جدول (۳-۱): نمونه گیری طبقه بندیشده برای کارکنان
پرسشنامه تکمیلی (مشتریان)
تعداد شرکتها
پرسشنامه (کارکنان)
پخششده
جمع آوری شده
قابل استفاده
۳ پرسشنامه و کمتر
۳۷
۱۱۱
۸۳
۸۱
۴ الی ۱۰ پرسشنامه
۱۰
۱۰۰
۶۷
۶۲
۱۰ الی ۱۷ پرسشنامه
۸
۱۳۶
۱۱۳
۱۰۶
بیش از ۱۷ پرسشنامه
۲
۶۸
۶۱
۵۹
کل
۵۷
۴۱۵
۳۲۴
۳۰۸
منبع: یافته های تحقیق
مطابق جدول فوق و با توجه به تعداد پاسخهای مشتریان، ۴۱۵ پرسشنامه در اختیار کارکنان کارگزاریها قرار گرفت که از این تعداد ۳۲۴ پرسشنامه جمع آوری گردید و درنهایت از ۳۰۸ پرسشنامه برای سنجش دیدگاه های کارکنان استفاده شد.
۳-۴- فرضیه ها
۳-۴-۱- فرضیه اصلی
- کیفیت خدمات داخلی اثر مثبت و معنیداری بر وفاداری مشتریان دارد.
۳-۴-۲- فرضیه های فرعی
-
- فرضیه اول: کیفیت خدمات داخلی اثر مثبت و معنیداری بر توانایی خدمت کارکنان دارد.
-
- فرضیه دوم: کیفیت خدمات داخلی اثر مثبت و معنیداری بر رضایت کارکنان دارد.
-
- فرضیه سوم: توانایی خدمت اثر مثبت و معنیداری بر رضایت کارکنان دارد.
-
- فرضیه چهارم: توانایی خدمت اثر مثبت و معنیداری بر تعهد سازمانی کارکنان دارد.
-
- فرضیه پنجم: رضایت کارکنان اثر مثبت و معنیداری بر تعهد سازمانی کارکنان دارد.
-
- فرضیه ششم: تعهد سازمانی کارکنان اثر مثبت و معنیداری بر ارزش ادراکی مشتریان دارد.
-
- فرضیه هفتم: ارزش ادراکی مشتریان اثر مثبت و معنیداری بر رضایت مشتریان دارد.
-
- فرضیه هشتم: ارزش ادراکی مشتریان اثر مثبت و معنیداری بر اعتماد مشتریان دارد.
-
- فرضیه نهم: رضایت مشتریان اثر مثبت و معنیداری بر اعتماد مشتریان دارد.
-
- فرضیه دهم: رضایت مشتریان اثر مثبت و معنیداری بر وفاداری مشتریان دارد.
- فرضیه یازدهم: اعتماد مشتریان اثر مثبت و معنیداری بر وفاداری مشتریان دارد.
۳-۵- مدل مفهومی تحقیق
مدل تحقیق، نوعی نمودار سازمانی برای متغیرهای استخراجشده از چارچوب نظری تحقیق است. به عبارت دیگر مدل دربرگیرنده مفاهیم، ابعاد، مؤلفه ها و شاخص های پژوهش است (خاکی، ۱۳۷۸). بر این اساس مدل مفهومی این تحقیق که با توجه به مبانی نظری و پیشینه تجربی تحقیق توسعه یافته است، در شکل ۳-۱ ارائه شده است.
شکل (۳-۱): مدل مفهومی تحقیق
مشتری
کارمند
H1
H1-10
H1-4
H1-1
H1-7
H1-3
H1-9
H1-6
H1-11
H1-5
H1-2
H1-8
منبع: کیم (۲۰۱۴)
۳-۶- ابزار و روش گردآوری اطلاعات
روش گردآوری اطلاعات را بهطورکلی میتوان به دودسته، روش کتابخانه ای و روشهای میدانی تقسیم بندی کرد. در تحقیق حاضر برای به دست آوردن اطلاعات مربوط به ادبیات تحقیق از روش کتابخانه ای استفاده شده است. بنابرین با بهره گرفتن از مطالعه کتب، مقالات، مجلات، طرحهای پژوهشی و بانکهای اطلاعاتی اینترنتی این اطلاعات به دست آمده است. همچنین به منظور تهیه اطلاعات موردنیاز مربوط به فرضیه ها و تحلیلهای آماری، از روش میدانی استفاده شده است.
پرسشنامه به عنوان یکی از متداولترین ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهشهای توصیفی، عبارت است از مجموعه ای از پرسشهای هدفدار که با بهره گیری از مقیاسهای گوناگون نظر، دیدگاه و بینش پاسخگو را موردسنجش قرار میدهد (خاکی، ۱۳۷۸). با توجه به این موضوع در تحقیق حاضر از دو پرسشنامه برای سنجش دیدگاه های کارکنان و مشتریان استفاده شده است. هر یک از این پرسشنامه ها نیز خود از دو بخش سؤالات عمومی و تخصصی تشکیل شده بودند. بخش اول مربوط به سؤالات عمومی کارکنان شامل جنسیت، وضعیت تأهل، سن، سطح تحصیلات، سابقه خدمت و درآمد ماهیانه بود. همچنین بخش اول سؤالات مشتریان مربوط به جنسیت، وضعیت تأهل، سن و سطح تحصیلات آنها بود. بخش دوم شامل سؤالات تخصصی برای سنجش دیدگاه های کارکنان و مشتریان در رابطه با موضوع تحقیق طراحی گردیده بود. که از چهار متغیر کیفیت خدمات داخلی، توانایی خدمت، رضایت کارمند و تعهد سازمانی برای سنجش دیدگاه های کارکنان و از چهار متغیر ارزش درک شده، رضایت مشتری، اعتماد مشتری و وفاداری مشتری برای سنجش دیدگاه های مشتریان استفاده شده بود. سؤالات تخصصی پرسشنامه ها با بهره گرفتن از طیف پنج رتبهای لیکرت رتبه بندی شده بود. بهطوریکه گزینه اول نشاندهنده مخالفت کامل و گزینه پنجم نشاندهنده موافقت کامل بود. در ادامه متغیرهای تحقیق، روایی و پایایی پرسشنامه ها آورده شده است.
۳-۶-۱- متغیرهای تحقیق
در این تحقیق از هشت متغیر به صورت یک مدل یکپارچه نظری متناسب با مدل زنجیره سود خدمات برای سنجش دیدگاه های کارکنان و مشتریان در رابطه با موضوع تحقیق استفاده شده است. بنابرین متغیر کیفیت خدمات داخلی به عنوان متغیر مستقل، متغیرهای توانایی خدمت، رضایت کارمند، تعهد سازمانی، ارزش درک شده، رضایت مشتری، و اعتماد مشتری به عنوان متغیرهای واسطه تحقیق و متغیر وفاداری مشتری به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است. در ادامه مطالبی در رابطه با تعریف مفهومی و عملیاتی هر یک از این متغیرها آورده شده است و در رابطه با گویه ها و جایگاه متغیرها در پرسشنامه ها توضیحاتی ارائه شده است.