جدول و نمودار زیر توصیف کننده متغیر تحصیلات در نمونه آماری مورد مطالعه میباشد.
جدول شماره۲ -۴: توریع فراوانی نمونه از بابت تحصیلات
تعداد فراوانی
درصد فراوانی
درصد فراوانی تجمعی
فوق دیپلم
۶۴
۳۲
۳۲
کارشناسی
۱۰۴
۵۲
۸۴
کارشناسی ارشد
۳۲
۱۶
۱۰۰
جمع
۲۰۰
۱۰۰
نمودار شماره۴-۲ بررسی وضعیت تحصیلات
همانگونه که در جدول و نمودار ۴-۲ نشان داده شده است ۵۲% در نمونه دارای تحصیلات در مقطع کارشناسی۱۶% در مقطع کارشناسی ارشد و ۳۲ % در مقطع کاردانی میباشند.
آمار توصیفی
جدول شماره۳ -۴: شاخص های آماری متغیرهای مورد بررسی به تفکیک جنسیت
جنس
علائم جسمانی
علائم اضطرابی
علائم کارکرد اجتماعی
علائم افسردگی
سلامت روانی
بهزیستی روانشناختی
زن
میانگین
۵/۸۲۵۰
۶/۱۵۰۰
۶/۷۷۵۰
۱/۷۵۰۰
۲۰/۵۰۰۰
۸۲/۶۵۰۰
تعداد
۱۶۰
۱۶۰
۱۶۰
۱۶۰
۱۶۰
۱۶۰
انحراف معیار
۳/۹۱۰۲۳
۴/۴۴۹۸۶
۳/۰۹۵۸۵
۲/۸۸۷۸۴
۱۱/۲۲۲۱۷
۹/۱۱۲۹۹
مرد
میانگین
۳/۷۰۰۰
۴/۳۰۰۰
۵/۶۰۰۰
۱/۵۰۰۰
۱۵/۱۰۰۰
۸۸/۱۰۰۰
تعداد
۴۰
۴۰
۴۰
۴۰
۴۰
۴۰
انحراف معیار
۳/۲۶۷۵۶
۳/۲۹۸۸۰
۲/۶۴۸۶۶
۲/۵۷۲۰۴
۹/۱۱۹۷۲
۷/۴۷۵۷۷
جمع
میانگین
۵/۴۰۰۰
۵/۷۸۰۰
۶/۵۴۰۰
۱/۷۰۰۰
۱۹/۴۲۰۰
۸۳/۷۴۰۰
تعداد
۲۰۰
۲۰۰
۲۰۰
۲۰۰
۲۰۰
۲۰۰
انحراف معیار
۳/۸۷۷۵۲
۴/۳۰۱۶۴
۳/۰۴۲۱۵
۲/۸۲۳۰۹
۱۱/۰۲۷۷۷
۹/۰۵۹۹۶
جدول ۳-۴ نشان میدهد که سلامت روانی، تمامی مؤلفه های سلامت روانی و بهزیستی روانشناختی مردان در وضعیت بهتری قرار دارند. همچنین این جدول نشان میدهد که در نمونه مورد بررسی متوسط سلامت روانی در مردان و زنان وضعیت بحرانی نبوده است.
جدول شماره ۴-۴: شاخص های آماری متغیرهای مورد بررسی به تفکیک تحصیلات
تحصیلات
علائم جسمانی
علائم اضطرابی
علائم کارکرد اجتماعی
علائم افسردگی
سلامت روانی
بهزیستی روانشناختی
فوق دیپلم
میانگین
۴/۳۱۲۵
۵/۷۵۰۰
۵/۸۷۵۰
۱/۴۳۷۵
۱۷/۳۷۵۰
۸۱/۶۸۷۵
انحراف معیار
۳/۱۸۱۶۷
۲/۸۳۹۶۳
۲/۷۵۷۳۹
۱/۹۸۳۰۶
۸/۱۴۰۶۳
۱۰/۲۲۱۱۷
کارشناسی
میانگین
۶/۰۳۸۵
۶/۰۷۶۹
۷/۱۵۳۸
۱/۸۸۴۶
۲۱/۱۵۳۸
۸۴/۱۱۵۴
انحراف معیار
۴/۲۰۳۳۸
۴/۷۶۹۸۳
۳/۱۲۴۵۰
۳/۴۱۷۰۰
۱۲/۲۲۶۶۴
۸/۳۶۶۹۶
کارشناسی ارشد
میانگین
۵/۵۰۰۰
۴/۸۷۵۰
۵/۸۷۵۰
۱/۶۲۵۰
۱۷/۸۷۵۰
۸۶/۶۲۵۰
انحراف معیار
۳/۶۶۳۲۴
۵/۰۶۵۷۰
۲/۹۸۱۱۲
۲/۰۲۸۰۳
۱۱/۳۱۸۷۰
۸/۰۱۵۱۱
جدول ۴-۴ نشان میدهد که در نمونه مورد بررسی متوسط سلامت روانی در معلمان به تفکیک تحصیلات در وضعیت بحرانی نبوده است. همچنین این جدول نشان میدهد که با افزایش تحصیلات معلمان در نمونه، بهزیستی روانشناختی افزایش مییابد.
جدول شماره ۵-۴: توزیع فراوانی نمونه از بابت بحرانی بودن سلامت روانی به تفکیک جنس
طبقه
سلامت روانی کمتر از ۲۳
سلامت روانی بیشتر یا مساوی ۲۳
زنان
۱۱۶
۷۳%
۴۴
۲۷%
مردان
۳۲
۸۰%
۸
۲۰%
کل
۱۴۸
۷۴%
۵۲
۳۶%
جدول ۵ -۴نشان میدهد که ۳۶ درصد از معلمان مورد مطالعه در نمونه در وضعیت بحرانی سلامت روانی هستند و همچنین این جدول نشان میدهد که ۲۷ درصد از زنان و ۲۰ درصد از مردان در وضعیت بحرانی
میباشند.
جدول شماره ۶ -۴ :توزیع فراوانی نمونه از بابت بحرانی بودن سلامت روانی به تفکیک تحصیلات
طبقه
سلامت روانی کمتر از ۲۳
سلامت روانی بیشتر یا مساوی ۲۳
فوق دبپلم
۵۶
۸۸%
۸
۱۲%
کارشناسی
۷۲
۶۹%
۳۲
۳۱%
کارشناسی ارشد
۲۰
۶۳%
۱۲
۳۷%
جدول ۶-۴نشان میدهد که ۱۲ درصد از معلمان با تحصیلات فوق دبپلم، ۳۱ درصد از معلمان با تحصیلات کارشناسی و ۳۷ درصد از معلمان با تحصیلات کارشناسیارشد در وضعیت بحرانی سلامت روانی هستند.
جدول شماره ۷-۴: توزیع فراوانی نمونه از بابت بیثباتی شخصیت به تفکیک جنس
جنس
کل
زن
مرد
باثبات
تعداد
۴۰
۳۲
۷۲
درصد
۲۵%
۸۰%
۳۶%
بی ثبات
تعداد
۱۲۰
۸
۱۲۸
درصد
۷۵%
۲۰%
۶۴%
جمع
تعداد
۱۶۰
۴۰
۲۰۰
درصد
۱۰۰%
۱۰۰%
۱۰۰%
جدول ۷-۴ نشان میدهد که ۷۵ درصد از زنان و ۲۰ درصد از مردان دارای ویژگی شخصیت بی ثبات میباشند. همچنین این جدول نشان میدهد که ۶۴ درصد از نمونه دارای ویژگی شخصیت بی ثبات میباشند
جدول شماره ۸-۴: توزیع فراوانی نمونه از بابت برونگرایی شخصیت به تفکیک جنس
جنس
جمع
زن
مرد
درون گرا
تعداد
۸۸
۲۸
۱۱۶
درصد
۵۵%
۷۰%
۵۸%
برون گرا
تعداد
۷۲
۱۲
۸۴
درصد
۴۵%
۳۰%
۴۲%
جمع
تعداد
۱۶۰
۴۰
۲۰۰
درصد
۱۰۰%
۱۰۰%
۱۰۰%
جدول ۸-۴ نشان میدهد که ۴۵ درصد از زنان ۳۰ درصد از مردان دارای ویژگی برونگرایی شخصیت
میباشند. همچنین این جدول نشان میدهد که ۴۲ درصد از نمونه دارای ویژگی برونگرایی شخصیت میباشند.
تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها
با توجه به اینکه حجم نمونه بزرگ میباشد با بهره گرفتن از قضیه حد مرکزی، بدون توجه به نرمال بودن متغیرها می توان از آزمونهای پارامتری به کار برده زیر استفاده کرد.
فرضیه فرعی اول: بین سلامت روانی معلمان با ویژگیهای شخصیتی باثبات و بیثبات تفاوت وجود دارد.
فرض صفر: بین سلامت روانی معلمان با ویژگیهای شخصیتی باثبات و بیثبات تفاوت وجود ندارد.
فرض مقابل: بین سلامت روانی معلمان با ویژگی های شخصیتی با ثبات و بی ثبات تفاوت وجود دارد.