بهمنظور پاسخ گویی به سوال اول، مبنی بر بررسی رابطه بین نگرش اینترنتی و اضطراب چندبعدی کتابخانه ای، از روش همبستگی پیرسون استفاده خواهد شد.
بهمنظور پاسخ گویی به سوال دوم، مبنی بر بررسی سهم نگرش اینترنتی در پیش بینی اضطراب چندبعدی کتابخانه ای، از روش رگرسیون چندگانه استفاده خواهد شد.
بهمنظور پاسخ گویی به سوال سوم، مبنی بر بررسی تفاوت جنسیت در اضطراب چندبعدی کتابخانه ای، از روش آماری T برای گروه های مستقل، استفاده خواهد شد.
فصل چهارم
یافته های پژوهش
در این فصل، با توجه به تحلیلهای آماری انجام شده، ابتدا یافته های توصیفی تحقیق، سپس یافته های استنتاجی و در نهایت یافته های جانبی تحقیق، ارائه گردیده است.
۴-۱- یافته های توصیفی پژوهش
در این بخش یافته های توصیفی تحقیق که تصویری از عملکرد آزمودنیها را ارائه میدهد آورده شده است. جدول ۴-۱ نمایانگر میانگین و انحراف معیار چهار بعد نگرش اینترنتی شامل سودمندی اینترنت، عاطفی، رفتاری، نظارت بر استفاده و جدول ۴-۲ نشاندهنده میانگین و انحراف معیار شش بعد اضطراب چندبعدی کتابخانه ای شامل راحتی و اعتماد به نفس در هنگام استفاده از کتابخانه، اضطراب عمومی کتابخانه ای و فرایند جستوجوی اطلاعات، موانع در ارتباط با کارکنان، درک اهمیت چگونگی استفاده از کتابخانه، راحتی با فن آوری مورد استفاده در کتابخانه، راحتی با کتابخانه به عنوان یک مکان فیزیکی ، به تفکیک جنسیت شرکت کنندگان تحقیق است.
جدول( ۴-۱): میانگین و انحراف معیار نمرات آزمودنیها در ابعاد متغیر نگرش اینترنتی
جنسیت
بعد
پسران(۹۰ نفر)
دختران (۱۳۹ نفر)
میانگین
انحراف معیار
میانگین
انحراف معیار
سودمندی اینترنت
۵۲/۲۱
۳۲/۳
۰۴/۲۲
۶۳/۲
نظارت بر استفاده
۰۸/۱۷
۹۸/۳
۷۴/۱۶
۰۰/۴
عاطفی
۹۵/۱۶
۷۹/۳
۸۴/۱۷
۳۲/۴
رفتاری
۶۷/۱۰
۶۲/۲
۴۱/۱۰
۶۲/۲
جدول( ۴-۲): میانگین و انحراف معیار نمرات آزمودنیها در ابعاد اضطراب چندبعدی کتابخانه ای
جنسیت
بعد
پسران(۹۰ نفر)
دختران (۱۳۹ نفر)
میانگین
انحراف معیار
میانگین
انحراف معیار
راحتی و اعتماد
۷۰/۴۴
۴۲/۵
۰۵/۴۲
۶۹/۶
اضطراب عمومی
۴۵/۵۰
۴۲/۶
۳۴/۴۹
۴۴/۷
کارکنان
۱۸/۲۹
۷۳/۳
۰۵/۲۸
۱۰/۵
درک اهمیت
۸۷/۲۴
۷۸/۴
۷۵/۲۴
۰۳/۵
فن آوری
۶۷/۱۹
۳۲/۳
۵۸/۱۹
۵۰/۳
راحتی با کتابخانه
۴۵/۲۰
۱۹/۳
۰۲/۲۱
۸۱/۳
۴-۲- یافته های استنتاجی تحقیق
در پاسخ به پرسشهای تحقیق مبنی بر چگونگی رابطه اضطراب چندبعدی کتابخانه ای با ابعاد نگرش اینترنتی و نیز سهم هر یک از ابعاد نگرش اینترنتی در پیش بینی یکایک ابعاد اضطراب چندبعدی کتابخانه ای، این قسمت از پایان نامه حاضر به یافته های استنتاجی تحقیق می پردازد.
۴-۲- ۱- رابطه بین ابعاد نگرش اینترنتی با اضطراب چندبعدی کتابخانه ای
در پاسخ به نخستین پرسش این تحقیق مبنی بر اینکه رابطه بین ابعاد نگرش اینترنتی شامل سودمندی اینترنت، عاطفی، رفتاری، نظارت بر استفاده با اضطراب چندبعدی کتابخانه ای مشتمل بر راحتی و اعتماد به نفس در هنگام استفاده از کتابخانه، اضطراب عمومی کتابخانه ای و فرایند جستوجوی اطلاعات، موانع در ارتباط با کارکنان، درک اهمیت چگونگی استفاده از کتابخانه، راحتی با فن آوری مورد استفاده در کتابخانه، راحتی با کتابخانه به عنوان یک مکان فیزیکی، چگونه است، ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرهای فوق محاسبه و معناداری آن بررسی شد. نتایج به صورت ماتریس همبستگی در جدول (۴-۳) آمده است.
چنانکه اطلاعات این جدول نشان میدهد، از میان چهار بعد نگرش اینترنتی، تنها بعد نظارت بر استفاده از اینترنت با بعد راحتی و اعتماد بهنفس از ابعاد اضطراب چندبعدی کتابخانه ای ارتباط داشت(۰۰۱/۰ ≥ p ۱۷/۰= r ).
از میان ابعاد چهارگانهی نگرش اینترنتی ، سه بعد عاطفی، نظارت بر استفاده و رفتاری با بعد اضطراب عمومی کتابخانه ای و فرایند جستوجوی اطلاعات اضطراب چندبعدی کتابخانه ای رابطه داشت. به این ترتیب ضریب همبستگی بعد عاطفی با بعد اضطراب عمومی کتابخانه ای ۲۸/۰(۰۱/۰ ≥p )، ضریب همبستگی بعد نظارت بر استفاده با بعد اضطراب عمومی کتابخانه ای ۱۶/۰ (۰۵/۰ ≥p ) و ضریب همبستگی بعد رفتاری با بعد اضطراب عمومی کتابخانه ای ۲۷/۰ (۰۱/۰ ≥ p ) میباشد.
معناداری رابطه میان ابعاد نگرش اینترنتی با بعد راحتی با فن آوری مورد استفاده در کتابخانه اضطراب چندبعدی کتابخانه ای، تنها در دو بعد عاطفی و رفتاری اتفاق افتاد. بدین ترتیب که ضریب همبستگی بعد راحتی با فن آوری با بعد عاطفی ۲۰/۰ (۰۱/۰ ≥ p ) و ضریب همبستگی بعد راحتی با فن آوری با رفتاری ۱۴/۰ (۰۵/۰ ≥ p ) میباشد.
از میان ابعاد نگرش اینترنتی، تنها بعد نظارت بر استفاده از اینترنت با بعد موانع در ارتباط با کارکنان راحتی با کتابخانه ارتباط داشت(۰۱/۰ ≥ p ۲۰/۰= r ).نتایج نشاندهنده این مطلب بود که هیچ یک از ابعاد نگرش اینترنتی با بعد درک اهمیت چگونگی استفاده از کتابخانه اضطراب چندبعدی کتابخانه ای ارتباط نداشت و در نهایت از میان ابعاد نگرش اینترنتی، تنها بعد رفتاری با بعد راحتی با کتابخانه راحتی با کتابخانه ارتباط داشت (۰۱/۰ ≥ p ۱۹/۰= r ).
جدول (۴-۳) نشان میدهد که ابعاد نگرش اینترنتی از رابطه درونی قوی برخوردارند چنانکه بین سودمندی اینترنت و عاطفی (۰۱/۰ ≥ p و ۳۵/۰ = r ) همبستگی مثبت و معنادار، بین نظارت بر استفاده از اینترنت و سودمندی اینترنت (۰۱/۰ ≥ p و ۳۱/۰ = r ) همبستگی مثبت و معنادار، بین سودمندی اینترنت و رفتاری (۰۱/۰ ≥ p و ۴۰/۰ = r ) همبستگی مثبت و معنادار، بین عاطفی و نظارت بر استفاده از اینترنت (۰۱/۰≥p و ۳۶/۰ = r ) همبستگی مثبت و معنادار، بین عاطفی و رفتاری (۰۱/۰ ≥ p و ۴۳/۰ = r ) همبستگی مثبت و معنادار و بین نظارت بر استفاده از اینترنت و رفتاری (۰۱/۰ ≥ p و ۵۰/۰ = r ) همبستگی مثبت و معنادار برقرار است.به علاوه نتایج حاصل از محاسبه همبستگی نشان داد که بین ابعاد اضطراب کتابخانه ای نیز همبستگی برقرار است. ضرایب همبستگی بین شش بعد اضطراب چندبعدی کتابخانه ای از ۲۲/۰ تا ۶۰/۰ (۰۱/۰ ≥ p ) نوسان داشت.
جدول (۴-۳): ماتریس همبستگی ابعاد نگرش اینترنتی و ابعاد اضطراب چندبعدی کتابخانه ای