جدول ۴-۳: نتایج حاصل از آزمون قابلیت ادغام مدل – کارایی سرمایهگذاری
آماره آزمون
درجه آزادی
معناداری
۳۹۳/۲
(۲۶۷ ,۶۶)
۰۰۰/۰
چنانچه جدول شماره ۴-۳ نشان میدهد، مقدار معناداری آماره F کوچکتر از ۰۵/۰ است که برتری استفاده از روش داده های تابلوئی در برابر روش داده های ادغام شده را نشان میدهد. از آنجا که فرضیه صفر آزمون قابلیت ادغام پذیرفته نشده است (روش داده های تابلوئی مرجح شناخته شده است)، این پرسش مطرح میشود که مدل مورد بررسی، در قالب کدام یک از روشهای اثرات ثابت یا اثرات تصادفی قابل برآورد است؟ بنابرین، برای انتخاب یکی از روشهای اثرات ثابت و اثرات تصادفی، از آزمون هاسمن استفاده شده است. جدول شماره ۴-۴ نتایج حاصل از آزمون هاسمن برای مدل مربوط به کارایی سرمایهگذاری را نشان میدهد.
جدول ۴-۴: نتایج حاصل از آزمون هاسمن مدل – کارایی سرمایهگذاری
آماره کایمربع
درجه آزادی
معناداری
۰۱۸/۵
۱
۰۲۵/۰
همان طور که جدول شماره ۴-۴ نشان میدهد، مقدار معناداری آماره کایمربع کوچکتر از ۰۵/۰ است که نشاندهنده مرجح بودن استفاده از روش داده های تابلوئی اثرات ثابت در مقابل اثرات تصادفی است. بنابرین، برای برآورد مدل مربوط به کارایی سرمایهگذاری، از روش داده های تابلوئی اثرات ثابت استفاده شده است که نتایج حاصل از برآورد مدل رگرسیون، در جدولهای شماره ۴-۵ و ۴-۶ ارائه شده است.
جدول ۴-۵: نتایج حاصل از بررسی کلی مدل – کارایی سرمایهگذاری
ضریب تعیین
ضریب تعیین تعدیلشده
آماره F
معناداری آماره F
آماره
دوربین- واتسون
۸۵۹/۰
۸۲۴/۰
۳۱۲/۲۴
۰۰۰/۰
۰۴۴/۲
در یک معادله رگرسیون چند متغیره، چنانچه هیچ رابطهای میان متغیر وابسته با متغیرهای مستقل و کنترلی وجود نداشته باشند، باید تمامی ضرایب متغیرهای مستقل در معادله، مساوی صفر باشد. از این رو، باید معنادار بودن معادله رگرسیون مورد آزمون قرار گیرد. این کار با بهره گرفتن از آماره F انجام میشود. همان طور که در جدول شماره ۴-۵ ملاحظه میشود، مقدار آماره F و سطح معناداری مربوط به این آماره، بیانگر این است که فرضیه صفر آماری که همان بیمعنا بودن کل مدل (صفر بودن تمام ضرایب) است، رد می شود و مدل رگرسیون برآورد شده، در کل معنادار است. ضریب تعیین نیز معیاری است که قوت رابطه میان متغیر وابسته و متغیرهای مستقل و کنترلی را تشریح میکند. مقدار این ضریب در واقع مشخص کننده آن است که چند درصد از تغییرات متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل و کنترلی توضیح داده میشود. در این مدل، ضریب تعیین برابر با ۸۵۹/۰ است. یعنی ۹/۸۵ درصد از تغییرات متغیر وابسته توسط متغیر مستقل قابل توضیح است. همچنین، مقدار آماره دوربین- واتسون مدل که برابر با ۰۴۴/۲ است، در فاصله بین ۵۰۰/۱ و ۵۰۰/۲ قرار دارد و نشاندهنده این است که بین خطاهای مدل خودهمبستگی وجود ندارد. در ادامه، نتایج حاصل از بررسی ضریب متغیر مدل که در جدول شماره ۴-۶ ارائه شده است، توضیح داده میشود.
جدول ۴-۶: نتایج حاصل از بررسی ضرایب جزئی مدل – کارایی سرمایهگذاری
متغیرها
ضرایب
خطای استاندارد
آماره t
معناداری
رشد فروش
۰۰۴/۰
۰۰۲/۰
۹۸۵/۱
۰۴۸/۰
مقدار ثابت
۰۵۹/۰
۰۰۱/۰
۲۴۸/۸۸
۰۰۰/۰
همان طور که در جدول شماره ۴-۶ ملاحظه میشود، ضریب متغیر مستقل بیانگر این است که رشد فروش دارای رابطه مثبت با سرمایهگذاریهای آتی است. مقدار آماره t و معناداری مربوط به این آماره نیز نشاندهنده این است که این رابطه از لحاظ آماری معنادار است.
در نهایت، برای برآورد مدل مربوط به فرضیه اصلی اول، باقیماندههای مدل بالا به عنوان معیار عدم کارایی (متغیر وابسته) مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین، برای برآورد مدلهای مربوط به فرضیههای اصلی دوم و سوم، اگر باقیماندههای مدل بالا مثبت باشد، سرمایهگذاری بیشتر از حد انجام شده است (متغیر وابسته فرضیه اصلی دوم) و اگر باقیمانده مدل بالا منفی باشد، سرمایهگذاری کمتر از حد انجام شده است (متغیر وابسته فرضیه اصلی سوم). بر این اساس، در ۱۳۲ مشاهده سال – شرکت از مجموع ۳۳۵ مشاهده، سرمایهگذاری بیشتر از حد و ۲۰۳ مشاهده سال – شرکت سرمایهگذاری کمتر از حد انجام دادهاند.
۴-۳- نتایج حاصل از آزمون فرضیههای فرعی مربوط به فرضیه اصلی اول تحقیق
۴-۳-۱- آمار توصیفی متغیرهای مدل – فرضیه اصلی اول
جدول شماره ۴-۷، آمار توصیفی متغیرهای مدل مربوط به فرضیه اصلی اول را نشان میدهد. لازم به ذکر است که تعداد مشاهدات مورد بررسی برای برآورد مدل، ۳۳۵ مشاهده از ۶۷ شرکت طی سالهای ۱۳۸۷ الی ۱۳۹۱ است.
جدول ۴-۷: آمار توصیفی متغیرهای مدل – فرضیه اصلی اول
متغیرهای تحقیق
میانگین
میانه
بیشینه
کمینه
انحراف معیار
عدم کارایی سرمایهگذاری
۰۰۰/۰
۰۰۶/۰-
۴۲۵/۰
۱۱۹/۰-
۰۴۷/۰
نسبت هزینه های عملیاتی به فروش
۰۸۴/۰
۰۶۴/۰
۸۴۶/۰
۰۱۱/۰
۰۸۷/۰
نسبت گردش داراییها
۸۱۰/۰
۷۵۰/۰
۶۷۲/۲
۰۶۵/۰
۴۲۲/۰
تعامل بین فرصتهای رشد و جریانهای نقدی آزاد
۰۲۶/۰
۰۰۰/۰
۲۹۷/۰
۳۰۶/۰-
۰۷۰/۰
اهرم مالی
۶۴۷/۰
۶۴۷/۰
۹۸۴/۰
۰۵۹/۰
۱۶۵/۰
اندازه شرکت
۰۸۹/۱۳
۰۶۴/۱۳
۴۹۲/۱۸
۱۵۶/۹
۳۰۲/۱
۴-۳-۲- پایایی (ایستایی) متغیرهای مدل – فرضیه اصلی اول