فصل چهارم
تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق
در این فصل برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از مجموع ۳۴۶ پرسشنامه توزیع شده میان معلمان مدارس ابتدایی شهر قم( که ۳۲۲ پرسشنامه کامل تشخیص داده شد) پس از جمع آوری و دریافت و بررسیهای مقدماتی،جهت تجزیه و تحلیل نهایی، مورد استفاده قرار گرفتند.
در خصوص پرسشنامه، ابتدا داده های حاصل از تک تک سوالات پرسش نامهمربوط به هر یک از سبک ها به صورت جداگانه و به تفکیک ارائه شده و سپس وضعیت سئوالات پژوهشی مربوطه، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
۴-۱٫ تجزیه و تحلیل داده ها
پرسشنامه ای را که در خصوص بررسی تأثیر سبک های رهبری مدیران مدارس ابتدایی شهر قم به ابداع و کاربرد نوآوری های آموزشی معلمان ساخته شده و توسط معلمان تکمیل گردیده بود، تجزیه و تحلیل شده است. بدین صورت که در گام اول، تجزیه و تحلیل مؤلفه های زمینه سازی برای ابداع و کاربرد نوآوری (۱۶ مؤلفه زمینه ساز) مرتبط با هریک از متغیر های ارتباط، نظارت و راهنمایی و تسهیل فرایندهای آموزشی به تفکیک ارائه و در پایان تجزیه و تحلیل هر یک از متغیرها، نمایه جمع بندی آن ارائه و مورد بحث قرار گرفته است.
متغیر ارتباط
این متغیر از طریق چهار(۴) مؤلفه زمینه ساز برای ابداع و کاربرد نوآوری که عبارتند از ارتباطات چند سویه و انتقال و تبادل آزاد اطلاعات، تصمیمگیری تعاملی، جو کاری سرشار از انرژی و مؤلفه بهبودکیفیفعالیت ها؛ تبیین و پرسش شده بودکه تجزیه و تحلیل داده های حاصل پرسشنامه مربوطه، به شرح زیر به تصویر کشیده شده است.
مؤلفه شماره یک: ارتباطات چند سویه و انتقال و تبادل آزاد اطلاعات
نمایه فراوانی و درصدی مؤلفه ارتباطات چند سویه ، انتقال و تبادل آزاد اطلاعات
سبک رهبری
فراوانی
درصد
گزینه ها
تحولی
۳۷
۱۱٫۵
آموزشی
۱۰۰
۳۱٫۱
دستوری
۴۰
۱۲٫۴
اقناعی
۵۴
۱۶٫۸
مشارکتی
۴۹
۱۵٫۲
تفویضی
۱۵
۴٫۶
بدون پاسخ
۲۷
۸٫۴
جمع کل
۳۲۲
۱۰۰
(جدول شماره ۱)
جدول آزمون خی ۲ مؤلفه ارتباطات چند سویه ، انتقال و تبادل آزاد اطلاعات
مؤلفه
مقدار خی ۲
درجه آزادی
Sig
ارتباطات چند سویه ، انتقال و تبادل آزاد اطلاعات
۸۱٫۴۹۴
۵
P < 0.01
بر اساس نتیجه حاصل از آزمون خی دو مقدار آماره آن ۸۱٫۴۹۴ با ضریب خطای ۵% معنا دار بوده بنابرین در مؤلفه ارتباط چند سویه،انتقال و تبادل آزاد اطلاعات سبک رهبری آموزشی با ۳۱٫۱ درصد بیشترین تاثیر را در هدایت معلمان به ابداع و کاربرد نوآوری آموزشی به عنوان یکی از متغییر های مؤلفه ارتباط داشته است.
مؤلفه شماره دو: تصمیمگیری تعاملی
نمایه فراوانی و درصدی مؤلفه تصمیم گیری تعاملی
سبک رهبری
فراوانی
درصد
گزینه ها
تحولی
۵۰
۱۵٫۵
آموزشی
۵۱
۱۵٫۸
دستوری
۲۳
۷٫۱
اقناعی
۳۱
۹٫۶
مشارکتی
۱۴۸
۴۶
تفویضی
۱۲
۳٫۷
بدون پاسخ
۷
۲٫۲
جمع کل
۳۲۲
۱۰۰
(جدول شماره ۲)
آزمون خی ۲ مؤلفه تصمیم گیری تعاملی
مؤلفه
مقدار خی ۲
درجه آزادی
Sig
تصمیم گیری تعاملی
۲۳۰٫۵۰۴
۵
P < 0.01
بر اساس نتیجه حاصل از آزمون خی دو مقدار آماره آن ۲۳۰٫۵۰۴ با ضریب خطای ۵% معنا دار بوده بنابرین در مؤلفه تصمیم گیری تعاملی سبک رهبری مشارکتی با ۴۶ درصد بیشترین تاثیر را در هدایت معلمان به ابداع و کاربرد نوآوری آموزشی به عنوان یکی از متغییر های مؤلفه ارتباط داشته است.
مؤلفه شماره سه: جو کاری سرشار از انرژی
نمایه فراوانی و درصدی مؤلفه جو کاری سرشار از انرژی
سبک رهبری
فراوانی
درصد
-
- . Medson ↑
-
- Egri ↑
-
- terry ↑
-
- Perra ↑
-
- San Juan ↑
-
- Hawthorne ↑
-
- .Fleishman ↑
-
- annenbaum ↑
-
- Ivancevich ↑
-
- Stoner ↑
-
- Harold Koontz & Cyril O ‘Donell ↑
-
- George R. Terry ↑
-
- Peters, T.J. & Austin, N ↑
-
- Hix & Gullet ↑
-
- Woodward, Stacker, Burns, Lawrens & Lorsch ↑
-
- Hawell, J.P ↑
-
- Blake and Mouton ↑
-
- Mac Gregor ↑
-
- Danton ↑
-
- Oshagbemi ↑
-
- Allix ↑
-
- Chirichello ↑
-
- edmonds ↑
-
- lee ↑
-
- south worth ↑
-
- Directive Leadership ↑
-
- Participative Leadership ↑
-
- Roberts ↑
-
- Rensis Likert ↑
-
- .Ghiselli ↑
-
- Leveck and Jones ↑
-
- Gibb ↑
-
- Ralph Stogdill ↑
-
- Gibbson ↑
-
- Inger Boyett ↑
-
- Hambelton and-Gumpert ↑
-
- . John Bast ↑
-
- .Validity ↑