Razza,Rachel A. ,Blair,Clancy. ( 2009 ).Associations among false-belief understanding,executive function,and social competence : A longitudinal analysis. Journal of applied developmental psychology. ( 30 ),pp ( 332-343 ).
Rose-Krasnor,Linda(1997).The Nature of Social Competence: A Theoritical Review,Psychology department.Brock University.Correspondence can also be addressed to Iroserka@spatan.ac.brocku.ca
Saarni,C.(1999).The development of emotional competence,NY: Guilford Press.
Thompson,R.A. ( 1994 ). Emotion regulation: a theme in search of definition .Monograph for the society for research in child development. (59),pp (25-52 ).
Saarni,C(.2000).The development of emotional competence,NY: Guilford Press.
Spinard, T. L., Eisenberg, N., Cumberland, A., Fabes, R. A., Valiente, C., Shepard, S. A.,et al. (2006). Relation of emotion-related regulation to children’s social
competence: a longitudinal study. Emotion, 6, 498e510.
Thompson, R. A. (1991). Emotional regulation and emotional development.
Educational Psychology Review, 3, 269–۳۰۷٫
Thompson,R.A. ( 1994 ). Emotion regulation: a theme in search of definition .Monograph for the society for research in child development. (59),pp (25-52 ).
پیوست:
وسایل این برنامه ی آموزشی در یک جعبه گنجانده شده اند، که در ادامه معرفی میشوند. موسیقی این برنامه به زبان انگلیسی بوده که در این پژوهش فقط از چند مورد آن استفاده شده ( بدون کلامها) و پژوهشگر از ترانه های کودکانه به زبان فارسی را که در آن کلمات شادی، غمگینی و… به کار رفته، استفاده کردهاست. زمان اجرای هر جلسه بسته به تعداد اعضا گروه، و انجام فعالیتهای تکمیلی به عهده خود پژوهشگر بوده،که در ادامه زمان هر درس به اطلاع رسیده است.
معرفی وسایل برنامه:
کتابچه راهنما: در این کتابچه که شامل ۷ قسمت میباشد، شرح کامل هر درس و ازجمله دیالوگهای پیشنهادی، فعالیتهای اضافی ارائه شده است.
سی دی معرفی برنامه: وسایل مورد استفاده، مفاهیم بنیادی و مهارتها در این سی دی در قالب پاورپوینت ارائه معرفی می شود.
سی دی موسیقی: شامل شش قطعه موسیقی
ملاژ قلب: مدل کوچکی از قلب است که برای معرفی قلب در دو جلسه ی اول به کار میآید.
عروسک خرس: این عروسک نقش اصلی آموزش در این برنامه را به عهده دارد. مفاهیم هر درس را با صدای نازک و کودکانه ای از طریق این عروسک آموزش میدهیم.
گوشی پزشکی: این وسیله تنها زیر نظر و راهنمایی پژوهشگر مورد استفاده قرار خواهد داشت.
توپ قلبی: این توپ که عکس قلب بر روی آن کشیده شده برای ابراز هیجان های مثبت مورد استفاده قرار میگیرد.
بالش قلبی: این بالش به رنگ قرمز که تصویر دست آبی بر روی آن رسم شده،
قسمت۱: معرفی ارتباط بین جنبههای فیزیکی و هیجانی قلب
درس۱: معرفی برنامه early heartsmart
دورنمای درس:
فعالیت اول اختصاص به معرفی برنامه و معرفی ارتباط بین جنبههای فیزیکی و هیجانی قلب دارد. عروسک خرس، یک عروسک است که به کودکان معرفی می شود، عروسک خرس تکنیکی را آموزش میدهد که “تغییر و درخشش[۱۳۹]” نام دارد، این تکنیک کمک می کند بچه ها یاد بگیرند چگونه هیجانهای خود را مدیریت کنند و رفتار مطلوب اجتماعی را در خود پرورش دهند. در طول جلسه، موسیقی مربوط به این جلسه پخش می شود. در این درس و درس بعدی، پژوهشگر اضافه بر برنامه معرفی شده توسط مؤسسهی early heartmath ، برای غنی کردن فعالیت آموزشی از بازی ” پازل صد تکه قلب ” و “درست کردن قلب با بهره گرفتن از خاک رس” استفاده کردهاست. اولی، پازل چوبی و صد تکه از قلب است که بر روی پایه فلزی نصب شده، و کودکان با همکاری هم به درست کردن آن میپردازند. و دومی با بهره گرفتن از گل رس و شابلونهای قلب، به درست کردن قلب میپردازند.این وسایل از مؤسسهی “خانه کودک فراز” تهیه شده است.
اهداف:
۱٫ به بچه ها اطلاعات پایه ای راجع به جنبههای فیزیکی و هیجانی قلب داده شود.
۲٫ بچه ها ارتباط سادهی بین قلب فیزیکی و قلب هیجانی درک کنند.
۳٫ بچه ها شروع به یادگیری تکنیک های مدیریت هیجان به نام ” تغییر و درخشش” کنند.
وسایل لازم:
-
- ملاژ قلب
-
- عروسک خرس
-
- سی دی موسیقی early heartsmart
-
- پوستر
- دو بازی پازل صد تکه قلب و بازی با گل رس که توسط پژوهشگر افزوده است.
درس ۲: ادامه آموزش در مورد قلب هیجانی و فیزیکی
دورنمای درس:
در این درس، به بچهها گوشی قلب داده می شود تا به وسیله آن صدای قلب همدیگر را بشنوند. با نواختن ریتم صدای قلب بر روی یک طبل بچهها به ورزش دسته جمعی میپردازند. سپس توپ قلبی برای ابراز عشق، حمایت یا هر هیجان مثبت دیگر به بچه ها داده می شود تا با آن به بازی گروهی بپردازند. تکنیک ” تغییر و درخشش” در این جلسه هم تکرار می شود.
اهداف:
۱٫ بچه ها از گوشی پزشکی استفاده کنند تا به صدای قلب خود و دیگران گوش بدهند.
۲٫ بچه ها با صدای ریتمیک ضربان قلب که بر روی طبل نواخته می شود، با هم ورزش کنند.
۳٫ بچه ها شروع به ابراز هیجانهای مثبت از طریق فعالیتهای لذتبخش( برای مثال بازی ) خواهند کرد.
۴٫ بچه ها به یادگیری تکنیک مدیریت هیجان- تغییر و درخشش_ ادامه دهند.
وسایل لازم:
-
- توپ قلبی
-
- گوشی پزشکی
-
- طبل برای نواختن ریتم ضربان قلب
-
- عروسک خرس
- سی دی موسیقی
قسمت۲: بازشناسی و فهم هیجانها
درس ۳: هیجانها: شادی و غمگینی
دورنمای درس:
بسیاری از بچه های کوچک، هنوز قادر به شناسایی احساسهایشان نیستند. تحقیق معلوم کردهاست زمانیکه که بچه ها قادرند حالت هیجانی خود و دیگران را تشخیص دهند، رفتار مطلوب اجتماعی، کنترل تکانه و قدرت تصمیم گیری آن ها افزایش مییابد. برای بچه های کوچک، فهم هیجانها با احساس های پایهای مثل شادی یا غمگینی شروع می شود. در این درس و درس بعدی، کارت تصویرهای صورتهای کودکان به آن ها ارائه می شود تا آن ها را مطالعه کنند و بعد از آن در مورد تجارب هیجانی خود صحبت کنند. پژوهشگر برای آموزش جلوههای چهرهای هیجانها از بستهی آموزشی که نیز استفاده کردهاست. این بسته برای شناسایی جلوههای هیجانی مفید است.
اهداف:
-
- بچهها فرق بین تصاویر صورتهای شاد و غمگین را خواهند فهمید.
- بچهها تجارب خود به هنگام شادی و غمگینی را به همدیگر بگویند، و در این تجارب با هم سهیم شوند.
وسایل لازم:
-
- کارت تصویرهای هیجانی: دو تصویر شادی و دو تصویر غمگینی
-
- عروسک خرس
-
- سی دی موسیقی
-
- پنکه
-
- پوستر برای نوشتن متن موسیقی
- و بستهی ( توسط پژوهشگر به مجموعه افزوده شده است.)
درس چهارم: هیجانهای خشم، ترس و دوستی[۱۴۰]