۳-۳ شیوه اجرای پژوهش
ابتدا طراحی نرم افزار بر اساس سفارش پژوهشگر صورت گرفت و ۷ عنوان خبری از میان ۱۰ عنوان مطرح شده در ۶ خبرگزاری مذکور انتخاب شدند و کلمات آن ها استخراج شد با مشورت متخصص زبان شناس افعال اسنادی (است، بود، شد، گشت و گردید) حذف شدند و افعال به صورت مصدر بهکاربرده شدند در نهایت فهرستی ۱۵۰ کلمهای از کلمات به کار رفته در عناوین با چیدمان تصادفی دارای کلمات تکراری به دست آمد که. با بهره گرفتن از آزمون SAM با طیف ۵ کلماتی به ۱۴۳ آزمودنی داده شد که احساس خود در برانگیختگی، خوشایندی و غلبه لغات را تخمین بزنند و پس از آن ۴۴ جمله خبری به آزمودنیها توزیع شد که به همان صورت احساس خود در برانگیختگی، خوشایندی و غلبه عناوین تعیین کنند. در نهایت به دلیل عدم انتشار خبر توسط همه این خبرگزاریها، ۳ عنوان خبری حذف شد و کلمات این ۴ خبرگزاری تحلیل شدند و نتیجه پژوهش در مورد ۴ خبرگزاری محاسبه شد.
فصل چهارم
یافته های پژوهش
مقدمه
این پژوهش به «مطالعه برانگیختگی، خوشایندی و غلبه کلمات به کار برده شده در عناوین تارنماهای فارسی زبان داخل و خارج از ایران و رابطه آن با برانگیختگی و خوشایندی کل عنوان خبر» پرداخت. در این فصل به توصیف و تجزیه و تحلیل داده های پژوهش پرداخته میشود. برای توصیف داده ها از جداول توزیع فراوانی، نمودار میلهای، میانه، میانگین، انحراف معیار و برای پاسخ به فرضیه های پژوهش از تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر، ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد.
۴-۱ . توصیف داده ها
شرکت کنندگان در این پژوهش ۱۴۳ نفر بودند. میانگین سن آن ها ۲۰/۲۹، انحراف معیار سن ۹۳/۴، حداقل سن ۲۱ سال و حداکثر ۴۳ سال بود.
۴-۱-۱ . جنسیت مخاطبان
نمودار ۱-۴: توزیع فراوانی جنسیت مخاطبان
با توجه به نمودار فوق،۹/۶۳ درصد مخاطبان زن و ۱/۳۶ درصد مرد بودند.
۴-۱-۲ .سطح تحصیلی شرکت کنندگان
جدول ۲-۴:توزیع فراوانی سطوح تحصیلی مخاطبان
نمودار ۲-۴: توزیع فراوانی سطوح تحصیلی مخاطبان
با توجه به داده های جدول و نمودار فوق،۲/۱۷ درصد دیپلم و فوق دیپلم، ۱/۴۴ درصد مخاطبان لیسانس و ۳۵ درصد فوق کارشناسی ارشد و ۸/۲ دکتری بودند.
۴-۱-۳- قومیت شرکت کنندگان
نمودار ۳-۴: توزیع فراوانی قومیت مخاطبان
با توجه به نمودار فوق،۳/۷۱ درصد مخاطبان فارس، ۴/۱ درصد لر، ۳/۲۰ درصد ترک و ۰/۷ درصد قومیتهای دیگر بودند.
۴-۲٫سؤالهای پژوهش
سؤال اول. کلمات به کار رفته در عناوین اخبار رسانههای مورد مطالعه، دارای چه مقدار برانگیختگی، خوشایندی و غلبه هستند؟
بر ای پاسخ به سؤال فوق میانه ومیانگین برانگیختگی، خوشایندی و غلبه کلمات محاسبه شد. نتایج در جدول زیر آمده است.
جدول ۱-۴: عناوین خبری با موضوع انرژی اتمی
نتایج بر حسب موضوع خبر به ۴ بخش زیر تقسیم شدهاند سپس ابتدا جداول نشانگر میانههای کلمات هر عنوان خبری بر حسب موضوع ارائه شده و سپس کلمات دارای برانگیختگی، خوشایندی و غلبه منفی و مثبت و خنثی به صورت جداول متفاوت نشان داده شدند.
-
- انرژی هسته ای
-
- پاکستان
-
- کنیا
- سوریه
بی بی
سی
آمریکا در مورد عدم همکاری با آژانس به ایران هشدار داد/ نماینده ایران خواستهای آژانس انرژی اتمی را ‘غیرقانونی’ دانست
وی ا آ
اژانس خواستار دسترسی فوری بازرسان به پارچین شد
رادیو
فردا
.اتحادیه اروپا مانع تراشی ایران را برسر بازرسیهای آژانس بینالمللی انرژی اتمی غیرقابل قبول دانست
فارس
سخنپراکنی فرستاده آمریکا به آژانس در جلسه شورای حکام علیه ایران
رجا
آژانس باید درباره ی ادعای پارچین مدرک ارائه کند
مشرق
عباسی:آژانس درباره پارچین مدرک ارائهکند
جدول۲-۴: میانههای کلمات عناوین مربوط به انرژی انمی ایران
بی بی سی
آمریکا
۳
۳
۳
عدم
۳
۳
۳
همکاری
۳
۴
۴
آژانس-انرژی اتمی
۳
۳
۳
ایران
۳
۵
۵
هشدار دادن
۳
۳
۳
نماینده
۲
۳
۳
خواستها
۳
۳
۳
غیرقانونی دانستن
۴
۲
۳
وی ا ای
آژانس-انرژی اتمی
۳
۳
۳
خواستار
۳
۳
۳
دسترسی
۲
۳
۳
فوری
۳
۳
۳
بازرسان
۳
۳
۳
پارچین
۳
۳
۳
رادیوفردا
اتحادیه اروپا
۳
۳
۲
مانع تراشی
۳
۲
۳
بازرسی
۳
۳
۳
آژانس-انرژی اتمی-
۳
۳
۳
غیرقابل قبول دانستن
۴
۲
۲
فارس نیوز
سخن پراکنی
۴
۲
۲
فرستاده
۲
۳
۳
امریکا
۳
۳
۳
آژانس-انرژی اتمی-
۳
۳
۳
جلسه
۲
۳
۳
شورای حکام
۳
۳
۲
علیه
۳
۲
۳
ایران
۳
۵
۵
رجا نیوز
آژانس-انرژی اتمی
۳
۳
۳
باید
۳
۲
۳
ادعا
۳
۳
۳
پارچین
۳
۳
۳
مدرک
۳
۳
۳
ارائه کردن
۳
۳
۳
مشرق
عباسی
۳
۳
۳
آژانس
۳
۳
۳
پارچین
۳
۳
۳
مدرک
۳
۳
۳
ارائه کردن
۳
۳
۳
نمودار ۴-۴: میانه برانگیختگی کلمات راجع به انرژی هسته ای ایران