۲-۱۶-۳-یادگیری ساختار دانش و توانایی حل مشکل
هدف از آموزش، تبدیل دانش آموز یا بهتر بگوییم شهروند به فردی با قدرت تصمیم گیری بالا و حل کننده خلاق مشکلات است که توان انطباق یافتن با قرن ۲۱ را داشته باشد. افزون بر این، با توجه به رقابت غیر قابل اجتناب جهانی، هر کشوری مجبور است نظام آموزشی خود را طوری تغییر دهد که تمامی شهروندانش بتوانند آموزشهای جدید را در کل مدت حیات یاد بگیرند یا دانش قدیمی خود را روزآمد کنند. این مدل در کشورهای آسیایی نظیر تایوان، هنگ کنگ، سنگاپور اجرا شده و در نظام آموزشی آن ها اصطلاحات اساسی به وجود آورده است. در این مدل، علاوه بر آموختن مهارتهای پایه همانند نوشتن و خواندن، توانایی حل مشکل و مهارتهای عرضه تخصص خود در اجتماع، نیز آموزش داده میشود و سبب گسترش اهداف آموزشی شده است. پس به طور کلی محتوا و اهداف آموزشی دچار تحول میگردد. تفاوتهای فردی و به کارگیری هوش و خلاقیت پس از آموزش کلیات دانش مورد توجه قرار میگیرند.
۲-۱۶-۴- یادگیری مبتنی بر جامعه
آخرین مدل یادگیری، به صورت یادگیری مبتنی بر جامعه میباشد. همان طور که در عامل واقعی با جوامع سرو کار داریم، کاربران اینترنت، اقدام به ایجاد جوامعی نمودهاند که دارای زبان، عادات و فرهنگ خود هستند. (والکیس[۶۳]، ۱۹۹۹، نقل از محمدی و نجفی، ۱۳۸۷) برای این مسئله و ایجاد یک جامعه شبکهای و وارد کردن فعالیتهای آموزشی در آن ، لازم است که به این حالت از آموزش، یادگیری مبتنی بر جامعه اطلاق شود. (محمدی و نجفی، ۱۳۸۷)
۲-۱۷- نه قدم اصلی شخصی سازی یادگیری
بر اساس مطالعات انجام شده توسط منابع مختلف برروی موضوع شخصی سازی یادگیری ۹ پارامتر اصلی به عنوان پارامترهای مطرح، مطالعه و برای این ۹ آیتم یک چرخه عمر ایجاد گردید. مطالعه ایشان بر روی مطالعه شخصیت افراد در حین ارائه کنفرانس و نیز جلسات مدارس شروع شده بود. ایشان پس از انجام مطالعات گسترده بر روی پارامترها به این نتیجه رسیدند که ما بین پارامترهای مورد نظر روابطی به غیر از آنچه در چرخه ایجاد شده است موجود میباشند. و برخی از پارامترها بیش از پیش با همدیگر مرتبط هستند . (هارگریوز[۶۴]، ۲۰۰۶)
صدای دانش آموز
آم
یادگیری عمیق رهبری عمیق
مشاوره و راهنمایی
آم
طراحی و سازمان دهی
آم
یادگیری برای یادگیری
آم
ارزیابی برای یادگیری
تجربه عمیق پشتیبانی
مشاوره و مربیگری
آم
تکنولوژی جدید
آم
مشاوره و راهنمایی
آم
برنامه درسی
آم
نمودار ۲-۲ نه قدم شخصی سازی یادگیری
۲-۱۸- مفهوم یادگیری
یادگیری را میتوان به صورت مختلفی از جمله کسب اطلاعات و تفکرات جدید، عادتهای مختلف، مهارتهای گوناگون و راههای متنوع حل مسئله و همچنین کسب رفتار و اعمال پسندیده و یا حتی ناپسند تعریف نمود. این در حالی است که هرگنهان و السون [۶۵] معتقدند یادگیری با وجودی که یکی از مهمترین زمینهها در علم روانشناسی به حساب میآید از مشکل ترین مفاهیم برای تعریف نیز میباشد اما آنچه که به عنوان معروف ترین تعریف یادگیری شناخته شده است:
یادگیری به فرایند ایجاد تغییرات نسبتاً پایدار در رفتار یا توان رفتاری که حاصل تجربه است گفته میشود و نمیتوان آن را به حالتهای موقتی بدن مانند آنچه بر اثر بیماری، خستگی یا داروها پدید میآید نسبت داد . (هرگنهان و السون، ترجمه سیف ۱۳۹۱، ص ۶۰)
تعریف گانیه از یادگیری نیز بسیار شبیه تعریف فوق میباشد: یادگیری تغییری است که در توانایی انسان ایجاد میشود و برای مدتی باقی میماند و نمیتوان آن را به سادگی به فرآیندهای رشد و نمو نسبت داد. هم چنین یادگیری با آموزش تفاوت دارد. آموزش را صاحب نظران به عنوان فعالیتهایی تعریف کردهاند که با هدف آسان ساختن یادگیری از سوی مدرس طرح ریزی میشود، و بین مدرس و یک یادگیرنده به صورت کنش متقابل جریان مییابد.
بدین ترتیب مشخص میشود که یادگیری همیشه معطوف به یادگیرنده است اما آموزش وسیله رسیدن به یادگیری (هدف) است . معلم در آموزش تسهیل کننده یادگیری است ولی یادگیری فعالیتی است که فقط منوط به یادگیرنده و تمایلات و خواستههای او برای یادگیری میباشد. و یادگیری زمانی اتفاق میافتد که موقعیت محرک همراه با محتوای حافظه بر یاد گیرنده به گونه ای تاثیر گذارد که عملکرد او بعد از قرار گرفتن در آن موقعیت نسبت به قبل از آن تغییر یابد. این تغییر در عملکرد همان چیزی است که ما را به این استنباط که یادگیری اتفاق افتاده است، هدایت میکند . (گانیه، ترجمه نجفی زند ۱۳۷۳، ص ۳۴)
آنچه ما را از وقوع یادگیری مطلع میسازد رفتار قابل مشاهده فرد است که به آن عملکرد نیز گفته میشود .در حقیقت مقیاس ما جهت سنجش وقوع یادگیری عملکرد فرد است.
۲-۱۹- محورهای اساسی یادگیری
یونسکو[۶۶] به منظور تحقق توسعه انسانی برای تعلیم و تربیت در قرن بیست و یکم چهار محور اساسی را برای یادگیری پیشنهاد می دهد تا بر اساس آن پایه های دانش در طول زندگی اشخاص شکل بگیرد.
این چهار محور به شرح زیر است :
۱-“یادگیری چگونه دانستن” که ابزارهای درک و شناخت را در اختیار میگذارد.
۲-“یادگیری چگونه انجام دادن” به گونه ای که بتوان در محیط به صورت خلاق عمل کرد.
۳-“یادگیری زندگی با دیگران” به گونهای که بتوان در تمامی فعالیتهای بشری با افراد دیگر مشارکت و همکاری داشت.
۴-“یادگیری چگونه بودن” پیشرفتی که ناشی از سه مرحله قبلی است . (یونسکو، ۱۳۷۶، ص ۸۸)
۲-۲۰- اهمیت یادگیری
از آنجا که اکثریت رفتارهای آدمی یاد گرفته میشوند، بررسی اصول یادگیری به ما کمک میکند تا علتهای رفتارمان را بفهمیم. آگاهی از فرایند یادگیری نه تنها در فهم رفتار بهنجار و انطباقی به ما کمک میکند بلکه امکان درک بیشتر شرایطی که منجر به رفتار ناسازگار میشود را نیز به ما میدهد و در نتیجه روشهای موثرتر روان درمانی را به وجود میآورد. افزون بر این، بین اصول یادگیری و روشهای آموزشی رابطه نزدیکی وجود دارد. در بسیاری از موارد، اصول حاصل از پژوهشهای یادگیری آزمایشگاهی در کلاس درس مورد استفاده قرار گرفتهاند. کاربرد وسیع یادگیری برنامهای، ماشینهای آموزشی و آموزش کامپیوتری ۳ مثال از چگونگی تاثیر پژوهش بر روشهای آموزشی هستند .روند جاری آموزش و پرورش به سوی نظامهای آموزشی مشخص یا آموزش فردی را نیز میتوان محصول پژوهشهای مربوط بر فرایند یادگیری دانست ما میتوانیم به طور منطقی نتیجه گیری کنیم که پا به پای افزایش دانش ما از فرایند یادگیری، روشهای آموزشی نیز کارآمدتر و اثر بخش تر خواهند شد. (هرگنهان، [۶۷]۱۳۷۷، به نقل از براری ۱۳۸۶)
۲-۲۱- شرایط یادگیری
به اعتقاد گانیه، یادگیری محصول دو دسته از شرایط میباشد:
۱-شرایط درونی
۲-شرایط بیرونی