Df
chi2
P>chi2
y
تعامل زمان ها با مداخله
۱
۲
۲۱/۸۹
۰
۲
۲
۶۵/۹
۰۰۸۰/۰
Joint
۴
۸۶/۹۸
۰
Contrast
Std. Err.
Z
P>z
[۹۵% Conf.
Interval]
Y
تعامل زمان ها با مداخله
(time@trt)
(۲
Vs
base) 1
۶/۷-
۸۷۱/۰
۷۲/۸-
۰۰۰/۰
۳۰۸/۹-
۸۹۱/۵-
(۲
Vs
base) 2
۴/۱
۸۷۱/۰
۶۱/۱
۱۰۸/۰
۳۰۸/۰-
۱۰۸/۳
(۳
Vs
base) 1
۶-
۰۳۴/۱
۸۰/۵-
۰۰۰/۰
۰۲۷/۸-
۹۷۲/۳-
(۳
Vs
base) 2
۸/۲
۰۳۴/۱
۷۱/۲
۰۰۷/۰
۷۷۲/۰
۸۲۷/۴
جدول ۴-۹٫مقایسه دوبهدو میان نمرات مراتب مختلف آزمون در گروه آزمایش
at : trt = 1
تفاوت
انحراف معیار
z
P>z
[۹۵% بازه اطمینان]
زمان
۲
vs 1
۶/۷-
۸۷۱/۰
۷۲/۸-
۰
۳۰۸/۹-
۸۹۱/۵-
۳
vs 1
۶-
۰۳۴/۱
۸۰/۵-
۰
۰۲۷/۸-
۹۷۲/۳-
۳
vs 2
۶/۱
۵۰۹/۰
۱۴/۳
۰۰۲/۰
۶۰۰/۰
۵۹۹/۲
چنانچه در جدول فوق مشاهده می شود تفاوت نمرات «پس آزمون با پیش آزمون» و تفاوت «نمرات پیگیری با پیش آزمون» و نیز تفاوت «نمرات پس آزمون با پیگیری» در گروه آزمایش در سطح اطمینان ۰٫۹۵ معنادار هستند.
جدول ۴-۱۰٫مقایسه دوبهدو میان نمرات مراتب مختلف آزمون در گروه کنترل
at : trt = 2
تفاوت
انحراف معیار
z
P>z
[۹۵% بازه اطمینان]
زمان
۲
vs 1
۴/۱
۸۷۱/۰
۶۱/۱
۱۰۸/۰
۳۰۸/۰-
۱۰۸/۳
۳
vs 1
۸/۲
۰۳۴/۱
۷۱/۲
۰۰۷/۰
۷۷۲/۰
۸۲۷/۴
۳
vs 2
۴/۱
۵۰۹/۰
۷۵/۲
۰۰۶/۰
۴۰۰/۰
۳۹۹/۲
چنانچه در جدول فوق مشاهده می شود تفاوت نمرات «پس آزمون با پیش آزمون»، تفاوت «نمرات پیگیری با پیش آزمون» و نیز تفاوت «نمرات پس آزمون با پیگیری» در گروه کنترل به ترتیب در سطح اطمینان ۰٫۹۵ بدون معناداری آماری، با معناداری آماری و با معنادار آماری هستند.
۴-۳٫ جمع بندی یافته ها
جدول ۴-۱۱٫ میانگین و انحراف معیار گروه ها در پرسشنامه اضطراب زانک
گروه ها
اضطراب
میانگین
انحراف معیار
بازی درمانی شناختی-رفتاری
پیش آزمون
۲/۵۰
۴۸۹/۲
پس آزمون
۶/۴۲
۷۰۱/۲
پیگیری
۲/۴۴
۷۷۴/۲
درمان استاندارد در بیمارستان
پیش آزمون
۲/۴۹
۷۸۸/۱
پس آزمون
۶/۵۰
۰۷۳/۲
پیگیری
۵۲
۲۳۶/۲
با توجه به اینکه در آزمون های مانوا و xtmixed عامل های اصلی مداخله، زمان و نیز اثر تعاملی (زمان#مداخله) از لحاظ آماری معنادار بودند بنابرین در جدول زیر منبع دقیق تفاوت گروه ها ارائه شده است.
جدول ۴-۱۲٫آزمون contrast و simple effect برای مقایسه تفاوت های معنادار میانگین ها
گروههای مورد مقایسه
تفاوت میانگین ها
خطای استاندارد
سطح معناداری P>|z|
اضطراب (پیش آزمون تا پس آزمون)
- بازی درمانی شناختی-رفتاری
۷٫۶-
۰٫۸۷۱۷۷۹۸
۰٫۰۰۰
- درمان استاندارد
۱٫۴
۰٫۸۷۱۷۷۹۸
۰٫۱۰۸
اضطراب (پیش آزمون تا پیگیری)
- بازی درمانی شناختی-رفتاری
۶-
۱٫۰۳۴۴۰۸
۰٫۰۰۰
- درمان استاندارد
۲٫۸
۱٫۰۳۴۴۰۸
۰٫۰۰۷
اضطراب (پس آزمون تا پیگیری)
- بازی درمانی شناختی-رفتاری
۱٫۶
۰٫۵۰۹۹۰۲
۰٫۰۰۲
- درمان استاندارد
۱٫۴
۰٫۵۰۹۹۰۲
۰٫۰۰۶
با توجه به جدول فوق مشخص می شود که در کوتاه مدت (پیش آزمون تا پس آزمون) اثر مداخله باعث کاهش اضطراب افراد گروه آزمایش شده است در حالی که افراد در درمان های استاندارد بدون استفاده از بازی درمانی شناختی-رفتاری دارای افزایش اضطراب بوده اند اگرچه این افزایش معنادار نبوده است.
در بلند مدت (پیش آزمون تا پیگیری)، گروه آزمایش همواره کاهش معناداری در نشانه های اضطرابی را نشان میدهد، در حالی که گروه کنترل با افزایش معناداری در میزان اضطراب مواجه بوده است.
در فاصله کوتاه مدت پس آزمون تا پیگیری، که مداخله برای هیچ گروهی انجام نمی شده و فرض بر این بوده که افراد در صورت مواجهه با مشکل از یادگیری های قبلی بهنگام انجام مداخله و نیز کتابچه راهنمای تهیه شده کمک بگیرند افزایش معناداری در میزان اضطراب هر دو گروه دیده می شود. لیکن باید توجه داشت که در دراز مدت (پیش آزمون تا پیگیری) با کاهش کلی سطح اضطراب در گروه آزمایش و افزایش کلی سطح اضطراب در گروه کنترل مواجه هستیم.
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی استفاده از مؤلفه های مداخلات شناختی-رفتاری در بازی درمانی روی میزان اضطراب کودکان مبتلا به سرطان بوده است. بدین منظور میزان اضطراب کودکان مبتلا در دو گروه آزمایش و کنترل اثر بخشی این مداخلات با حالتی که تنها از درمان های استاندارد طبی و بدون هیچ گونه مداخله روان شناختی استفاده می شود با اندازه گیری های مکرر مورد مقایسه قرار گرفتند. مؤلفه های شناختی-درمانی مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از:
-
- مرحله آغازین مداخله (آشنایی، راپورت و ارزیابی): جملا ناتمام با عروسک و ترسیم نقاشی
-
- مرحله میانی (انجام مداخله و تصحیح تحریف های شناختی و مهارت های مقابله ای): تصاویر رنگی چهره، حساسیت زدایی منظم توسط داستان گویی و تمرینات رفتاری (ایفای نقش و پانتومیم)
- مرحله پایانی (آماده سازی کودک و والدین برای اختتام درمان و تهیه کتابچه راهنما): ترسیم راهبردهای فراگرفته توسط کودک.