عنوان صفحه
جدول (۳-۱): دیاگرام طرح پژوهش ۵۹
جدول (۳-۲): فراوانی توزیع متغیر تحصیلات در دو گروه آزمایش و کنترل ۶۰
جدول (۳-۳): فراوانی و درصد متغیر سن در دو گروه آزمایش و کنترل ۶۱
جدول (۳-۴): خلاصه موضوع و دستور جلسات آموزشی ۶۲
جدول (۴-۱): فراوانی و درصد متغیر سن در دو گروه آزمایش و کنترل ۶۴
جدول (۴-۲): فراوانی توزیع متغیر تحصیلات در دو گروه آزمایش و کنترل ۶۵
جدول (۴-۳): نتایج مقایسه سن دو گروه کنترل و آزمایش ۶۵
جدول (۴-۴): نتایج آزمون خی دو جهت سنجش فرض عدم تفاوت ۶۵
جدول (۴-۵): مقایسه میانگین و انحراف معیار نمرات تابآوری دو گروه در مراحل پیشآزمون و پسآزمون ۶۶
جدول (۴-۶): مقایسه میانگین و انحراف معیار نمرات تعهد زناشویی دو گروه در مراحل پیشآزمون و پسآزمون ۶۶
جدول (۴-۷): مقایسه میانگین و انحراف معیار نمرات تعهد شخصی دو گروه در مراحل پیشآزمون و پسآزمون ۶۷
جدول (۴-۸): مقایسه میانگین و انحراف معیار نمرات تعهد اخلاقی دو گروه در مراحل پیشآزمون و پسآزمون ۶۷
جدول (۴-۹): مقایسه میانگین و انحراف معیار نمرات تعهد ساختاری دو گروه در مراحل پیشآزمون و پسآزمون ۶۸
جدول (۴-۱۰): نتایج آزمون لوین در مورد پیش فرض تساوی واریانسهای دو گروه ۶۸
جدول (۴-۱۱): ضریب همبستگی ویژگیهای جمعیتشناختی با تابآوری وتعهد زناشویی و عاملهای آن ۶۹
جدول (۴-۱۲): نتایج آزمون شاپیرو- ویلک در مورد نرمال بودن توزیع متغیرهای تابآوری، تعهد شخصی، تعهد اخلاقی، تعهد ساختاری و تعهد زناشویی در دو گروه آزمایش و کنترل ۷۰
جدول (۴-۱۳): نتایج تحلیل کوواریانس تأثیر آموزش غنیسازی بر میزان تعهد زناشویی زنان نجفآباد در دو گروه کنترل و آزمایش ۷۱
جدول (۴-۱۴): نتایج تحلیل کوواریانس تأثیر آموزش غنیسازی بر میزان تعهد شخصی زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره در دو گروه کنترل و آزمایش ۷۲
و
عنوان صفحه
جدول (۴-۱۵): نتایج تحلیل کوواریانس تأثیر آموزش غنیسازی بر میزان تعهد اخلاقی زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره در دو گروه کنترل و آزمایش ۷۳
جدول (۴-۱۶): نتایج تحلیل کوواریانس تأثیر آموزش غنیسازی بر میزان تعهد ساختاری زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره در دو گروه کنترل و آزمایش ۷۴
جدول (۴-۱۷): نتایج تحلیل کوواریانس تأثیر آموزش غنیسازی زوجین بر میزان تابآوری زنان نجفآباد در دو گروه کنترل و آزمایش ۷۵
جدول (۴-۱۸): نتایج آزمون مانویتنییو در مورد تفاوت توزیع نمرات تابآوری در دو گروه کنترل و آزمایش ۷۶
جدول (۴-۱۹): نتایج آزمون لوین در مورد پیش فرض تساوی واریانسهای دو گروه ۷۶
ز
فصل اول
کلیات پژوهش
مقدمه
ازدواج، رابطهای دوجانبه، پیچیده، ظریف و پویا است که از ویژگیهای خاصی برخوردار است و برای دستیابی به نیازهای عاطفی و امنیتی افراد بزرگسال همواره مورد تأیید بوده است. اگرچه در نخستین روزهای ازدواج، زوجین به یکدیگر احساس تعهد دائمی مینمایند. لیکن برخی از زوجین به تدریج دچار تعارض میشوند (نوابی نژاد، ۱۳۸۰). تعهد زناشویی[۱] به معنای وفادار ماندن به خانواده و اعضای آن در هنگام غم و شادی، وقایع خوشایند ناخوشایند زندگی است. تعهد بر مبنای احساس و عاطفه و هم برپای قصد و نیت است. زوجینی که در مورد تعهد خود در قبال همسر و دیگران به بلوغ فکری لازم نرسیده و رفتاری دوسوگرایانه را تعقیب میکنند، در ازدواج و در کار کردن با دیگران دچار مشکل خواهند شد و نتیجه آن، بیوفایی خواهد بود (مک کارتی[۲]؛ ۱۹۹۹، به نقل ازشاهسیاه، ۱۳۸۷). سطح پایین تعهد زناشویی منجر به عدم رضایت و طلاق میگردد. یکی از نشانه های خانواده سالم، احساس تعهد در قبال دیگر اعضای خانواده است. در خانواده های متعهد، اعضا نه تنها خود را وقف آسایش و بهزیستی خانواده میکنند بلکه در رشد و تعالی هر یک از اعضای آن میکوشند (هریس[۳]، ۲۰۰۶).
تابآوری[۴] عبارت از توانایی سازگاری موفقیتآمیز به رغم شرایط چالشانگیز و تهدید کننده است (گارمزی وماستن[۵]؛ ۱۹۹۱، به نقل از محمدی، ۱۳۸۴). تا بآوری به عوامل و فرآیندهایی اطلاق میشود که خط سیر رشد را از رفتارهای خطرزا به رفتارهای مناسب و سالم میرساند و به رغم وجود شرایط ناگوار به پیامدهای سازگارانه منتهی میگردد (محمدی، ۱۳۸۴).
افراد تابآور دارای رفتارهای خودشکنانه نیستند، از نظر عاطفی آرام هستند و توانایی تبدیل شرایط استرسزا را دارند (لتزرینگ[۶]، ۲۰۰۵). هسته مرکزی سازه تابآوری در این پیش فرض است فطرتی زیست شناختی برای رشد و کمال در هر انسان وجود دارد و به طور طبیعی و در شرایط معین میتواند آشکار شود (ورنر[۷]، ۱۹۹۷).
نابسامانی در روابط زوجین با پیامدهای طولانی مدت جسمی و روانی همراه است و نیاز به کار اصولی در این زمینه دارد یکی از پرکاربردترین برنامه ها در این زمینه برنامه غنیسازی ازدواج[۸] است. غنیسازی ازدواج رویکردی آموزشی است که با هدف ارتقا ارتباط زوجها، تلاش میکند زوجها را نسبت به خودشان و همسرشان آگاه سازد، همدلی و صمیمیت را تقویت نماید، و مهارتهای ارتباط کارآمد و حل مسئله آن ها را گسترش دهد (اولیا، ۱۳۸۷).
۱-۱- بیان مسئله