۲- ۷- اصول گردشگری پایدار
همان طور که کسب کارهای گردشگری، توسعه پایدار را در برنامه ریزی محصولات گردشگری و برنامه ریزی بازاریابی و ارائه خدمات به کار گرفتند، اهداف و اصول متعددی درباره توسعه پایدار یافت. مشابه تعاریف متعدد گردشگری پایدار، این اصول بر اساس دیدگاه محققان مختلف، مطرح شد. آنها بر مدیریت منابع اجتماع محلی به منظور تأمین بهزیستی اقتصادی، حفظ منابع، برابری در توزیع هزینه ها و منافع، خود بسندگی مطمئن، و تأمین نیازهای بازدید کنندگان متمرکز هستند. این اصول مشابه با مفاهیم و اهداف گردشگری مسئول در زمینه اجتماعی هستند که توسط مورفی بحث شدند. همهء این اصول برای گردشگری پایدار مهم هستند. بدین ترتیب اصول گردشگری پایدار عبارتند از:
-
- منابع طبیعی، تاریخی و فرهنگی باید جامعهء فعلی را بهره مند کنند، ضمن اینکه برای نسل آینده نیز حفظ شوند؛
-
- توسعه باید بگونهای باشد که اثرات منفی آن بر محیط زیست، اجتماع محلی و گردشگران در حداقل ممکن باشد؛
-
- توسعه پایدار باید کیفیت زیست محیطی مناطق را حفظ و بهبود بخشد؛
-
- رضایت گردشگران باید تأمین شده و افزایش یابد؛
-
- باید برابری در توزیع منافع حاصل از توسعه در جامعه وجود داشته باشد؛
-
- در توسعهء ابداعات در یک اجتماع، باید علایق و منافع همهء گروه های دارای نفع در نظر گرفته شود؛
-
- پذیرش رویکرد کل گرایانه و راهبردی ضروری است؛
-
- احترام به فرهنگ، اقتصاد، شیوه زندگی، محیط زیست، و ساختارهای سیاسی در نواحی مقصد حفظ و توسعه یابد؛
-
- بهره وری پایدار در طول زمان و برای نسلهای آینده تأمین شود؛
-
- توسعه باید با توجه به محدودیتهای زیست محیطی و با توجه به استفاده صحیح و بلند مدت از منابع برنامه ریزی و مدیریت شود؛
-
- برنامه ریزی، توسعه و اقدامات گردشگری باید با راهبرد توسعهء پایدار ملی و محلی هماهنگ و یکپارچه باشد؛
-
- گردشگری باید دامنه وسیعی از فعالیتهای اقتصاد محلی را حمایت و هزینه و منافع زیست محیطی را محاسبه کند، اما نباید فعالیتی تک قطبی در اقتصاد یک ناحیه شود؛
-
- تحقیقات باید در همهء مراحل توسعهء گردشگری به منظور نظارت و حل مشکلات انجام شود و برای گروه های دارای نفع، امکان پاسخ و واکنش به تغییرات و اخذ امتیاز از فرصتها را فراهم کند؛
-
- افزایش آگاهی و درک بیشتر نسبت به اهمیت مشارکتی که گردشگری برای محیط و اجتماع به وجود می آورد؛
-
- بهبود کیفیت زندگی جامعهء میزبان؛
-
- کاهش مصرف و ضایعات منابع در مقصد؛
-
- حفظ تنوع در سامانههای طبیعی، اجتماعی و فرهنگی؛ و
- در بازار گردشگری توجه زیادی به محیطهای طبیعی، اجتماعی و فرهنگی نواحی مقصد و ارتقای رضایت و نیازهای مشتری وجود دارد (رضوانی، ۱۳۸۷، ص ۱۲۶ ).
۲-۸- اثرات و پیامدهای توریسم در نواحی روستایی
یکی از حوزههای اصلی مورد علاقه برای جغرافیدانها و همچنین دیگر محققان گردشگری، اثرات گردشگری و تفریحات بر جامعه مقصد است (رضوانی؛ ۱۳۸۷ صص ۹۰ و ۹۱).
بدیهی است که تامین نیازهای انسانی به بهای انجام تغییرات در کیفیات زندگی صورت میگیرد. دامنه این تغییرات با توجه به مکان و زمان و ماهیت پدیده های تاثیر گذار بسیار متفاوت است.
توسعه صنعت گردشگر نیز موجب بروز تغییراتی در جوامع انسانی شده است که به دو صورت مثبت و منفی قابل تبیین هستند. این تغییرات در اشکال مختلف قابل مشاهده و بررسی هستند. بنابرین مطالعه و بررسی تغییرات و میزان تاثیرات در بخشهای مختلف جامعه بسیار ضروری به نظر میرسد.
میتوان مطالعه و بررسی تغییرات یاد شده را «فرایند ارزیابی» نامید، فرآیندی که در طی آن تغییرات، مورد ارزیابی قرار می گیرند.
از اینرو شاید فرایند ارزیابی در صنعت گردشگر را میتوان یکی از مهمترین مراحل برنامه ریزی و اجرای برنامه های توریستی قلمداد کرد (حیدری چیانه، ۱۳۸۳، ص۹۳ ).
فرایند ارزیابی صنعت گردشگر را میتوان در سه محور عمده بررسی و تحلیل کرد:
-
- ارزیابی اقتصادی
-
- ارزیابی اجتماعی – فرهنگی
- ارزیابی زیست محیطی؛ (همان منبع، ص ۹۶).
شکل ۲-۲: مدل مفهومی ارزیابی اثرات گردشگری بر نواحی روستایی با رویکرد گردشگری پایدار
منبع: علی قلیزاده، ۱۳۸۶، ص۸۹
۱-۲-۸- اثرات و پیامد های اقتصادی
هدف از توسعه گردشگری، چه در سطح بین الملل و چه در سطح ملی، امکان توسعه اقتصادی و اجتماعی نواحی مقصد است. به همین دلیل، اکثر کشورهای جهان به اهمیت گردشگری در اقتصاد جهانی از نظر نقش آن در درآمد و اشتغال توجه کردهاند (رضوانی، ۱۳۸۷، ص ۹۰ ).
در اکثر ارزیابیهای به عمل آمده از توسعه گردشگری در جهان سوم تأثیرات اقتصادی مهمتر از ملاحظات دیگر است (افتخاری و صالحی امین؛ ۱۳۸۷ص:۶۲).
در حقیقت توریسم به عنوان یک عامل اقتصادی عمده و بسیار مؤثر در سالهای اخیر مورد توجه فراوان قرار گرفته و بدین علت سعی میشود که حتیالامکان از عوامل مؤثر در کاهش جریان گردشگری جلوگیری به عمل آمده و امکانات لازم جهت رشد و توسعه آن فرآهم شود (رضوانی، ۱۳۷۴، ص۶ )
باتلر (۲۰۰۱) با بررسی مطالعات و تحقیقات مختلف در زمینه تأثیر توریسم بر سکونت گاههای روستایی در کشورهای در حال توسعه معتقد است که همه تحقیقات بررسی شده نشان دادهاند که توریسم «منافع اقتصادی گسترده برای روستاییان» در جوامع روستایی ایجاد کره است، اگر چه در این تحقیقات میزان منافع حاصله از توریسم بسیار متفاوت بیان گردیده است (مهدوی، ۱۳۸۲ ص، ۶۵).
گردشگری روستایی به شیوه های مختلف زیر، منبعی سنتی و یا نوین درآمدی برای جوامع روستایی است و آثار مثبت اقتصادی زیر را میتواند به همراه داشته باشد:
-
- با توسعه کسب و کار گردشگری، مشاغل جدیدی در رابطه با تأمین اقامت، غذا، خرده فروشی، حمل و نقل و سرگرمی به وجود میآید؛
-
- ایجاد فرصت های شغلی در فعالیت های خدماتی؛
-
- متنوع شدن اقتصاد محلی؛
-
- حماایت از کسب و کار و خدمات موجود در نواحی روستایی؛
-
- جذب کسب و کار های جدید به نواحی روستایی (رضوانی، ۱۳۸۷، ص ۹۲)؛ و
-
- کاهش فقر و محرومیت روستائیان؛
-
- افزایش سرمایه گذاری و توسعه زیر بناهای اقتصادی( شارپلی، ۱۳۸۰، ص ۴۱)؛
گر چه به طور کلی اثرات مثبت اقتصادی گردشگری مورد تأیید است، ولی بسیاری از پژوهشگران معتقدند که گردشگری به طور معمول هزینه های اقتصادی جامعهء میزبان نظیر افزایش قیمت کالا و خدمات، افزایش کاذب قیمت زمین، افزایش هزینهء زندگی، برگشت کم سرمایه، فصلی بودن فرصتهای شغلی، جابجایی در اشتغال افراد بومی و منسوخ شدن برخی فعالیت های مرسوم مانند کشاورزی و ماهیگیری در نواحی روستایی را موجب می شود (رضوانی، ۱۳۸۷، ص ۹۱ و ۹۲ ).