-
- بررسی سهم هر یک از ابعاد نگرش اینترنتی در پیش بینی بعد ” راحتی و اعتماد بهنفس در هنگام استفاده از کتابخانه” در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز .
-
- بررسی سهم هر یک از ابعاد نگرش اینترنتی در پیش بینی بعد ” اضطراب عمومی کتابخانه ای و فرایند جستوجوی اطلاعات ” در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز.
-
- بررسی سهم هر یک از ابعاد نگرش اینترنتی در پیش بینی بعد ” موانع در ارتباط با کارکنان کتابخانه ” در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز.
-
- بررسی سهم هر یک از ابعاد نگرش اینترنتی در پیش بینی بعد ” درک اهمیت چگونگی استفاده از کتابخانه ” در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز.
-
- بررسی سهم هر یک از ابعاد نگرش اینترنتی در پیش بینی بعد ” راحتی با فن آوری مورد استفاده در کتابخانه ” در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز.
- بررسی سهم هر یک از ابعاد نگرش اینترنتی در پیش بینی بعد ” راحتی با کتابخانه به عنوان یک مکان فیزیکی ” در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز به چه میزان است؟
هدف فرعی
- بررسی تفاوتهای جنسیتی در بین دانشجویان در متغیر اضطراب کتابخانه ای و ابعاد آن در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز.
فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه پژوهش
۲-۱- مبانی نظری
۲-۱-۱-اضطراب
از بین عواطف منفی، اضطراب به طور گسترده ای تقریباً برای همه انسانها شناخته و تجربه شده است به همین ترتیب بهعنوان یکی از اساسیترین ساختارها در روانشناسی است. اضطراب در مفهوم سازی آسیبشناسی روانی، انگیزش و شخصیت از مفاهیم محوری و مرکزی است. (عبدالخالق[۱۶]، ۲۰۰۴).
اضطراب به منزله بخشی از زندگی هر فرد در همه جوامع به عنوان پاسخ مناسب و سازگاری تلقی می شود. فقدان اضطراب یا اضطراب زیاد ممکن است ما را با مشکلات و خطرات قابل توجهی مواجه سازد. اضطراب در حد متوسط و سازنده فرد را وا میدارد که برای انجام امور خود، به موقع و مناسب تلاش کرده و بدین ترتیب زندگی خود را بارورتر و بادوام تر سازد(دادستان، ۱۳۷۴). اضطراب و نگرانی نقش عملکردی بسیار مهمی را در رفتارهای انطباقی افراد ایفا می کند و جسم فرد را برای پاسخ به عامل خطر آماده کرده تا از این طریق نظام روانی را برای پاسخ سریع دادن فعال کرده و در نتیجه فرد را برای فرار کردن از موقعیت خطر کمک کند(ویمز[۱۷]، ۲۰۰۸).
اضطراب حالتی است که با احساس ناآرامی، تشویش و یا ترس در انسان همراه است. معمولاً این حالت در زمانی که انسان نتواند پیامدهای کاری را پیش بینی یا آن را بازبینی نماید رخ میدهد. مثلا پیش از برگزاری هر آزمون مهم، اضطراب به سراغ آزمون شونده می آید چرا که وی نمیتواند سؤالها را پیش بینی کند و یا نسبت به کسب نمرهی خوب تردید دارد. معمولاً از واژه ترس نیز برای بیان این حالت استفاده می شود(رضایی، ۱۳۸۴). اگر اضطراب به طور ساده یک علامت هشدار تلقی می شود، اساساً میتوان آن را عاطفهای نظیر ترس برشمرد(جان بزرگی، ۱۳۸۲).
نشانه های اضطراب در سطوح مختلفی مانند روانشناختی، رفتاری و جسمانی بروز پیدا می کند. اضطراب در سطح روانشناختی و رفتاری می تواند به صورت خشم، ناپایداری عاطفی، حساسیت بیش از حد، تخریبگری، فزونکنشی و اختلالهای حرکتی مشخص گردد. در سطح جسمانی که به منزله نقابی برای پنهان کردن حالات اضطرابی هستند. بههمراه شاخص هایی چون تغییر ضربان قلب، افزایش فشار خون، بحرانهای تنفسی، رنگ پریدگی، خشکی دهان و تنش عضلانی است. بنابرین، هرگاه با سردرد، دلدرد و یا اختلالهای هاضمه دیگر که شدت آنها بر اساس متغیرهای مختلف متفاوت است، مواجه شدیم باید احتمال وجود یک اضطراب را در نظر بگیریم(دادستان، ۱۳۸۲).
اضطراب هشداری برای تهدید برونی یا درونی است و کیفیات نجات دهنده زندگی دارد. در سطحی پایینتر، اضطراب هشداری برای آسیب بدنی، درد، درماندگی، تنبیه احتمالی و ناکام ماندن نیازهای اجتماعی و جسمی، تهدیدی برای مقام و موفقیت و بالاخره تهدید یکپارچگی و تأمین شخص است. اضطراب سبب می شود که شخص اقدامهای لازم را برای جلوگیری از تهدید یا تخفیف نتایج آن به عمل آورد. اضطراب یا آگاه کردن شخص به وجود خطر و اقدام به جلوگیری از آن، مانع آسیب دیدن می شود(جانبزرگی، ۱۳۸۲).
اضطراب طبیعی یکی از عوامل مثبت شخصیت و از اجزای جدا نشدنی زندگی روانی است. نگرانی و اضطراب وقتی در حد معقول و بهنجار باشد نه تنها مخرب نیست، بلکه به عنوان نیروی سازنده، فرد را وادار می کند تا در موقعیتهای گوناگون زندگی به نحو مؤثرتری عمل کند(کابلی و همکاران، ۱۳۸۸).
اضطراب در برخی مواقع باعث ایجاد سازندگی و خلاقیت در افراد می شود، امکان تجسم موقیعتها و تسلط بر آنها را فراهم میآورد. اما وقتی اضطراب از میزان لازم بالاتر رود، شخص به صورت مبهم احساس نگرانی و ناآرامی کرده و خواب را آشفته و تصمیم گیری را برایش مشکل سازد، در این صورت اضطراب به منزله منبع شکست، موجب سازش نایافتگی گسترده ای میشود که فرد را از بخش عمدهای از امکاناتش محروم میسازد. این مشکل آزادی و انعطاف فرد را کاهش میدهد و طیف گسترده ای از اختلالات اضطرابی را به وجود میآورد. اضطراب همچنین می تواند بر کارکردهای جسمی و روانی نیز اثر نامطلوبی داشته باشد. شایعترین مشکلات عاطفی و هیجانی که دانش آموزان نوجوان با آن مواجه هستند اضطراب میباشد(کابلی و همکاران، ۱۳۸۸).
تعاریف عمدهای که در مورد اضطراب وجود دارد عبارتند از: اضطراب یک احساس منتشر، بسیار ناخوشایند، و اغلب مبهم دلواپسی است که همه انسانها تجربه میکنند. اغلب علایمی مانند تنگی قفسه سینه، تپش قلب، تعریق، سردرد، ناراحتی مختصر معده و بیقراری که با عدم توانایی برای نشستن یا ایستادن همراه میگردد. این علایم، بین افراد متفاوت است(پورافکاری، ۱۳۸۶؛ به نقل از آقازاده قطبآبادی، ۱۳۹۱).
اضطراب احساس دائمی آسیبپذیری است که فرد گمان می کند اتفاق ناگواری که نمیتواند نظارتی بر آن داشته باشد، رخ میدهد. احساس دائمی آسیبپذیری این باور را در فرد به وجود میآورد که دارای توانایی کمی برای حل مشکلات است و در نتیجه میزان ترس او در مقابل مشکلات افزایش مییابد و به همین دلیل فرد سعی می کند از موقعیتهایی که با مشکل همراه است دوری کند( بک و امری[۱۸]، ۱۹۸۵).