: عوامل خارجی بر موفقیت فنبازار دفاعی به صورت غیر مستقیم و از طریق متغیر میانجی ساز و کارهای داخلی تأثیر گذار است.
با توجه به اینکه مقدار Z-value حاصل از آزمون سوبل در رابطه با تأثیر غیر مستقیم عوامل خارجی بر موفقیت فنبازار از طریق متغیر میانجی ساز و کارهای داخلی، معادل ۹٫۸ بوده و ۹۶/۱ < 9.8 میباشد، در نتیجه میتوان اظهار داشت که در سطح اطمینان ۹۵ درصد تأثیر متغیر ساز و کارهای داخلی در رابطه میان عوامل خارجی و موفقیت فنبازار دفاعی معنادار است(رد فرضیه ).
فرضیه نهم:
: عوامل خارجی بر موفقیت فنبازار بهطور غیر مستقیم از طریق متغیر میانجی طرف عرضه، تأثیر گذار نیست.
: عوامل خارجی بر موفقیت فنبازار بهطور غیر مستقیم از طریق متغیر میانجی طرف عرضه، تأثیر گذار است.
با توجه به اینکه مقدار Z-value حاصل از آزمون سوبل در رابطه با تأثیر غیر مستقیم عوامل خارجی بر موفقیت فنبازار از طریق متغیر میانجی طرف عرضه، معادل ۷٫۲ بوده و ۹۶/۱ < 7.2 میباشد، در نتیجه میتوان اظهار داشت که در سطح اطمینان ۹۵ درصد تأثیر متغیر طرف عرضه در رابطه میان عوامل خارجی و موفقیت فنبازار دفاعی معنادار است(رد فرضیه).
فرضیه دهم:
: عوامل خارجی بر موفقیت فنبازار بهطور غیر مستقیم و از طریق متغیر میانجی طرف تقاضا، تأثیرگذار نیست.
: عوامل خارجی بر موفقیت فنبازار بهطور غیر مستقیم و از طریق متغیر میانجی طرف تقاضا، تأثیرگذار است.
با توجه به اینکه مقدار Z-value حاصل از آزمون سوبل در رابطه با تأثیر غیر مستقیم عوامل خارجی بر موفقیت فنبازار از طریق متغیر میانجی طرف تقاضا، معادل ۹٫۵ بوده و ۹۶/۱ < 9.5 میباشد، در نتیجه میتوان اظهار داشت که در سطح اطمینان ۹۵ درصد تأثیر متغیر میانجی طرف تقاضا در رابطه میان عوامل خارجی و موفقیت فنبازار دفاعی معنادار است (رد فرضیه ).
چنانکه از آزمون فرضیهها برداشت میشود، در مدل نهایی تحقیق، معناداری شش رابطه مستقیم و سه رابطه غیرمستقیم تائید گشت.
۱۰-۴٫ جمعبندی
در فصل حاضر پس از تحلیل و بررسی روایی و پایایی تحلیل محتوای مصاحبهها به ارزیابی یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل پرسش نامهها پرداخته شد که مراحل آن در شکل شماتیک ۲۵-۴ مشاهده میشود.
۱-آمار توصیفی متغیرهای
جمعیت شناختی
۲- تحلیل عاملی تائیدی
اجزای مدل
۳- ارزیابی مدل ساختاری
۴- ارزیابی مدل کلی
۵- ارزیابی تاثیر گذاری متغیرهای میانجی
۶-آزمون فرضیه ها
شکل ۲۵-۴٫ خلاصهای از مراحل تجزیه و تحلیل آماری
لازم به ذکر است که در تحلیل عاملی تائیدی اجزای مدل، با بهره گیری از نرم افزار لیزرل، روابط هریک از متغیرهای مکنون “موفقیت فنبازار، طرف عرضه، طرف تقاضا، ساز و کارهای داخلی فنبازار و عوامل خارجی” با متغیرهای مشاهدهگر خود مورد بررسی قرار گرفته و نتایج بدست آمده حاکی از معناداری روابط و مناسب بودن شاخصهای برازش میباشد.
همچنین در بخش تحلیل مسیر تاثیرگذاری عوامل مؤثر بر “موفقیت فنبازار” (بخش ساختاری)، با توجه به برتری نرم افزار پی ال اس، از این نرمافزار استفاده گشته و با بهره گرفتن از شاخصهایی چون اعداد معناداری t، R square، Q و افزونگی به ارزیابی مدل تحقیق پرداخته شد. در ادامه نیز با بهره گرفتن از شاخصGOF و آزمون سوبل به ارزیابی بخش کلی مدل (اندازهگیری و ساختاری) و همچنین تاثیرگذاری متغیرهای میانجی پرداخته شد.
نتایج بدست آمده از بررسیهای فوق، حاکی از تائید معناداری کلیه مسیرها به استثنای مسیر تأثیرگذاری “عوامل خارجی” بر “موفقیت فنبازار دفاعی” بوده و به عبارتی پس از حذف مسیر غیر معنادار، کلیه فرضیات تحقیق تائید میشود. همچنین در مدل نهایی تحقیق، دو متغیر مشاهده گر Q4 و Q19 با توجه به پایین بودن بار عاملی حذف گردید.
در شکل ۲۶-۴ مدل نهایی تحقیق ارائه شده است.
طرف عرضه
* تلاش سازمانهای دفاعی برای عرضه فناوری
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
*تعداد فناوریهای عرضه شده
*توانمندی صنایع دفاعی در عرضه فناوری
موفقیت فنبازار دفاعی
*تعداد فناوریهای مبادله شده
*حجم فناوریهای مبادله شده
*رضایت عرضه کنندگان فناوری از مبادلات
*رضایت عرضه کنندگان از سازوکارهای داخلی
ساز و کارهای داخلی
* سازوکارهای معرفی فناوری در صنایع دفاعی
*سازوکارهای اطلاع رسانی به صنایع دفاعی
*توانمندی مشاوره به خریداران و فروشندگان
*توانمندی قیمت گذاری عادلانه
طرف تقاضا
* نیاز سازمانهای دفاعی به فناوری
* تلاش سازمانهای دفاعی برای خرید فناوری
*برخورداری از منابع مالی جهت خرید فناوری
عوامل خارجی
*تاثیر عوامل سیاسی نظیر تحریم ها
*تاثیر عوامل سیاسی نظیر سیاستهای ملی و دفاعی
*تاثیر سیاستهای بالادستی
*تاثیر عوامل اجتماعی و فرهنگی
*تاثیر عوامل فناورانه
شکل ۲۶-۴٫ الگوی استراتژی توسعه فنبازار
فصل پنجم