عناصر مدیریت دانش میتواند بر روی اقدامات چابکی اثر گذار باشند. در مجموع میتوان اظهار داشت، هر یک از این ابعاد زیر ساختی و فرآیندی به نحوی به بخشی ازابعادچابکی در ارتباط هستند
(قربان زاده و همکاران،۱۳۹۰)نقش فرهنگ یادگیری و مدیریت دانش در چابکی سازمانی را مورد بررسی قرار دادند و نشان دادند که فرهنگ یادگیری تأثیرمثبت و معناداری بر چابکی سازمانی و مدیریت دانش دارد. در حالی که، در این پژوهش اثر مدیریت دانش بر چابکی سازمانی با کنترل نقش فرهنگ یادگیری، مورد تأیید قرار نگرفت.
(صلواتی و حق نظر،۱۳۸۸)به بررسی تحلیلی عوامل زمینه ای مؤثر بر استقرار سیستم مدیریت دانش در واحدهای ستادی شرکت ملی نفت پرداخت ونتایج نشان داده شدکه ساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی نسبت به فناوری اطلاعات در واحدهای ستادی شرکت ملّی نفت ایران از آمادگی کمتری برای به کارگیری مدیریت دانش برخوردار میباشند
(طبرسا و اورمزدی،۱۳۸۷) به بررسی تبیین و سنجش عوامل زمینه ای برای استقرار مدیریت دانش در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران منطقه تهران پرداخت ونتایج نشان دادکه وضعیت نظام فناوری اطلاعات و فرایندهای دانش برای استقرار مدیریت دانش در سازمان مناسب است. و وضعیت فرهنگ سازمانی متوسط میباشد
(یوسفی و غلامی،۱۳۸۷) پژوهشی باعنوان دیدگاه دبیران زن اصفهان در مورد میزان استقرار عوامل مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش شهر اصفهان را مورد مطالعه قرار داد ونتایج نشان داد در هر شش عامل مرتبط با استقرار مدیریت دانش، میانگین پاسخ های آزمودنی ها کمتر از حد متوسط است. در ضمن بین بعضی از عوامل جمعیت شناختی آزمودنی ها )مدرک تحصیلی، سابقه خدمت، رشته تحصیلی( و نمره آنان در پرسشنامه مدیریت دانش رابطه معناداری وجود دارد.
جدول (۲-۲)مربوط به بیان مختصر سابقه پژوهش های انجام شده پیرامون موضوع و نتایج تحصیل شده در داخل و خارج و نظرات علمی موجود در رابطه با مسئله
ردیف
نام پژوهشگر
سال
پژوهش
عنوان پژوهش
یافته ها
۱
پرز بوستامانته
۲۰۱۲
مدیریت دانش و
نوآوری و چابکی سازمانی
یک سری فعالیت های مبتنی بر دانش، از جمله
داشتن یک فرهنگ نوآوری قوی و محیط¬های ایجاد و تسهیم دانش را به عنوان ویژگی های
بارز مدیریت دانش در نوآوری و چابک شدن سازمان ها مؤثر دانسته است.
۲
اسمیت و لامبا
۲۰۱۲
عوامل اثر گذار بر
مدیریت دانش
ایجاد انگیزش را جزء عوامل اثر گذار بر مدیریت دانش می دانند و جز عواملی بود که آن ها در سازمانها به مطالعه آن پرداختند.
۳
فرانکلین بکر
۲۰۱۱
بررسی چابکی سازمانی
با زیربنای دانش
نشان داده شد که روشها و مدلهای ضروری کنونی کافی نیستند و برای غلبه بر عدم اطمینان در سازمانهای چابک، نیاز به استراتژیهای انطباقپذیری برای بهکارگیری ابزارهای مدیریت دانش است.
۴
یوسف و
همکاران
۲۰۱۱
مبانی رقابتی چابکی
در سازمان های تولیدی
در این چارچوب، یوسف و همکاران میان سه محور چابکی در سطوح مختلف سازمان تمایز قائل میشوند. چابکی مؤلفه ای اشاره ای به منابع فردی(افراد، ماشین آلات و مدیریت) دارد، چابکی خرد به سازمان دلالت داشته و چابکی کلان به سطح میان سازمانی می پردازد.
۵
نیک
۲۰۱۰
اهمیت انگیزش جهت اثر
بخشی رهبری و در نتیجه
مدیریت دانش در سازمان
نشان داده شد که رهبران بایستی به انگیزش کارمندان و دادن روحیه به آنها جهت ایجاد دانش و تسهیم دانش توجه داشته باشند.
۶
نئو
۲۰۱۰
عوامل تأثیرگذار بر
اشتراک دانش
عوامل فرهنگی تأثیر مثبتی بر تصمیم گیری فردی مبتنی بر اشتراک یا عدم اشتراک دانش میگذارد. مطالعه وی آشکار کرد نبود انگیزه، حمایت مدیریتی، اعتماد و روحیه کار گروهی، موانع اصلی و عمده در اشتراک دانش میباشند.
عوامل فرهنگی تأثیر مثبتی بر تصمیم گیری فردی مبتنی بر اشتراک یا عدم اشتراک دانش میگذارد. مطالعه وی آشکار کرد نبود انگیزه، حمایت مدیریتی، اعتماد و روحیه کار گروهی، موانع اصلی و عمده در اشتراک دانش میباشند.